Jump to content
Wednesday 13 November 2019
Kexchoklad

Luftning bränselsysten diesel

Recommended Posts

Hej!

Har en Volvo Penta D1-20, med 2 st. bränslefilter (förfilter och finfilter). Har bytt filtrena, men fick sedan problem med starten. Startmotorn gick kanske ett halvt varv och ville sedan inte gå mer. (Strön finns i batteri).

Antar att detta har med luft i systemet att göra, men tycker att det är konstigt. På förra båten (Yanmar YSB8) så kunde motorn snurra trots att det var luft i systemet. På denna kanske det finns nån elektronisk spärr eller liknande?

 

Annars måste det vara något annat som är fel, är det någon som i så fall har nån ide om vad?

 

Oavsett vad så är det luft i systemet, men det kanske inte har att göra med att motorn inte går runt. Finns en pump på finfiltret, men hur mycket man än pumpar kommer det bara luft. (Har fyllt upp grovfiltret med bränsle, så det borde inte vara något problem. Är det någon som har nån ide om vart luften kommer in i systemet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Startmotorn påverkas inte av om det finns luft i bränslesystemet så första åtgärd är att få igång startmotorn. Vilken spänning har du på batteriet vid vila o vilken spänning har du efter att ha försökt köra startmotorn? Om du har samma spänning både före o efter startförsöken så är det fel i anslutningarna till motorn. Om spänningen sjunker dramatiskt efter startförsök så är batterierna kass.

 

Om det inte går att lufta filterna så kan det bero på att det sitter skräp i bränsleslangen från tanken (har du använt diesel med RME?). Blås i bränsleröret/bränsleslangen från förfiltret mot tanken o försök få loss skräpet. Sedan kan du försöka lufta filtret igen. Om du har skräp i tanken så är nästa steg att rensa tanken från skräpet så att du inte får stopp igen när du är ute på sjön o åker.

Edited by Lintott

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Lintott angående startmotorn. 
(Du har inte fyllt cylindern med vatten under konserveringen?) 

 

Lufta sedan på grovfiltret först. 
Jag brukar skippa handpumparna och suger med oljesugen i luftskruvshålen istället. Sug tills det kommer bränsle sedan pumpar man medans man skruvar igen luftskruven. 
Spridare luftar man med pumpen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Kexchoklad:

Tack för tipset - hur skulle cylindern kunna fyllas med vatten? 

Går att åstadkomma med tryckvattenslang exempelvis. 
Avgaskröken kan vara sönderrostad osv. 
 

Säkerställ i alla fall detta innan du försöker vrida runt motorn mer. 
Med maximal otur och bra ork i startmotorn kan man kröka vevstaken. 
 

Om du tror att det kan vara vatten i cylindern är det bästa att ta ur spridaren och baxa runt motorn för hand. 
 

Men troligen är inte batteriet så bra som Du tror eller så har Du en dålig anslutning någonstans. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver inte öppna någon luftnippel för att lufta bränslesystemet på din motor. Bara att pumpa med handpumpen. Man brukar höra när det slutar bubbla i tanken. Om luften inte försvinner har du troligen missat någon packning på förfiltret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy