Jump to content
Sunday 23 February 2020
sy_Alice

Annorlunda båtar

Recommended Posts

2 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Menar du att de asiatiska djonkerna är mer lättdrivna än våra västerländska segelbåtar?

Ja de har skrov som en Optimist. Platta i botten.

2 timmar sedan skrev nilsnobbing:

En annan båt med annorlunda riggtyp är ju cat-ketchen

Ja de är klart kul och väldigt lätthanterliga. Freedom 40 är roligast med sin mittsittbrunn. Fast, åtminstone i teorin, så gillar jag Ljugströms lösning bättre där man lindar upp seglet runt masten.

Det hade nog kunnat finnas många fler intressanta konstruktioner om inte marknaden varit så konservativ.

Idag kan man tex bygga en gaffelriggad båt med moderna material. Det kanske är en av de bästa riggarna genom tiderna. Brukar anses som den rigg som fraktat mest gods.

7 minutes ago, bhemac said:

Det hade nog kunnat finnas många fler intressanta konstruktioner om inte marknaden varit så konservativ.

Det tror jag stenhårt på också, det är egentligen bara bermudariggen som getts en chans att utvecklas med tekniken och nya material. Det skulle ha varit intressant att se en jämförelse med en likadan båt men med olika riggtyper. Men det lär ju hända...

• Like 2

Det seglar några folkbåtar med djonkrigg, vet jag. Ett exempel:

https://jesterchallenge.wordpress.com/jester/

Det finns fler, och i de sammanhangen de gör de det väl mest för att fungera smidigt vid ensamsegling, tror jag. Vet inte hur de seglar jämfört med vanlig rigg.

Sen byggde väl Micke Westin och Praktiskt båtägande om en Fingal till gaffelrigg för några år sedan tror jag. Hur seglade den, tro?

Det finns mycket åsikter om djonk rigg och de flesta baseras på tredjehandsuppgifter och eftersom i princip alla är hemmabyggen så är det är svårt att jämföra deras egenskaper. Organisationen Junk Rig Association (JRA) är samlingsplatsen för intresserade. Den som är mest drivande där är Norrmannen Arne Kverneland som har byggt om flera båtar genom åren och utvecklat sitt kunnande kring riggtypen. Den senaste är IF-båten Ingeborg. Nu bör man alltså kunna få relevanta jämförelser mellan djonk- och Bermudarigg!

Vänerskutorna mm seglade över till England, fullt lastade. Besättningen var 3 man (eller 2,5 som många säger). drygt 250 m2 segel. Har pratat mycket med en gamal sjökapten som började sin karriär på faderns skuta. Det var inget hårt jobb enl honom. Ingen autopilot, bara kompass och radiopejl.

--

En inovation som kom på slutet av gafelriggens tid var fallvinschen med konisk vinschtrumma. Ju höger seglet kom, desto smalare blev trumman och gick därmed lättare. Det var två trummor, en för klo och en för pikfallet. När klon kommit upp spärrad man den tumman ovh kunde sen toppa pikfallet.

Reva gick att göra väldigt fort, man "skandaliserade" dvs släppte ner pikfallet så att gaffeln pekade ner mot däck. Ner kommer alltid ett gaffelsegel!

Tidigare hade man toppstänger där man kunde sätta ett lösfotat toppsegel. Blev vädret dålig kunde man slå ur kindbacken och sänka toppstången.

Tank att man idag skulle ha moderna material i seglen, dyneema fall, aluminium rigg och elektrisk fallvinsch.

1 timme sedan skrev bhemac:

Ja de har skrov som en Optimist. Platta i botten.

Nu är ju en Optimist inte speciellt lättdriven, detta pga den platta botten som ger stor våt yta... 

Häftigt... 

Kan nog tänka mig att det finns en massa olika riggsystem. Denna djonkrigg verkar helt klart nice, det är också ett bättre namn än junkrigg. För junk är väl skrot om man översätter det? Kanske därför det inte slog igenom :blink:

Men varför är masten framflyttad? Att ha masten som det är på en bermuda, så står väl masten optimalt på båten? Och att då sätta en ostagad mast där är väl bättre än att flytta fram hela paketet?

Djonkriggen kallas även balanced lugg sail. Balansen innebär att en del av seglet (30%) är för om masten men huvuddelen av segelytan är akter om masten, som på en gaffelrigg, och därför flyttar man fram mastfoten så att seglets tryckcentrum ligger på samma plats som bermudariggens.

2019-11-21 vid 08:13 skrev nilsnobbing:

Jag blir lite nyfiken här. Menar du att de asiatiska djonkerna är mer lättdrivna än våra västerländska segelbåtar? Då kanske någon kappseglingsfantast borde snegla östrerut.

Roger Taylor och hand Ming ming är troligen en av de mer kända djonkarna bland långfärdsseglare. Mysfaktorn under däck var väl..... så där. Hoppas den inte är färdigbyggd. Har läst någon bok av honom, en tuff seglare.

image.thumb.png.a5b1a999293caca7764a3243ac217e9a.png

För mig kan lättdriven betyda lågt motstånd i låg fart. Men det betyder inte nödvändigtvis att farten kan bli särskilt hög. Jämför med ett segelflygplan. Väldigt lågt luftmotstånd, och vill man motorisera går de att hålla i luften med mycket små motorer. Men maxfarten är låg i förhållande till de flesta andra flygplan (som då å andra sidan kräver mycket kraftfullare motorer).

Har aldrig funderat på hur det fungerar med Djonk men nu när jag tittar på bilden, hur gör de vid slag? Tänker om seglen bara vrider sig som på en bermuda så måste de ta i masten och segla som en kratta på en bog. Eller finns det något smart sätt?

• Like 1

32 minuter sedan skrev makke_the_muss:

Har aldrig funderat på hur det fungerar med Djonk men nu när jag tittar på bilden, hur gör de vid slag? Tänker om seglen bara vrider sig som på en bermuda så måste de ta i masten och segla som en kratta på en bog. Eller finns det något smart sätt?

Du är observant! Jo, på ena bogen får man störd både vind och segelform. Detta antika problem har en innovativ engelsman löst genom att skapa "split junk rig".

Splitjunkrig.thumb.jpg.1d171e0bf6fc41deb954e593c7257921.jpg

• Like 1

ducw.jpg.10890ed1eecb93eeb25eddb8299ab8f4.jpg

Annorlunda idag, men knappast sällsynta på diverse stränder i Normandie för en del år sedan. 

I krig och kärlek är tydligen allting tillåtet...

Dom var väl direkt "utskrotningshotade" under en tid, idag heta samlarobjekt, för dem som har tid, pengar och framförallt plats. "Mittsittbrunn" javisst!

Räddningstjänsten på Lidingö hade faktiskt två stycken som avlöste varandra en gång i tiden.

I alla fall den senare av dem var modifierad med kombinerad vattenjet/brandpump.

Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att provköra en DUCW både på land och i vatten, kan väl säga som så att egenskaperna på land, även om dom var väldigt speciella, var direkt överlägsna sjövärdigheten.  Länspumpen/pumparna arbetade hela tiden som fordonet befann sig i vattnet, och det behövdes.

Man kan väl säga att det var en standard militärlastbil som fått såväl baddräkt som simdynor.

Edited by Georg_Ohm

1 hour ago, makke_the_muss said:

Man får förstås ha två master bredvid varandra 🙂

image.png.3d2ccdb983a64fa08b13db5026d1cdec.png

23 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Det tror jag stenhårt på också, det är egentligen bara bermudariggen som getts en chans att utvecklas med tekniken och nya material. Det skulle ha varit intressant att se en jämförelse med en likadan båt men med olika riggtyper. Men det lär ju hända...

Att Bermuda/Marconiriggen dominerar är nog för att det är den effektivaste rigg som finns. Nu börjar kappseglarna och en(?) båttillverkare att testa styva vingsegel och det har nog med materialutveckling att göra.
Det som är djonkriggens stora fördel är att den är mycket enkel att hantera, både för båt och besättning. Medan bermudariggen bokstavligen försöker slita båten i stycken, koncentrerar alla krafter till ett fåtal punkter och måste övervinnas med vinchar även på små båtar så kan ett djonksegel vara löjligt stort men hänger fortfarande från en ostagad mast och seglas i princip med en hand. 

9 minuter sedan skrev BSven:

Att Bermuda/Marconiriggen dominerar är nog för att det är den effektivaste rigg som finns.

Det kan nog diskuteras men i förhållande till kostnaden är de nog svårslagna.

Det viktigaste är nog att rigg, oavsett typ, kombineras med skrovet redan från början.

Sen beror det på var man seglar. På rutterna som segelfartygen trafikerade så hade man inga kryssben. Även om man hade byggt kryssbåtar så var rutterna man använde de mest kostnadseffektiva. Ska man segla i skärgården så måste man kryssa eller åtminstone gå högt.

För oss som växt ifrån kryssandet skulle en brigantin fungera fint, bara man får upp kärringen i masten.

Annars är nog Ljungström en väldigt vettig och lätthanterlig rigg. Synd att det finns någon utveckling på den riggen.

41 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Man får förstås ha två master bredvid varandra 🙂

Ser ut som en Wharram Tiki. Det finns nog en del skrivet

45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Annorlunda idag, men knappast sällsynta på diverse stränder i Normandie för en del år sedan.

På Jersey körde man med sådan ut till Elizabeth Castle, det är ju lite tidvatten där så det var praktiskt. Men de läckte rejält, axeltätningar mm var dålig, i original var det läder så man fick smörja ordentligt innan bad.

38 minuter sedan skrev bhemac:

38 minuter sedan skrev bhemac:

På Jersey körde man med sådan ut till Elizabeth Castle, det är ju lite tidvatten där så det var praktiskt. Men de läckte rejält, axeltätningar mm var dålig, i original var det läder så man fick smörja ordentligt innan bad.

I både London och Dublin har eller hade man sådana DUCWs som sightseeingfordon för turister på Themsen och Liffey samt med tillhörande tur runt i olika stadsdelar.

Vid ett besök i Budapest fanns det en modernare propellerförsedd turistbuss som körde rakt ned i Donau, och det lär finnas sådana på fler platser, vad nu det skall vara bra för.

Ja, i Marstrand finns det ju en marin spårvagn... (Hamnfärjan II, och dess föregångare "Hamnfärjan" var byggda av legendarisk båtbyggare på Orust) den har väl egentligen bara den blå "färjen" och någorlunda den elektiska framdrivningen gemensamt med spårvagnarna i Göteborg, den är ju inte heller amfibisk, men platsar ju ändå i kategorien "Annorlunda båtar". 

marstrand_spårvagn.jpg

Edited by Georg_Ohm

Den stora båttillverkaren Benetau har nyligen tillverkat något de kallar för wingsail

För mig är det obegripligt varför man inte byter sida på asymmetriska segel FRAMFÖR masten, i stället för att låta seglet ta in masten och helt tappa formen. Rent tekniskt/utförandemässigt är det hur enkelt som helst, så det måste vara en sällan skådad nivå av lättja som ligger bakom.

Hur ligger Ljungströms system till numera? och då menar jag ljungströmsriggen och inte de ångturbindrivna loken.

ljungstrom.jpg

Ljungström_Vingen_10.jpg

Edited by Georg_Ohm

9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I både London och Dublin har eller hade man sådana DUCWs som sightseeingfordon för turister på Themsen och Liffey samt med tillhörande tur runt i olika stadsdelar.

Vid ett besök i Budapest fanns det en modernare propellerförsedd turistbuss som körde rakt ned i Donau, och det lär finnas sådana på fler platser, vad nu det skall vara bra för.

Ja, i Marstrand finns det ju en marin spårvagn... (Hamnfärjan II, och dess föregångare "Hamnfärjan" var byggda av legendarisk båtbyggare på Orust) den har väl egentligen bara den blå "färjen" och någorlunda den elektiska framdrivningen gemensamt med spårvagnarna i Göteborg, den är ju inte heller amfibisk, men platsar ju ändå i kategorien "Annorlunda båtar". 

marstrand_spårvagn.jpg

Det körs sightseeing med amfibiebuss i både Stockholm o Göteborg.

bild.png.cc7d22a386eaa76f06ab4352a9f53350.png

https://oceanbus.se/

8 timmar sedan skrev raol:

För mig är det obegripligt varför man inte byter sida på asymmetriska segel FRAMFÖR masten, i stället för att låta seglet ta in masten och helt tappa formen. Rent tekniskt/utförandemässigt är det hur enkelt som helst, så det måste vara en sällan skådad nivå av lättja som ligger bakom.

Hur tänker du då? Latinriggen och genaker, visst men djonkrigg?
Man skulle behöva göra slag genom att vända ner med vinden och sedan upp igen. Hur man gör med skoten kan jag inte komma på?

14 timmar sedan skrev BSven:

Hur tänker du då? Latinriggen och genaker, visst men djonkrigg?
Man skulle behöva göra slag genom att vända ner med vinden och sedan upp igen. Hur man gör med skoten kan jag inte komma på?

Naturligtvis får vissa mindre justeringar göras för att det ska vara möjligt, men det är småsaker. Jag menar att de ska användas ungefär som råsegel, som, ju är symmetriska, men med flexibilitet för att kunna flyttas bakåt efter sidbyte.

Nu är jag inget fan av djonkrigg ändå...

33 minuter sedan skrev raol:

Jag menar att de ska användas ungefär som råsegel, som, ju är symmetriska, men med flexibilitet för att kunna flyttas bakåt efter sidbyte.

Då förstår jag hur du menar men vilka assymetriska segel är det du har i tankarna?

1 timme sedan skrev BSven:

Då förstår jag hur du menar men vilka assymetriska segel är det du har i tankarna?

Seglen i en djonkrigg är ju asymmetriska.

Men egentligen tror jag att en symmetrisk lösning, med lite bakåtflyttad mast, hade funkat minst lika bra.

Den här båten ligger på Lindholmen i Göteborg. Och jag har klurat på den i många år. Har försökt komma på vad det är för något och vad den är till för...

20101104007.jpg

43 minuter sedan skrev sy_Alice:

Den här båten ligger på Lindholmen i Göteborg. Och jag har klurat på den i många år. Har försökt komma på vad det är för något och vad den är till för...

20101104007.jpg

Jag tror att det är en undervattenssegelbåt.

2019-11-23 vid 17:11 skrev Georg_Ohm:

Jag tror att det är en undervattenssegelbåt.

En vad för nåt...? 🙄

• Like 1