Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nercis

Motorn går ej att stänga av, HJÄLP!!

Rekommendera Poster

 

Hej,

 

Har en Mercury 25hk, 2taktare från 83. (styrpulpet)

Gjort lite service så som bytt tändstift, olja, rensat tanken mm.

Nu stängs inte motorn av när jag vrider knappen till OFF.

Var ligger felet?

 

Ser även att jordkabel hänger fritt, ska den göra det? Eller ska den jordas någonstans?

 

Tacksam för svar!

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog i allmänhet en god princip att jordledningar skall vara jordade. Var de jordas är i allmänhet inte så noga om vi inte talar anslutning av batteri minus. Vilken färg har den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så här ser den ut, står jord på den.

Vart jorda, under en skruv eller?

IMG_4335.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev nercis:

 

Så här ser den ut, står jord på den.

Vart jorda, under en skruv eller?

IMG_4335.JPG

Skruvas fast under någon skruv som sitter i kontakt med metalldelar i motorn.

 

Kabeln ser ju ut att komma från den trakt där stoppknappen brukar sitta. Stoppknappen är, när den trycks in, bara en tillfällig sammankoppling mellan tändssystemet o jord/gods/minus (kärt barn har många namn) så att tändningen kortsluts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kabeln är ju inte en meter lång. Kanske 30 cm. 

Inom den radien, lär du hittaen mutter eller skruv som lossnat. 

Men välj du vilken skruv som helst, som är fastskruvad i motorns metallgods. 

 

Här har du bra jordpunkter, 8m du inte hittar ursprungliga. 

 

IMG_20191016_195228.jpg

Redigerad av Hybro
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaaaaa, hur gick det? Fick du loss någon skruv eller mutter?😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-16 vid 19:55 skrev Hybro:

Jaaaaa, hur gick det? Fick du loss någon skruv eller mutter?😋

 

Hej, ja det var inga problem att  jorda kabeln. Men jag får ej igång motorn nu :(.

Egentligen var det felet från första början. Att den var trög startad, får dra 10-15 gånger i snöret innan den startar, ibland mer. Nu har jag kollat igenom detta,

 

Bränslefilter + slangar, allt ser bra ut.

Tändkablar och tändstift ser bra ut och ger gnistor på bägge.

Rengjort förgasaren och det ser bra ut.

Rengjort tank och det kommer bränsle till filter, förgasare och tändstift.

 

Nu börjar jag tro att kablarna från gasreglaget och På/Av knapp ej fungerar, att det är ett kabelbrott någonstans...ska kolla imorgon..

 

Har du kanske en aning om hur ställa förgasarskruvar?

Finns en skruv av mässing, munstycke tror jag det är. Och en skruv med en fjäder på sig och rätt spetsig, tror det är bränsleskruv.

 

Hur ska man ställa in dessa, finns den någon generell inställning??

 

Tacksam för svar om någon kan detta :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev nercis:

 

Hej, ja det var inga problem att  jorda kabeln. Men jag får ej igång motorn nu :(.

Egentligen var det felet från första början. Att den var trög startad, får dra 10-15 gånger i snöret innan den startar, ibland mer. Nu har jag kollat igenom detta,

- - -

Om den gick att starta innan du skruvade fast jordningskabeln men inte nu så ska du kanske skruva bort kabeln igen o se om det går att starta motorn. Om motorn startar utan jordningskabeln så är det dags att börja felsöka kabeln o stoppknappen innan du börjar skruva på alla andra grejor.

 

Om motorn startar så sätt jordningskabeln mot gods igen (behöver inte skruvas fast för att testa), om motorn då stannar så är det tveklöst kabel/kontaktfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Om den gick att starta innan du skruvade fast jordningskabeln men inte nu så ska du kanske skruva bort kabeln igen o se om det går att starta motorn. Om motorn startar utan jordningskabeln så är det dags att börja felsöka kabeln o stoppknappen innan du börjar skruva på alla andra grejor.

 

Om motorn startar så sätt jordningskabeln mot gods igen (behöver inte skruvas fast för att testa), om motorn då stannar så är det tveklöst kabel/kontaktfel.

 

Vet ej om det är på grund av jordkabeln, den var jäkligt svårstartad innan också.

Stopp knappen sitter i gasreglaget. Jag är inne på att byta hela kabeln när jag ändå håller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Lintott:

Om den gick att starta innan du skruvade fast jordningskabeln men inte nu så ska du kanske skruva bort kabeln igen o se om det går att starta motorn. Om motorn startar utan jordningskabeln så är det dags att börja felsöka kabeln o stoppknappen innan du börjar skruva på alla andra grejor.

 

Om motorn startar så sätt jordningskabeln mot gods igen (behöver inte skruvas fast för att testa), om motorn då stannar så är det tveklöst kabel/kontaktfel.

Hej,

 

Har nu klippt av en halvmeter kabel, skarvade den och satte dit nya ringkabelskor.

Sedan så fungerade både PÅ/AV knappen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...