Jump to content
Tuesday 10 December 2019
sy_Alice

Annorlunda båtar

Recommended Posts

4 minuter sedan skrev sy_Alice:

Det här var nog den mest skummaste båt jag någonsin har sett!

Vad menar du är skumt med den?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Lintott:

Vad menar du är skumt med den?

Allt...

Jag har aldrig sett något liknande - Tror jag!?

  • Sittbrunn på mitten
  • Motorns placering i samma sittbrunn
  • Och med en akterkabin och en förkabin.

Det är nog en smart lösning, den verkar ju välutrustad. Men ändå så är den väldigt skum, konstig, annorlunda och en båt som verkligen sticker av från mängden!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ful som stryk men smart och annorlunda. 
nilsnobbing här på forumet seglar Littorina vill jag minnas? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litorinan är väl ingen konstig båt, bara lite smartare gjord.

 

Fast Buckler 23 är roligare:

 

bootseitenansicht_klein.jpg

plan.gif

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev bhemac:

Fast Buckler 23 är roligare:

Öhh... hehe..😂

Blir bara konstigare o konstigare...:blink:

Ketchriggad o allt...😎

Edited by sy_Alice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ändrade trådens överskrift, för dels så fann jag en redan pågående tråd som heter blocket annonser. Nu heter tråden istället annorlunda båtar.

Vilket är ett bättre namn... ;):)👍

Edited by sy_Alice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag försöker förstå vad det är så är så smart med Litorina men jag kan inte komma på nå´t.

Någon som kan förklara?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litorinan är kanske inte det bildskönaste som korsat fjärdar men egentligen har man bara tagit det där med akterkabin ett steg längre. På en liten båt med både för- och akterkabin hamnar sittbrunnen midskepps hur man än försöker, i synnerhet om man vill ha lite mer volym i akterkabinen. Ganska bra gjort att få till en trailerbar segelbåt med rymlig akterkabin. Fast lösningen är väl vanligare på större båtar där en rymlig akterkabin inte blir så dominant i designen. En annan liten båt med samma koncept är Marieholms MS20-AC. På bilden ser man en tydlig fördel; inte mindre än fyra i besättningen har en kabinvägg att bekvämt luta sig mot och slappna av 🙂

marieholmms20ac.jpg.04c78ffa64cf570b8cc421e92308f3a4.jpg

Edited by Faderullan

Share this post


Link to post
Share on other sites

För mig förefaller Litorina vara en suverän båt... tänk att kunna ta med sig båten... dra till Norge... Seile paa Mjösa.. sedan fortsätta... sjösätta å segla på Sognefjorden... Möjligheterna är ju där... Dock så faller kanske Island.. Svalbard å en del andra resmål bort... Men som båt betraktat så väcker den min nyfikenhet... Synnerligen enär den har motorn "inombords"... Att hänga över akterspegeln å rengöra förgasare på en " välskött Archimedes" är inget som lockar mig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg en MacGregor på släp utanför ICA förra sommaren.

Lite annorlunda.

Utombordare som var stor antydde nästan på planande egenskaper på en segelbåt. Dubbla roder, fällköl och trailerbar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev FIATX19:

Såg en MacGregor på släp utanför ICA förra sommaren.

Lite annorlunda.

Utombordare som var stor antydde nästan på planande egenskaper på en segelbåt. Dubbla roder, fällköl och trailerbar. 

Stämmer bra - planar för motor med kölen uppe. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Mambo said:

Någon som kan förklara?

Jag kan!

Först och främst kan man konstatera att det inte finns någon anledning att jämföra en trailerbar båt med en 'vanlig' båt med fast köl. Olika målgrupper. Så en Litorina bör jämföras med andra trailerbara båtar.

 

Fördelar
- Hög trailerbarbarhet. Låg vikt (800 kg) och en köl som fälls in så botten blir någorlunda slät. Standardtrailer kan användas.

- Mycket smidig hantering när man hissar segel mm. Masten står i sittbrunnen, tryggt och bra.

- Motor lättillgänglig i sittbrunnen. Också möjlig att låsa in motorn i ett stuvfack för den som bor i områden med stölder.

- Mycket stor sittbrunn (2.10 m) med 4 enorma stuvfack

- Mittsittbrunnen gör att vikten centreras. Dvs även om man är fyra lönnfeta karlar går båten inte med aktern som en nedgrävd broms som på andra små, lätta båtar.

- Mycket bekväm att bo i jämfört med andra trailerbara båtar. Förutsätter dock sittbrunnstält vilket jag tror att alla har som standard.

- Kölen hissas inte upp inne i i båten som på många Campus-båtar. Ingen illaluktande köl att gnugga sig mot med andra ord.

- Rejält pentry för sin storlek.

- Hög kvalitet på bygget. Inga tveksamheter.

 

Nackdelar

- Motor i sittbrunnen. Blir ett visst extra bullrande och viss hantering när man lyfter över den till stuvfacket.

- Roderkonstruktionen med dess wire-lösning innebär viss förlust av "känsla" jämfört med ett vanligt roder på "häcken". Tycker jag.

- Ful som stryk!

 

Men med detta sagt så sålde vi vår Litorina för en vecka sedan. Familjen, med tre tjejer utöver mig, vill ha en bekvämare båt. Så vi kommer troligast att köpa en 25-27-fotare till sommaren.

 

Adios amigos!
/Nils Nobbing

 

Edited by nilsnobbing
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Nils, för en sakkunnig presentation av båtens för- och nackdelar. Kul att tillverkaren/konstruktören vågat tänka utanför boxen. Jag hittade några bilder på nätet och båten verkar välgjord, inredningen såg riktigt proffsig ut. "Ful som stryk" vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om, jag tycker man känner igen några designdrag från gamla skärgårdssnipor med ruff fram/bak och stor sittbrunn i mitten.

När du byter båt, kommer du då att fortsätta med trailerbåt? Eller satsar du på en kölbåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minutes ago, Mambo said:

Tack Nils, för en sakkunnig presentation av båtens för- och nackdelar. Kul att tillverkaren/konstruktören vågat tänka utanför boxen. Jag hittade några bilder på nätet och båten verkar välgjord, inredningen såg riktigt proffsig ut. "Ful som stryk" vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om, jag tycker man känner igen några designdrag från gamla skärgårdssnipor med ruff fram/bak och stor sittbrunn i mitten.

När du byter båt, kommer du då att fortsätta med trailerbåt? Eller satsar du på en kölbåt.

Ful som som stryk är kanske lite hårt. Jag har tidigare haft t ex Amigo, IF och BD-kryssare. Väldigt traditionella och vackra båtar. Men jag gillar Litorina, funktion är också vackert. Skrovet på den är ganska modernt med bredden långt akterut och vasst förskepp. Det finns en fransk motsvarighet, Dufour T7, med nästan exakt samma design. Den har deltagit med framgång i en stormig ensamkappsegling (mini transat) över Atlanten på 80-talet.

 

Blir det båt så blir det med fast köl denna gång. Vi konstaterar att vi har svårt att nyttja trailerbaraheten så som den borde nyttjas, att upptäcka nya platser. Det är för mycket krångel i nuläget med två halvstora barn. Jag tror att båten är helt optimal för ett par utan, eller med vuxna, barn. Då blir det väldigt rymligt ombord, och man är två vuxna som inte behöver "split-vision" vid mastning, sjösättning och iordningsställande av båten när man kommit till sitt nya hav 🙂
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begagnad dessutom. Har sett deras kajaker med "ank-drivning" fantastisk sak men även den är lite dyr.

Vi får avvakta Lottovinsten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/19/2019 at 7:45 PM, bhemac said:

 

Fast Buckler 23 är roligare:

plan.gif

Den där lösningen i fören gillar jag, bra sovplatser för två barn med lite extra stuvutrymme. Undrar just hur besvärligt att bygga om Vegan på det sättet...

 

Sven Yrvinds båtar är ju annorlunda. Men det blir ju lätt annorlunda om man specialiserar sig på det sättet. 

 

Jag gillar amfibiebåtar som koncept, det kan bli rätt så annorlunda. Finns ett ryskt båtplan som jag inte kommer ihåg vad det heter men som egentligen aldrig lyfter på höjd utan använder högtrycket mellan vingar och vatten för att flyga mer ekonomiskt. Fanns en dåre i UK som åkte runt i en båtbil och ville utropa sin egen nation. Såg en båtbil i Thailand på släp som var som en fyrhjuling som flöt ungefär. Men problemet med alla amfibiefordon är ju att det är dyrare att köpa en båtbil än att köpa en båt och en bil...

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Finns ett ryskt båtplan som jag inte kommer ihåg vad det heter men som egentligen aldrig lyfter på höjd utan använder högtrycket mellan vingar och vatten för att flyga mer ekonomiskt.

Ekranoplan!
Eller markeffektsfarkost med kaspiska havets monster i spetsen. 
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Markeffektfarkost

 

Hellre den än multikajaken om jag får välja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Den där lösningen i fören gillar

Väldigt kul båt eftersom man tänkt långt utanför boxen. Man har plats med mycket i en båt som bara är 23 fot. Många smarta lösningar, titta tex på toaletten som har ingång från sittbrunnen, det blir ju lätt lukt i en liten båt. Tror någon gjordes med sänkköl! Hittar jag en sådan så blir det affär!

--

3 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Jag gillar amfibiebåtar

Samma här!

 

Amfibiebil ZIL-4906.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev bhemac:

Begagnad dessutom. Har sett deras kajaker med "ank-drivning" fantastisk sak men även den är lite dyr.

Vi får avvakta Lottovinsten.

Tokdyra de där trimaranerna. Skulle väldans gärna äga en sådan dock.

 

Men jag har Revolution 16 som alltså i stort sett är samma som singel-trimaranen men utan utriggare. Ett mindre segel och enklare utriggare och/eller daggerboard kan skaffas. Hittills inte gjort det. Det är Hobies längsta och snabbaste kajak.

 

Som fd. [tävlings]cyklist gillar jag konceptet starkt. 

4:05 in i följande film är en del undervattensbilder där fenorna skymtas. Grymt effektiva.

 

 

 

Här nedan några andra klipp med lite högre sjö (på sina ställen). Vågornas storlek framkommer ändå inte i filmen. Men kajaken är en riktigt högsjökajak. Väldigt stabil och odramatisk. Mycket hellre ute i rejäl blåst och höga vågor med kajaken än med båten. Det ena roligt och det andra inte alls roligt.

 

 

 

Edited by RBack

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-04 vid 21:55 skrev RBack:

Tokdyra de där trimaranerna. Skulle väldans gärna äga en sådan dock.

 

Men jag har Revolution 16 som alltså i stort sett är samma som singel-trimaranen men utan utriggare. Ett mindre segel och enklare utriggare och/eller daggerboard kan skaffas. Hittills inte gjort det. Det är Hobies längsta och snabbaste kajak.

 

Som fd. [tävlings]cyklist gillar jag konceptet starkt. 

4:05 in i följande film är en del undervattensbilder där fenorna skymtas. Grymt effektiva.

 

 

 

Här nedan några andra klipp med lite högre sjö (på sina ställen). Vågornas storlek framkommer ändå inte i filmen. Men kajaken är en riktigt högsjökajak. Väldigt stabil och odramatisk. Mycket hellre ute i rejäl blåst och höga vågor med kajaken än med båten. Det ena roligt och det andra inte alls roligt.

 

 

 

Fet pryl.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öööh hmmm...!!!???  Vad 17 är en junk rigg för något?

https://se.yachtworld.com/baatar/1974/custom-atkins-with-junk-rig-3482670/?refSource=enhanced listing

Funkar det i verkligheten? Den har ju inga som helst stag som det ser ut, masten verkar inte sitta fast alls förutom i botten på båten och dessutom placerad väldigt långt fram!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev sy_Alice:

Öööh hmmm...!!!???  Vad 17 är en junk rigg för något?

https://se.yachtworld.com/baatar/1974/custom-atkins-with-junk-rig-3482670/?refSource=enhanced listing

Funkar det i verkligheten? Den har ju inga som helst stag som det ser ut, masten verkar inte sitta fast alls förutom i botten på båten och dessutom placerad väldigt långt fram!

Det fungerar alldeles utmärkt. Riggtypen kommer från ostasien (Kineserna var tidiga med djonkrigg men jag vet inte om ursprunget är därifrån).

 

Sök på "djonk" på wikipedia så hittar du mycket om djonker och djonk-riggar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Djonkriggen är häftig men inte okomplicerad. Passar bäst på väldigt lättdrivna båtar tex en djonk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, bhemac said:

Djonkriggen är häftig men inte okomplicerad. Passar bäst på väldigt lättdrivna båtar tex en djonk.

Jag blir lite nyfiken här. Menar du att de asiatiska djonkerna är mer lättdrivna än våra västerländska segelbåtar? Då kanske någon kappseglingsfantast borde snegla östrerut.

Roger Taylor och hand Ming ming är troligen en av de mer kända djonkarna bland långfärdsseglare. Mysfaktorn under däck var väl..... så där. Hoppas den inte är färdigbyggd. Har läst någon bok av honom, en tuff seglare.

image.thumb.png.a5b1a999293caca7764a3243ac217e9a.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annan båt med annorlunda riggtyp är ju cat-ketchen (eller vad det heter). Freedom-båtarna använder ju den. Ser ganska behaglig ut på krysss. Inget försegel som måste skotas om. Här Freedom 35.

image.png.a04a2d3771ae9f6e5e8bf24f631a4b11.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy