Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Ventilation av klädgarderob, räcker det med ett galler?

Rekommendera Poster

Isamband med att jag fixar till "kölsvinsluft" till kylkompressorn behöver jag få ut den varma luften från utrymmet under diskbänken genom ventilationsgaller.

 

När jag ändå håller på med galler tänkte jag fixa ventilation av hermetiskt tillslutna garderober ombord.

Våtgarderoben behöver både tilluft långt ner och frånluft längst upp, lite trångt men det skall gå att få till tilluft och frånluft galler.

 

När jag kikat på andra båtmodeller (HR och Arcona) minns jag bara ventilationsgaller i överkant av garderoberna så jag undrar räcker det med ett galler till klädgarderober som ger lite luftning?

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är lite lustigt men i hundratals år har man vetat att allting på ett fartyg ska vara ventilerat. 

En barndomskompis har jobbat som konsult inom ventilation hela livet. Han reagerade starkt på hur man tänkt i båtar. Båtkonstruktörer verkar vara helt befriade från kunskap om den mest elementära ventilation.

Så viss ska man låta luft komma in i nedre delen av garderoben. Har man värmeslangar gående där kan man ta några hål i dessa. Matas värmaren med uteluft så har den varma luften en starkt torkande effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det märkligt att båttillverkarna inte sätter in ventiler men kikar man runt så saknas det på majoriteten av båtar.

 

Jag är kluven, varm luft innehåller oftast mer fukt och kommer den varma luften in i garderob/skåp är det på våra breddgrader ofta kallare i skåpet.
Fukten kan kondenseras mot ytterväggen (=skrovets insida) och det var inte min tanke att skapa fuktproblem.

Sker denna kondensering i en båt eller målar jag f-n på väggen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Visst är det märkligt att båttillverkarna inte sätter in ventiler men kikar man runt så saknas det på majoriteten av båtar.

 

Jag är kluven, varm luft innehåller oftast mer fukt och kommer den varma luften in i garderob/skåp är det på våra breddgrader ofta kallare i skåpet.
Fukten kan kondenseras mot ytterväggen (=skrovets insida) och det var inte min tanke att skapa fuktproblem.

Sker denna kondensering i en båt eller målar jag f-n på väggen?

Att isolera skrovsidan även inne i garderoben är ju varken svårt eller dyrt....

 

Titta på hur ett hus byggs avseende isolering o ventilation. Yttervägg, isolering o diffusionsspärr (på varma sidan av isoleringen för att inte få fuktutfällning). Tilluft o frånluft (tilluften gärna lägre placerad än frånluften för att få självcirkulation).

 

Fysikens lagar är desamma även i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Sker denna kondensering i en båt eller målar jag f-n på väggen?

Rätt gjort så finns inga problem.

Ta tex ute luft, 14°C och 80% RH. 

Värm den till 22°C så blir RH 48%

Varm luft kan innehålla mera fukt än kall luft, dessutom, varm, torr luft tar upp fukt och ventileras ut.

 

Värmer man bara inneluften så blir man inte av med fukten och får man inte in ny luft så kommer vi att få mer fukt i luften från oss människor.

Ändå är det väldigt vanligt att man bara kör runt luften i båten. Hur det fungerar kan man testa i bilen, prova att köra en stund på recirkulation. Hur mycket fukt/kondens blir det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu enklare: uteluften kondenserar inte på båtens utsida. Anta att skrovet håller som lägst samma temp som uteluften. Tar du uteluften och värmer den, puttar in i garderoben, och den kyls av mot skrovet till utetempen så kommer den fortfarande inte kondensera då den bara är lika fuktig som den var på utsidan.

 

Medans luften är varm kan den plocka upp fukt från kläderna i garderoben och bli fuktigare, men du skulle väl ha en utloppsventil också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om luften är som i mitt exempel, 14°C och RH 80% så kondenserar den vid 10,7°C.

Då är det kallt i vattnet...

 

Luften från värmaren är kanske 35°C och då är RH 23%, den luften kan "bära ut" mycket fukt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild från ett Mollierdiagram. 

 

Molliere 14-22.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt finns det en kondensationsrisk.

Om vi tar bhemac exempel och fortsätter resonemanget så tar den varma luften upp fukt i garderoben så att det blir 25°C och RH 70 %.

 

Denna luft kondenserar på ytor som är cirka 19°C, fritt avläst i diagrammet.

 

I verkligheten kommer det som ev. kondenserar att torka upp när kläderna blivit lite torrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Mackey:

Om vi tar bhemac exempel och fortsätter resonemanget så tar den varma luften upp fukt i garderoben så att det blir 25°C och RH 70 %.

 

Denna luft kondenserar på ytor som är cirka 19°C, fritt avläst i diagrammet.

Skulle säga att luft enligt exemplet kondenserar vid 21°C. 60% RH och 25°C kondenserar vid 19°C.

Du har nog läst av vid fel fel linje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ventilation av garderober och klädskåp borde vara standard men jag har bara sett ett fåtal båtar med galler (och de satt enbart i överkant).

 

I överkant hade jag tänkt mig ett galler ala HR som har samma bredd som dörren/luckan.
image.png.dfa99bfadaa8a2acc28585faf0780ac9.png

 

Galler som sitter i underkant nära durken är utsatt så ett rostfritt galler funkar bäst gissar jag, tror inte det fördärvar totalintrycket av inredningen.
Jag har letat efter ett galler som nedan men utan "stängningsfunktion" men finner inget i Sverige.

Är det någon på forumet som kan tipsa om firma som säljer ett rektangulärt rf vent galler utan stängning med marin feeling?

image.png.38362ad31f4f2a32ac83d03acf2087dc.png

 

 

Watski säljer ett runt rostfritt beslag med diameter 63 mm som blir lite litet när gallret i överkant har samma bredd som dörren/luckan.
(har inte lyckats minska på storleken på fotot så det blir groteskt stort i inlägget)

image.png.399a4b7e8641172d9d4bbb296366f5bb.png

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@b_syrsa IKEA's köksgaller har bra pris men kanske inte den rätta marina feelingen.
Men det är en kandidat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Om vi tar bhemac exempel och fortsätter resonemanget så tar den varma luften upp fukt i garderoben så att det blir 25°C och RH 70 %.

Denna luft kondenserar på ytor som är cirka 19°C, fritt avläst i diagrammet.

Ja det stämmer, 25°C luft med RH 70% kondenserar vid ca 19°C.

Men lufttemperaturen i garderoben är nog lägre än omgivande 22°C.

Säg att luften i garderoben är 18°C, vid RH 70% sker kondensation vid 10,5°C.

Det är dock alltid vettigt att isolera garderober mot skrovet med liggunderlag el likn.

--

41 minuter sedan skrev skippeer:

Galler som sitter i underkant nära durken är utsatt så ett rostfritt galler funkar bäst gissar jag, tror inte det fördärvar totalintrycket av inredningen.

Det mest diskreta är att fräsa bort lite av "flänsen" på dörrens insida och lite av den vertikala delen av dörren eller nederdelen av öppningen.

Annars kan man låta laser eller vattenskära en rf-plåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här enkelt har Hunter löst det

 

Ventilaonsgaller Hunter.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-08 vid 21:50 skrev speljakt:

 

 

2019-10-17 vid 19:42 skrev skippeer:

Visst är det märkligt att båttillverkarna inte sätter in ventiler men kikar man runt så saknas det på majoriteten av båtar.

 

Jag är kluven, varm luft innehåller oftast mer fukt och kommer den varma luften in i garderob/skåp är det på våra breddgrader ofta kallare i skåpet.
Fukten kan kondenseras mot ytterväggen (=skrovets insida) och det var inte min tanke att skapa fuktproblem.

Sker denna kondensering i en båt eller målar jag f-n på väggen?

 

 

Nja, jag satte in en Mitsubishi MJ-E14CG luftavfuktare i min 32 fots båt efter lite tips här (istället för elvärme över vintern) och ställde in den på 50% luftfuktighet vilket den lätt håller, kondensvattnet leder jag ut genom en genomföring. I helgen skulle jag jobba lite inne i båten och drog igång Eberspächern på 22 grader och efter några timmar så var båten genomvarm och jag tänkte att nu ökar väl fukthalten i luften under tiden värmaren blåser in luft utifrån även om den är varm men det visade sig att luftfuktigheten sjönk ännu mer istället, faktiskt ner på 40 % och ännu lite lägre !!blockquote-widget

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Olten:

nu ökar väl fukthalten i luften under tiden värmaren blåser in luft utifrån

Nix.

Värmer man kall, fuktig luft så blir den torr och varm.

Igår hade jag 2°C och 93% RH ute. Värmer man den till 22°C så får man 25% RH.

Allt enligt Mollierdiagramet.

Att den verkliga RH visar på 40% tyder på att den torra luften tar upp fukt i båten dvs torkar effektivt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bhemac:

Nix.

Värmer man kall, fuktig luft så blir den torr och varm.

Igår hade jag 2°C och 93% RH ute. Värmer man den till 22°C så får man 25% RH.

Allt enligt Mollierdiagramet.

Att den verkliga RH visar på 40% tyder på att den torra luften tar upp fukt i båten dvs torkar effektivt.

Hmmm var tar vattemolekylerna vägen menar du, genom att man värmer den luft dom befinner sig i?

Antalet menskar väl inte, bara att den varma luften klarar att bära mer vatten i gasform och därför får man ett annat rh av samma mängd vattenmolekyler i varm luft jämfört mot kall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den här tråden diskuteras RH Relativ luftfuktighet vilket skiljer sig från Absolut luftfuktighet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

 

Vid målning är det viktigt att hålla koll på temperaturvariationerna över dygnets timmar så att färgen hinner torka innan det bildas kondensation på ytan, vid lägre temperatur kan inte luften "bära" alla vattenatomerna utan det bildas kondensvatten på den kalla ytan.

 

Det är relativt enkelt att blanda ihop relativ och absolut luftfuktighet:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Caribic410:

Antalet menskar väl inte, bara att den varma luften klarar att bära mer vatten i gasform och därför får man ett annat rh av samma mängd vattenmolekyler i varm luft jämfört mot kall?

Exakt. Men i dessa sammanhang är det viktigt att få ner RH för att minska risken för mögel och rost.

När man tar ute luft, värmer den och blåser in så kommer den ta upp fukt inne i båten och den fuktiga luften försvinner ut så när man slutar blåsa in torr luft och temperaturen sjunker så är RH lägre inne i båten.

Om värmaren tar sin luft inne i båten så sjunker förvisso RH när luften värms men när värmaren stoppas kommer man ha en högre RH än innan man startade värmaren.

Så, att ta inne luft till värmaren är en riktigt dålig ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Exakt. Men i dessa sammanhang är det viktigt att få ner RH för att minska risken för mögel och rost.

När man tar ute luft, värmer den och blåser in så kommer den ta upp fukt inne i båten och den fuktiga luften försvinner ut så när man slutar blåsa in torr luft och temperaturen sjunker så är RH lägre inne i båten.

Om värmaren tar sin luft inne i båten så sjunker förvisso RH när luften värms men när värmaren stoppas kommer man ha en högre RH än innan man startade värmaren.

Så, att ta inne luft till värmaren är en riktigt dålig ide.

Ja ok. Det är den utventillerade luften som tar med sig vatten. Make sense. Men det bygger väl på att den luft du tar in har lägre fukthalt än den du blåser ut.. vilket ju såklart bör vara fallet eftersom den luften e kall.. ja.. egentligen självklart.. som att vatten rinner nedåt.. bara tänker högt nu. Just sånt som väcker tankeverksamheten i såna här trådar som gör dom värda att läsa, trots urspårningar. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Caribic410:

egentligen självklart

Ja och ändå tog det FMV många år att komma på att om man blåser in torr luft i en stridsvagn så rostar den inte inuti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...