Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag har sett att det finns de som köpt kitet och verkar nöjda, det är ju så när som på luftfiltret samma lösning som på de senare 31 och 41 motorerna.

 Men det kostar ju en slant även om man slipper köpa vevhusfilter varje år.

 Jag skaffade ett oljepåfyllningslock från en Volvo B20 motor istället för 50kr och ett sportluftfilter från Biltema för 150kr och den lösningen gör samma jobb.

Slangen från locket går via motorrummets avluftning till utsidan av båten.

Det gamla vevhusfiltret sitter kvar men jag tänkte såga av det, ta urfiltret och plugga igen det.

Jag tror även att oljepåfyllningslocket satt på några äldre Pentamotorer också 

AA09E965-9A0C-4DEF-9437-443DCCDE01DA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min KAD42P-A från 1995 leder vevhusventilationen ner i sumpen, med en avluftningsslang uppåt. Förra ägaren drog den så att den slutade vid insugen så att ångan sögs in och smutsade ner luftfiltret.

Jag ville bygga om och dra den så att den kom på andra sidan filtret, men blev varnad för att göra så.

Risken finns att du fått för mycket olja i motorn och att vevslängarna stänker till ordentligt så att mycket olja kommer upp den vägen. Suger då motorn i sig denna olja så rusar motorn med ras som följd.

Jag låter dessa gaser bara gå ut i maskinrummet - är dock inte mycket och smutsar inte ned. Om eller när det skulle störa mig så skulle jag som Makro bara leda ut gaserna ur maskinrummet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-17 vid 19:59 skrev Karatekenta:

Hejsan !!

 

Funderar på att bygga om vevhusventillationen på min AD 41:a.

Nån som har erfarenhet av detta vevhuskit ?

 

Vevhuskit 31-41 motorerna

Det kittet sitter original f.om kad 42 orna, försök finna en beggad kåpa från en 42-300 blir nog billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått det installerat, just det kitet, jag är mycket nöjd. Det är värt varenda krona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev vega1959:

Jag har fått det installerat, just det kitet, jag är mycket nöjd. Det är värt varenda krona.

Kul att höra, blir nog en beställning i veckan för min del :) 

 

Vart avslutade du slangen från vevhuslocket? 

 

Funderar själv på att leda ut min genom skrovet i aktern, men gör det någon som helst skillnad än att låta den pysa ut luften i maskinrummet? 

 

//Swadop 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Swadop:

Kul att höra, blir nog en beställning i veckan för min del :) 

 

Vart avslutade du slangen från vevhuslocket? 

 

Funderar själv på att leda ut min genom skrovet i aktern, men gör det någon som helst skillnad än att låta den pysa ut luften i maskinrummet? 

 

//Swadop 

Rakt ner under motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev vega1959:

Rakt ner under motorn.

Okej (Y) 

 

Vet du förresten vilken modell på luftfiltret det är? Läste att det var K&N men tänkte mer vilken dimension det är :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni bygger om på med "öppen" ventilation förlorar ni undertrycket som bör vara i vevhuset, vilket jag kan tänka förbättrar ringarnas tätning samt vevaxeltätningen.     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick min monterad förra året, jag tyckte att det motsvarade förhoppningar  om ett renare maskinrum

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-09 vid 23:06 skrev vega1959:

 

 

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

När ni bygger om på med "öppen" ventilation förlorar ni undertrycket som bör vara i vevhuset, vilket jag kan tänka förbättrar ringarnas tätning samt vevaxeltätningen.     

De äldre maskinerna i 31-41 serien med vevhusfilter är ju byggda med "öppen" ventilation. Att leda vevhusgaser till insugningsluften är snarare en fråga om miljö eller för att slippa oljelukten i maskinrummet.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade ett nytt inspektionslock( vid stötstängerna) och en ventilkåpa med demistor ifrån VP.

Satte även på ett luftfilterhus ifrån AD41P, men det gick jag ifrån då detta VP luftfiltr imploderade när det blev igensatt.

Kör nu med ett tvättbart K&N filter och filterskinn ifrån motocrossen.

Har dragit vevhusventilationen till ett T-stycke där oljeemulsioner faller ner i en flaska och gaser antingen sugs in i centrum på K&N filtret eller trycks ut i det fria.

Blir rent i maskinrummet och lägre servicekostnad.

20171125_103657.jpg

20171125_110030.jpg

20171125_110115.jpg

20201025_111325.jpg

IMG_20180809_185124.jpg

99697aa3120eefdcdfba7ece60accce47d8b82ef_800x800.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följdfråga:

Jag har en KAD43, ventilkåpan längst bak har oljefälla, med anslutning till en slang som ofta lossnar.

Vart leder denna slangen? Att den lossnar kan det bero på något felaktigt mottryck? 
Eftersom jag upptäcker att slangen lossnat när jag varit och klivit runt i motorrummet drar jag slutsatsen av att jag själv ofrivilligt orsakat att den lossnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min KAD42P-A går slangen från ventilkåpan till en plastkoppling vid motortypskylten och vidare ner genom blocket i sumpen. Från plastkopplingen går en slang upp till luftintaget innan filtret. Se bild

IMG_7249.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag har tagit bort slangen från insuget, eftersom jag hört talas om att det plötsligt kan komma olja som då får motorn att rusa. Det kommer inte gas från min vevhusventilation på tomgång, men jag har inte kollat på fullgas, vilket jag ska kolla till sommaren. Luftfiltret blir klart smutsigt under ett år, men jag märker inte skillnad på det om jag jämför när vevhusventilationen gick till insuget och nu när det går ut i motorrummet. Motorrumsväggen blir inte heller färgad där vevhusventilationen leds mot väggen. Bilden visar hur vevhusventilationen kom fram till insuget tidigare. Nu har jag den slangen bara rakt bak.

IMG_5153.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Men jag har tagit bort slangen från insuget, eftersom jag hört talas om att det plötsligt kan komma olja som då får motorn att rusa. Det kommer inte gas från min vevhusventilation på tomgång, men jag har inte kollat på fullgas, vilket jag ska kolla till sommaren. Luftfiltret blir klart smutsigt under ett år, men jag märker inte skillnad på det om jag jämför när vevhusventilationen gick till insuget och nu när det går ut i motorrummet. Motorrumsväggen blir inte heller färgad där vevhusventilationen leds mot väggen. Bilden visar hur vevhusventilationen kom fram till insuget tidigare. Nu har jag den slangen bara rakt bak.

IMG_5153.JPG

Jag tror att det ser annorlunda ut på KAD43an, det är en klen slang på motorns styrbordssida som sitter i den bakersta ventilkåpan och sedan försvinner slangen ned någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, på en del KAD42 och de KAD43 som jag sett går en tunn slang direkt till insuget (efter luftfiltret). Detta är så som det ser ut på bensinmotorer. Bästa för miljön, då vevhusgaserna som innehåller olja och bränsle då går igenom förbränningen i motorn.

För en frisk motor är detta helt ok, men det är inget som förbättrar effekten - tvärtom möjligen.

Som jag nämnde förekommer det på dessa motorer att turbon börjar läcka från insugssidan (som överladdas) i turbon till dess smörjsystem, så att det blir övertryck från laddningen ner i sumpen.

På AD41 kommer då olja upp i dess avluftning, som om den leds till insuget kan sugas in i motorn som då rusar pga fri tillgång till bränsle.

Jag misstänker att samma kan hända på KAD42 och KAD43. Därför har jag tagit bort slangen som leder dessa gaser till insuget, så det bara luftar ut i motorrummet.

KAD43P-A 008.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Ja, på en del KAD42 och de KAD43 som jag sett går en tunn slang direkt till insuget (efter luftfiltret). Detta är så som det ser ut på bensinmotorer. Bästa för miljön, då vevhusgaserna som innehåller olja och bränsle då går igenom förbränningen i motorn.

För en frisk motor är detta helt ok, men det är inget som förbättrar effekten - tvärtom möjligen.

Som jag nämnde förekommer det på dessa motorer att turbon börjar läcka från insugssidan (som överladdas) i turbon till dess smörjsystem, så att det blir övertryck från laddningen ner i sumpen.

På AD41 kommer då olja upp i dess avluftning, som om den leds till insuget kan sugas in i motorn som då rusar pga fri tillgång till bränsle.

Jag misstänker att samma kan hända på KAD42 och KAD43. Därför har jag tagit bort slangen som leder dessa gaser till insuget, så det bara luftar ut i motorrummet.

KAD43P-A 008.jpg

😀

Ja då förstår jag.

Min slang brukar lossna. Klart litet svart är det ju i luftfiltret, bytte aldrig i höstas, men har ett nytt, så jag får väl kolla om det bara är smuts eller olja. Motorn tillika turbon har gått omkring 750timmar, men turbon bör ju hålla minst det dubbla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog även hört att det ska vara negativt för turbon att vevhus-gaserna passerar kompressordelen, men det kan vara spekulation.

Jag tog bort vevhusventilationsslangen som ledde dessa gaser till insuget för att jag tyckte att luftfiltret blev svart efter en säsong. Men det hjälpte inte, luftfiltret blir fortfarande mörkfärgat i samma omfattning. Jag byter luftfilter varje år (30 timmar).

Min motor har nu 1500 timmar, men jag vet inte om det är första eller andra kompressorn som nu börjar närma sig sitt slut - den är rostig i avgasutgången och tätar inte helt.

Laddtrycket enligt instrumentpanelen är:

25 knop 2500 rpm 0,2 bar

30 knop 3000 rpm 0,5 bar

35 knop 3500 rpm 1,0 bar

38 knop 3800 rpm 1,2 bar

Båten planar inte utan kompressorn. Jag kör på HVO100 som har 3% mindre energi per liter och har inte skruvat på dieselpumpen. Båten väger 3000 kg (28 fot, 2,55 bred) och förbrukar omkring 1 liter/sjömil i 25-30 knop. Är nöjd med detta och har inga planer på att skruva på någonting.

Ställa ventilerna är nästa uppgift förutom filterbyten. Är där något speciellt att tänka på - eller bara att följa manualen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...