Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Henrik_M

Kroatien juni 2020

Rekommendera Poster

Hej.

Vi har lite planer på att segla i Kroatien till sommaren 2020, juni. Vi blir 3 familjer, 6 vuxna, 6 barn. Jag har varit där och seglat 2011, då utan barn.

 

Finns det någon med färska erfarenheter av Kroatien de senaste åren efter att de gick med i EU och så.

 

Kan någon rekommendera båt och uthyrare, bareboat.

 

Eller till och med rekommendera något bättre än Kroatien? Någon som provat Montenegro?

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

familjen har seglat ca 11 veckor i Kroatien varav första veckan med charterbåt innan vi fann en modern andelsbåt. 
Både före och efter EU medlemskap, andelsbåten flaggade vi om till Kroatisk flagg för vi trodde det skulle vara smart (mtp förmånlig MOMS och tull vid övergången).

Kroatien är underbart att segla i dock har kostnaderna stadigt gått uppåt och antalet betalbojar har ökat. 
Det finns flera charterbolag med svensk anknytning, kan vara bra mtp paketpris (flyg och båtcharter).

När vi hyrde så fann vi en broker som förmedlade en Elan, vid min kontroll före vi skulle lämna hamnen blev det en A4 sida med anmärkningar (jag begärde bara fix av 2-3 fel, resten höll jag tyst om för vi ville kasta loss...)
Navigare Yachting har ett nogrannt underhållsprogram enligt en kollega som haft sin 43 fotare uthyrd via dem under 5-6 år.

Croatia yachtclub och Moorings är 2 andra svenskrelaterade bolag.

 

Vi har undvikit ACI marinorna pga hög prisnivå men är man 3 familjer som delar en 50 fotare blir det inte så dyrt per skalle.

Vi har lärt oss var det finns äkta restaurangbojar dvs ät på konoban och bojen är gratis för 37 fotaren (en 50 fotare kanske blir för tung för bojar?).

 

Wolfgang har en bra web sida med mooring information
http://www.anchoragesincroatia.net/p/nautical-anchorages-map.html

 

ACI priserna finns publicerade på deras hemsida för budgetplanering.

 

Båtlivet i Medelhavet är så mycket enklare än i Sverigen, nästan inga grund.

 

Formalia:
för att navigera med en Kroatiskflaggad båt måste du ha papper på din kunskap (båtpraktik, kustskeppar, utsjöskeppar) dessutom måste någon ombord ha VHF certifikat
 

Det som jag lärt mig är att vädret är mer dynamiskt och lokalt, vi har seglat i kuling och goda vänner seglandes vid några andra öar har sluppit kulingen.
Beroende på åldrar ombord kan man söka lugnare vatten typ parkområden eller till partyöar utanför Split, vi har haft som mål att inte vara på samma plats som sailing week båtarna, nöjt oss att vinka glatt till dem ute på havet
https://www.sailweekcroatia.com/

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Vi hade ju tänkt vara 6 barn i åldrarna 4-13 år. Så jag tänker att det blir en del naturligt slitage på båten. Hur är era samlade erfarenhet av hur det går till vid återlämning av båt i Kroatien? Är det som med hyrbil i Spanien att uthyraren letar efter allt för att tjäna lite extra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanka båten, diesel och vatten inför utcheckning.

Dykare brukar kolla köl och botten och sedan har jag för mig att vi muntligen berättade om status ombord inför utcheckningen, utombordarna checkas av personalen. Bråda timmar för personalen för att fixa trasiga prylar inför nya chartergäster.

Det vanliga är att återvända fredag em/kväll för att sova sista natten vid charterfirmans bryggplats. Lämna båten lördag för flyg hem, en del stannar kvar på land för att flyga billigare på en veckodag.

 

Förr kunde man betala extra för självriskeleminering och då var återlämnandet ”bekymmersfritt”:=)

Viktigt att checka båten vid utlämningen, vi brukar fota före och efter för att ha egna bevis.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...