Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FM75

Trailerbar - egenskaper?

Rekommendera Poster

Seglat Monark Giggen i år (första båten på 20 år) och fått för mig att de egenskaper som jag stör mig på på Monarken kommer att förbättras om man går upp ett snäpp i storlek på samma typ av trailerbar båt.

 

Det jag saknar i nuläget är en mindre ruff för att förvara segel/elsnurra/batteri, självläns och lite mer fart i lättvind. Tycker om enkelheten och möjligheten att sjösätta och masta av/på själv. Monarken vinterförvarar jag även hemma vilket är rätt praktiskt.

 

De modeller jag sneglar på är Campus 6.3/650 och ev Skippi 650.

 

Är det någon som har erfarenhet av ovan nämnda modeller?

Hur skiljer sig seglingsegenskaperna mot en kölbåt (typ IF, mindre Maxi)?

 

/F

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av FM75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Albin 57 sedan 2012 som jag är väldigt nöjd med. Bättre byggkvalitét jämfört med Fabola som är smäckigare, dock lättare då de har ballastvatten istället för kölvikt. Gott om utrymme under däck med 4 kojplatser, dock endast 130 cm i höjd men Fabola är även de grunda om man inte går upp till den stora 7.4 med höjbar taksektion. Albin kräver en specialvagn (original) då kölen fälls upp och ligger under skrovet där Fabola har en kölficka för kölbladet. Albin är bredare än Fabola vilket mer utrymmen och mer rätande moment vid segling. Båten är 5.25 i vattenlinjen men att hålla runt 6 knop i vindar mellan 6-8 m/sek ser jag inte som några problem. Sedan är det priset som skiljer mest. Men det finns andra båtar som kvalar in i denna båttypen. Jeanneau Sun 2000, First 21.7 och sedan finns det några till men priserna sticker fort iväg på dessa nyare båtar.

99F4D23C-E685-4B07-BF1A-29678493EA5C.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Albin 57 är helt klart ett alternativ.

Hur är det vid sjösättning med trailer?

Känns spontant som hela trailern måste långt ner i vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 57 är helt klart en pansarkryssare jämfört med campus. Tjock plast som alla 70-talsbåtar, lite mer ombonat med teak och ger ett allmänt oförstörbart intryck i jämförelse. 

 

Den väger åtminstone ett ton. jag har inte vägt, men jämfört med andra laster på samma kärra har jag en känsla av runt 1100 för båten som den kom från fabrik och 1200 med utombordare och ankare och annat nödvändigt bråte. 

 

Så jag sitter, äter, går på grund och sover hellre i albin. Campusen borde vara lättare att få fart på, drygt 19% skillnad på lys-talen. 

 

Om du ska köra mycket trailer är campusens låga vikt ett argument för den. Lägre förbrukning på dragbilen, lägre krav på en rejäl dragbil och något smidigare att sjösätta. 

Sen är ju campusen 25 år nyare också. Men dyrare. 

 

Svåra val! Men en del av nöjet är ju att titta på båtar och hitta den som passar just dig :)

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - vikten är ju inte oviktig om man har som ambition att sköta det mesta själv on-land. Nuvarande ekipage väger nog totalt 400-450 kg och det knuffar jag runt lätt för hand på tomten och transport/sjösättning är lätt. Dubbla vikten kanske går, men inte lika självklart.

 

Inte helt lätt att veta vad som är att föredra när man väl ligger i sjön.

Jag har båtplats i södra Vänern och det brukar i regel bli halvdagsturer med utgång i halvslör/läns (vind syd-sydväst för att undvika krabba Vänersjön om det blåser från norr) och hemgång i kryss. Försöker undvika över 8 m/s även om det blivit några sådana turer i år. Finns även möjlighet att ha båtplats en timmes transportresa bort på västkusten.

 

Är Campus/Skippi/och liknande båtar för vassa jämfört med motsvarande kölbåtar eller skulle de funka helt OK med tanke på mina preferenser?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev FM75:

Ja - vikten är ju inte oviktig om man har som ambition att sköta det mesta själv on-land. Nuvarande ekipage väger nog totalt 400-450 kg och det knuffar jag runt lätt för hand på tomten och transport/sjösättning är lätt. Dubbla vikten kanske går, men inte lika självklart.

 

Inte helt lätt att veta vad som är att föredra när man väl ligger i sjön.

Jag har båtplats i södra Vänern och det brukar i regel bli halvdagsturer med utgång i halvslör/läns (vind syd-sydväst för att undvika krabba Vänersjön om det blåser från norr) och hemgång i kryss. Försöker undvika över 8 m/s även om det blivit några sådana turer i år. Finns även möjlighet att ha båtplats en timmes transportresa bort på västkusten.

 

Är Campus/Skippi/och liknande båtar för vassa jämfört med motsvarande kölbåtar eller skulle de funka helt OK med tanke på mina preferenser?

 

 

 

 

För vassa för vad? Sjösäkerheten går ju före allt annat anser jag. Vill man ha fart så är det ju flerskrov som gäller, dock med vetskapen att priserna sticker iväg direkt. Men står valet mellan en Campus och Skippie så skulle jag valt Skippien utan vidare eftertanke då jag är ganska övertygad om en bättre byggkvalitét.  Så här kan det se ut i en Albin 57.

98567DA3-B6E0-4388-A3F5-DB3C3D747E20.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämfört med giggen är ju alla uppräknade alternativ skepp ;)

 

med lite förnuft är ingen av dom farlig även om det blåser och böljar en del. Se till att kölen är riktigt spärrad i nedsänkt läge och eventuella ballasttankar fyllda så går det stabilt. 

 

 

5 timmar sedan skrev pseudonym:

Så här kan det se ut i en Albin 57

Så fint med lite extra träinredning! Campus är som att tälta i jämförelse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom albin 57 så kan man också titta på sailfish 18. Kan man tänka sig en lite tyngre båt så är Anderson 22 helt oslagbar både i sjöegenskaper och fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har har haft en  Skippi 650 CR sen 2007.  Vi skaffade den för att kunna segla lite längre sträckor 2 pers och kortare med våra döttrar som då gick på gymnasiet. Stor sittbrunn och funktionell inne. Vitsen är att allt görs med enkla block. Inga vinschar. Vi har t ex ställt trailern i Västervik sen seglat norrut och sen hämtat trailern och tagit upp båten på Hundudden i Sthlm. 
kolla bilden. Kapellet är fantastiskt. Ståhejs i hela stora sittbrunnen och man smäller upp den på nolltid. 
Vi har satt på ett Peke vilket underlättar i Skärgården 
Pigg båt, men det är viktigt att reva om man inte är tre pers. Underriggad i lättvind är väl enda svagheten -  finns de som skaffat Fatheadsegel vilket jag också lär göra en dag. 

Numera har vi en sommarbostad och funderat på att byta mot ngt lugnare. Men nu när jag skriver detta har vi just beslutat att fortsätta med den här roliga båten ett år till. 
 

Skall sätta upp Gennackern på rulle i år. Det kommer göra ensamseglandet mycket roligare. 
 

min rekommendation är verkligen Skippin -  smart båt på många sätt. Tycker egentligen endast att den raka stäven är svagheten för cruising i skärgården. 
jo just det. Den låga aktern gör att närkontakten med vattnet finns trots rätt höga fribord. Superpraktiskt vid matlagning och härligt när man surfar iväg. 
 

 

beklagar att bilden är 90 gr fel, var uppskickad korrekt så begriper inte vad som är fel 

hur som helst syns ju ”tältet”  

Makalöst bra  5500CEFF-4AD6-4454-B6C0-B1A409C6A3BD.jpeg.1c990cfd722cb3e27088455fbfe5c518.jpeg2EF0C050-A44D-4F2C-9837-A0114BF385A5.jpeg.d31e3486a65f403682839498377011dc.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...