Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

Hur stor presenning behövs?

Rekommendera Poster

Jag behöver köpa en ny presenning att täcka vår nya segelbåt med i vinter. Båten är 10meter lång. Jag ser att Biltema har en kraftig presenning som är 10x6m. Kan det bli för litet, tro? Era erfarenheter?

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 meter båt och 10 meter presenning? När jag gick i skolan i matematiken är dessa siffror likadana och låter för mig som att det inte räcker. Har du teakdäck behöver du minst 12 meter, har du inte det så räcker det med att täcka strax för om där överbyggnaden går ner mot fördäcket och se till att sittbrunnen är helt täckt och att då din eventuella ställning går akter om båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt är 9,5 m och 10x6 funkar bra om man kompletterar med en liten press i aktern som annars blir öppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller lägg presenningen på diagonalen, sqroot(136)=> 11.66m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är 11,68 *3,95 2st 10*6m räckte inte 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått lära mig att måtten på pressen är kapmåtten. Sedan försvinner några decimeter för förstärkningskanten mm, så en press som är angiven 10x6 är snarare 9,5x5,5 i verkligheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Har fått lära mig att måtten på pressen är kapmåtten. Sedan försvinner några decimeter för förstärkningskanten mm, så en press som är angiven 10x6 är snarare 9,5x5,5 i verkligheten. 

Det kan stämma. På mina stod det på förpackningen "kan skilja +/- 10%"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-19 vid 21:55 skrev Skuten:

Jag behöver köpa en ny presenning att täcka vår nya segelbåt med i vinter. Båten är 10meter lång. Jag ser att Biltema har en kraftig presenning som är 10x6m. Kan det bli för litet, tro? Era erfarenheter?

Längden räcker ju om du accepterar att fören kikar ut lite. Som sagt beror det på vad du har för deck. 

Bredden beror helt och hållet på vilken höjd du har på ställningen. Enklast är att du reser ställningen och mäter från nocken till båtens reling på båtens bredaste del. 

5,5m delat på 2 är ju 2,75m så det är så mycket press du har på varje sida. En halvmeter vill du nog ha ner över varje skrovsida, som marginal om pressen rör sig i vinter. Då återstår bara 1,75m mellan relingslist och nock.

Det kan gå, kanske inte. Det beror som sagt på ställningens höjd, och båtens bredd. 

 

Vad som också spelar in är ställningens längd. Är din ställning 10m vill du nog inte ha en 12m press då det är lite knöligt att ha uppåt en meter överhängande press i ändarna. Svårt att vika det så det inte blir vindfladder. Några dm gör inget dock. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...