Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Tirill

Avdunstad bensin i förångare mm

Rekommendera Poster

Ja, de flesta som servar sina moderna utombordare med insprutning vet antagligen att man måste dränera så mycket som möjligt av bensinen i ångseparator etc.
jag har väl slarvat med detta tidigare år på mina förgasarmotorer, och därmed fått en del onödiga problem. Dock så har jag sen några år en nyare direktinsprutatad Suzuki DF30A, som stått undanställd under ett år utan att dränera ut bensinen från motorn. Detta förde till mkt stora problem nu när jag skulle ha igång den igen.

Nu till min fråga, vad är det specifikt för ämnen som bildas när bensin avdunstar i t.ex. ångseparatorn. Jag har ju sett detta i botten av flottörhus mm genom åren. Kan se ut som ett vitt pulver eller små vita kristaller.  Vad är det? Aluminiumoxid??  Annat?

Vad använder man bäst för att lösa upp detta "pulver"?? Jag har fått tipset på olika sk "bensintillsatser" Stabilisatorer etc men går det  att lösa upp dessa partiklar som sätter sig i systemet nerströms fram mot spridarna mm. I mitt fall satte dt igen HP filtret mellan LP och HP pumpen. Detta si sin tur gjorde at motorn bara gick att köra på tomgång i princip.

 

separator.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen brukar tillskrivas förorening i form av vatten i bränslet. Ev. bidrar inblandningen av etanol till problematiken. Flottörhus och som jag tror även ångseparatorer är utformade så att ev. vatten som inte löser sig i bränslet ansamlas i botten. Sedan bränslet dunstat blir det kvar ett kristallliknande pulver som effektivt sätter igen bränslesystemet. Bästa sättet att förebygga problemet är att tömma ur ev. vatten på hösten, då motor ändå skall servas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Detta missade PB totalt i senaste nummret, vad gäller höstservice av utombordare. 

 

Riktade in sig på byte av oljor. 

 

Minns fars gräsklippare som köptes på sommaren. Två år senare hade förgasaren beckat igen totalt av vitt pulver. Hade blivit billigare men ny förgasare via nätet än service hos handlaren. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, goda kommentarer, men frågan är fortfarande....:
1 Vad är det för vitt pulver som sätter igen filter och annat i motorn??
2. Varför är detta ett större problem idag än för 20 år sedan? Är det Etanolen som är i bensinen?
3. Hur löser man bäst upp detta pulver om man nu fått det i bränslesystemet??

 

'

mvh

S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 Vad är det för vitt pulver som sätter igen filter och annat i motorn??
Sannolikt är en blandning av vatten, etanol och bensin tillräckligt korrosiv för att bilda ett salt, dvs en (metalloxid) av aluminium och/eller zink. Det brukar finnas synliga frätskador.  
2. Varför är detta ett större problem idag än för 20 år sedan? Är det Etanolen som är i bensinen?
Ja, just därför.
3. Hur löser man bäst upp detta pulver om man nu fått det i bränslesystemet??
Jag är tveksam till att det finns något verkligt verksamt som löser dessa salter utan att samtidigt skada motorn på annat sätt. Det finns t.ex. något som heter Sea Foam, men jag är tveksam till att det finns någon annan lösning än att ta isär och rengöra mekaniskt.


Servar man bränslesystemet och håller på bränslehygienen så tror jag att vanligt folk klara sig ganska bra. Den som låter gräsklipparen stå ute utan regnskydd ber om problem, dessa lär dock bli mindre om man kör med alkylat och kanske kan det hjälpa något att köra på alkylat det sista man gör på säsongen. Man slipper etanolen men inte vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja "guestson", visst är du inne på nåt, men om jag skall utmana ditt resonemang lite ytterligare, så tror jag det är så att det i mitt bränslesystem inte finns något som inte är plast med undantag för högtryckspumpen och injektorerna då kanske. Det vita pulver som man ofta hittade i botten av flottörhus på förgasarmotorer kan mycket väl vara metallsalter som du skriver.....men om bensinen bara kommer i kontakt med plast?

I den ångseparatorn som sitter i min motor tror jag det är betydligt mer bensin än i ett motsvarande flottörhus, åtminstone fick jag det intrycket när jag sent omsider dränerade den. Om det då är partiklar som blir kvar efter själva bensinen så kan ju detta förklara varför HP filter sattes igen direkt när jag startade motorn.

Orsakerna att jag inte dränerade ut systemet innan jag satte motorn till förvaring var 2.
Dels att Suzuki har missat detta i sin instruktionsbok med punkter för långtidsförvaring
Dels att jag inte hittade den avtappningen inne i motorn. Suzuki har nämligen varit så smarta att dom satt den nere i riggen, och man måste ta av kåporna på denna för att komma åt.

Jag trodde i min enfald att Jappsen hade varit så smarta att dom hade löst detta på nåt annat sätt....så var det alltså inte...:-(

Men som sagt, nu vet jag det och skall vidta andra åtgärder när motorn skall förrådställas nästa gång. Kanske man skall skaffa lite alkylatbensin och köra in i motorn den sista halvlitern...
Dessutom kan man ta av bränsleslangen och köra motorn till den dör samt naturligtvis dränera det som går inklusive separatorn.
Saken e ju den att jag bor på en Ö och har 2 båtar, alltid en i reserv alltså. Om inte annat händer så ligger dom i vartannat år och därmed oxå står på land i ett år i taget....

fuel system.JPG

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är konstigt att samma problem uppstår i bränslesystem av plast så jag kollade runt lite på nätet. Ingen djupare analys, men jag hittade flera lite mer  vetenskapliga referenser till att bensin oxiderar och att detta kan ge upphov till avsättningar i bränslesystemet. De referenser jag kollade på handlade om långtidsstabilitet i slutna kärl av plåt resp. plast. 

 

Lämpliga sökord kan vara: gasoline stability storage oxidation deposition residue

Här är ett exempel: https://www.intechopen.com/books/storage-stability-of-fuels/autoxidation-of-fuels-during-storage

Hydrocarbons, the essential component of petroleum-based fuels, are likely during storage to react with atmospheric oxygen and with one another. Products which originate from oxygenation will undergo further changes, resulting in change of coloration, the presence of non-volatile, macromolecular substances (gum), as well as development of particulate matter followed by sediment/deposit [1]. There are many theories on the autoxidation of liquid hydrocarbons. One of them is based on the chain mechanism of radical reactions, formulated by Backstrom [2]. 

 

Ny teori:

I flottörhus och ångseparatorn kan man anta att det finns en fri vätskeyta och att syre kan ha hyggligt fritt tillträde, åtminstone är detta fallet för flottörhus. Detta ger förutsättningar för en betydligt snabbare oxidation än i ett slutet kärl. Så länge bränslet omsätts är detta ingen problem, men om det blir stående bildas sediment som kan sätta igen bränslesystemet. Jag håller det flör troligt att etanol och närvaro av vatten snabbar på oxidationsprocessen. Sannolikt är alkylat mer oxidationsstabilt än bensin och skulle alltså kunna bidra till att minska problemen. Men, både flottörhus och ångseparator funkar som vattenackumulatorer och skall oavsett detta tömmas i slutet av varje säsong.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att den bensin som säljs i USA och i större delen av världen är just bensin. 
Till skillnad från den soppa vi av miljöskäl bjuds här i Sverige. 
Därav tror jag att googleresultat kan bli något missvisande?
Vore intressant med svar från ett svenskt bensinbolag.  
 

Vi kör alltid med alkylat de sista minutrarna vid konservering. 
Funkar klockrent på både 2 och 4-takt såväl insprutning som förgasare.  
Men det hjälper ju inte ts nu...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att bensinen skiljer nämnvärt mellen länder i den utvecklade del av världen där utsläppen är reglerade. Att vi i Sverige skulle ha en alldeles egen soppan håller jag för otroligt, men det förekommer högre inblandning av etanol i t.ex. USA, vilket rapporterats ställa till  problem i just marina motorer som ju saknar closed loop reglering med lambdasond och därför kan gå för magert.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...