Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
UlfG80

Flipper 740 / Tollare Columbina / Finnsport 700

Rekommendera Poster

Efter 20 år som seglare blev det förra året en Runnö 22. Underbar frihetskänsla att sitta under bar himmel och känna vinden i håret och susa fram längs bekanta seglingssträckor - fyra gånger snabbare än man är van vid. Och med motorn uppfälld "flyter man på daggen" och kan ta sig in och få en plats för sig själv i princip överallt. Så ja, biten av motorbåtslivet. Dock går Runnön lite för stötigt för att plana de utskärsvatten vi helst rör oss i (Stockholms yttre skärgård) samt att bränsleförbrukningen blir ganska kännbar när man ligger ute så mycket som vi gör. Så nu letar vi liknande båt med skrov som tål lite mer sjö som drar mindre, helst så lite som under litern / distans. Ett snäpp större skadar inte heller. Verkar som att t.ex. Finnsport 700 med en modern fyrtaktare bak går att få ner under litern om man inte har allt för bråttom.  Dock, med en fräsch fyrtaktare på lär försäkringspremien dra iväg våldsamt jämfört mot vad jag betalar för nuvarande 120 hk Johnson från 1991 (1 500:-/år). Är placerad perifert i en stor marina dessutom, så det finns en reel risk att bli av med motorn (hände båtgrannen förra året). Därmed blir inombordare intressant, men helst diesel.

 

Och därmed går Finnsport bort. Som synes är det akterruff som gäller. Flippern ska gå att få ner nästan till litern med en dieselinombordare. Dock verkar förarplatsen vara mer instängd på Flippern, även om det finns luckor. Ligger också högt i pris.

 

Snubblade över modellen Tollare Columbina (stavas ibland Colombina). Den ser i mångt och mycket ut att svara mot vad vi söker. Helt öppet vid förarplatsen med kapellet nedfällt. Hygglig i sjön och inombordare. De allra flesta verkar dock vara bestyckade med ganska kraftiga V6:or eller V8:or på upp till 250 hk, och någon skrev på ett forum att han hade svårt att komma under 2,8 liter/distans med sin (!) Så frågan är vad man kan räkna med om man hittar en med en inte allt för gammal diesel?

Liter röriga funderingar här men det brukar alltid dyka upp en massa bra och klargörande synpunkter i svaren. Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du tycker att Runnön är stötig förstår jag, den båten passar bäst i lugna vatten och är helt oduglig i lite sjö.

 

Inombordare och akterruff, hur fort vill du åka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gelis:

Att du tycker att Runnön är stötig förstår jag, den båten passar bäst i lugna vatten och är helt oduglig i lite sjö.

 

Inombordare och akterruff, hur fort vill du åka?

Haha, ja den ska väl helst gå i sjön Runn där den är tillverkad :) Grym båt i övrigt ska dock sägas, har aldrig sovit så bra som i förpiken på denna, som dessutom har mysig träinredning rakt igenom.

 

I alla fall, 20 knop eller strax över duger gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare, akterruff och minst 20 knop. Då börjar det kosta lite i inköp och även bränsle oavsett diesel eller bensin. Samtidigt gå bra i sjön det kräver kraftigare V-botten vilket suger bränsle.

 

Tollaren är väl en av få med akterruff i den klassen. Dock så kräver den en v8 för att komma till sin rätt. En slö gammal diesel göre sig inte besvär. I så fall en nyare maskin kan nog funka, men då börjar det kosta i inköp.

 

Kan man göra avkall på hastighet så finns det flera alternativ, Maxim, Nimbus, Albin, Winga etc etc som då inte kostar skjortan

 

Kan man göra avkall på akterruff men behålla farten så dyker det också upp flera modeller, SeaRay, coronet, Fjord, etc etc

 

Fjord 26 finns med akterruff och ca 20 kn,  kan ju vara ett alternativ.

image.png.be6f93371b7a7b2ad1ff76dd2bb53fb6.png

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjord 26 var inte dum! Men med hänsyn till vikten (3 ton) undrar jag om den går att få särskilt bränslesnål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev UlfG80:

Fjord 26 var inte dum! Men med hänsyn till vikten (3 ton) undrar jag om den går att få särskilt bränslesnål.

 

Ingen båt i den klassen du är ute efter är bränslesnål.Räkna med 1,5 -2 liter diesel eller 2-3 liter bensin/distans i planingsfart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Midcabin kan vara ett bra alternativ till akterruff.

Tycker du Runnö 22:an är stötig i lite sjö så är nog inte flippern mycket bättre,, den har ganska flack bottenvinkel ca16gr har jag för mig.

Kolla in Norska båtar, te.x Windy, Draco och Fjord gärna med Jan Herman Linge som konstruktör det är bra sjö båtar.

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mr_Merlin:

Midcabin kan vara ett bra alternativ till akterruff.

Tycker du Runnö 22:an är stötig i lite sjö så är nog inte flippern mycket bättre,, den har ganska flack bottenvinkel ca16gr har jag för mig.

Kolla in Norska båtar, te.x Windy, Draco och Fjord gärna med Jan Herman Linge som konstruktör det är bra sjö båtar.

Tack, ska kolla! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det UlfG80?

Vad skaffade ni för båt?

Vi köpte 2021 en Tollare Colombina som vi trivs med.

Fick du en med akterruff? Det är ganska smidigt om man har två barn eller två gäster, då kan man ju dela upp sig i "tre" olika rum. Kanske några vill sova andra vill sitta och småprata lite under kvällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul!

 

Än så länge är vi kvar i Runnö 22:an. Blev ingen sjösättning 2021 av olika skäl. 

 

Har du lite info om ert exemplar av Columbina? Motor, bränsleförbrukning. Hur den går i sjön/tål sjögång etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja, ni har beslutet framför er.

 

Ja vi har en 1984 Colombina, med en nyare motor från 2006. Det är en Volvo Penta 4.3GXiE på 225hk. Motorn känns trevlig då den har både elektronisk tändning, färskvattenkylning och duoprop. Jag och min son har fixat på både motorn, det elektriska och på båtens inredning.

 

Ja vi har inte riktigt koll på bränsleförbrukningen ännu, men visst drar den soppa (@ 20-28 knop). Känns som vi fyller på 40liter (2x Jeep dunk varje gång) och då är vi ändå inte så långt ute. Tyvärr var bränsleindikatorn ordentligt felkopplad, så vi kan tillsvidare inte säga så mycket mer om det.

 

Känns inte som att den går stötigt, men så har vi inte varit ute i så hög sjö ännu.

 

Vi har Stockholms norra skärgård som närområde. Var befinner ni er?

 

Det här är vår andra båt och vi är "landkrabbor" så vi lär oss fortfarande. Både jag och min son har tagit Förarintyg för fritidsbåt och jag startade den här gruppen, för att få lite kontakter med andra Tollare, i fall du är intresserad? https://www.facebook.com/groups/min.tollare

 

/Claes och Linus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli spännande om ni får grepp om bränsleförbrukningen. Men motorn låter ju bra. Undrar dock hur det skulle funka med en diesel på något lägre effekt.

 

Vi utgår från Dalarö så både Mysingen och Nämdöfjärden kan vara en utmaning för vår lilla insjöbåt om det går sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...