Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeWic

sporttop eller flybridge

Rekommendera Poster

4 timmar sedan skrev RikardE:

Många flybridgebåtar med axlar har halvplanande skrov, gångläget är antingen deplacementsfart eller fören pekandes uppåt. Precis som det ska vara. 

Halvplanande skrov är enligt min erfarenhet riktigt trevliga att åka med, speciellt i dåligt väder

Halvplanande är stabilt och trevligt att åka.. Nackdelen är att man drar upp mycket svall och att de drar mer per mil räknat. Att stäven pekar uppåt är naturligt.

Båtar i planingsfart ska ha stäven högt. Anledningen är att man ska minska den våta ytan och få ner bränsleförbrukningen. Men ju mera sjö, desto mera måste stäven sänkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev RikardE:

Många flybridgebåtar med axlar har halvplanande skrov, gångläget är antingen deplacementsfart eller fören pekandes uppåt. Precis som det ska vara. 

 

Halvplanande skrov är enligt min erfarenhet riktigt trevliga att åka med, speciellt i dåligt väder. Om man inte är rädd för att renovera lite så kan faktiskt en Princess 45 runt 1990 vara ett tips. Då skall man kika efter Caterpillar V8or 3208 max 375 hk (Inte volvo motorerna). Vi hade caterpillar 3208 i en Princess 46 riviera, samma skrov som Princess 45. 
Motorerna dår mjukt och fint, vår båt drog 1,3 L/distans i 7,3 knop! 4,5 i 18 knop! Riktigt "ekonomiskt" i förhållande till storleken. 

Jag har haft båt med halvplanande skrov, och manuella trimplan.

Det är bara att lära sig använda dem. Om man inte får ner fören är trimplanen för små (eller så förstår man sig inte på sådana).

Nu kommer vi in på ett annat ämne, men jag är övertygad om att många motorbåtsförare med både små, mittemellan och stora motorbåtar, med eller utan flybridge, inte vet hur man använder trimplanen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev elektrikarn:

Tycker egentligen tvärtom, från styrplats ser jag hela förskeppet och sidorna , ställer jag mej upp så ser jag båtens alla hörn,  har 360 graders runtomsikt så vi både hör o ser upphinnande snabba båtar.

Dessutom ser man sitt eget svall väldigt väl.

Långa dagsetapper är inga problem .

 

Har aldrig suttit och festat uppe på fly för det tycker jag är skämmigt , tillhör väl inte Big Brother generationen ” titta på mej, titta på mej” 

 

Men tycker även det är skämmigt att lägga till med aktern mot bryggan i gästhamn så folk står o tittar ner i maten/ groggen när man sitter ute på akterdäck.

Är väl en Norrländsk sedvänja  att lägga till med fören.

 

Tycker det är lite småkul att man generaliserar olika båttypers ägare.

Lite som förr i världen ” Saab ägare går aldrig ut på vägrenen o släpper förbi”

” Fordägare använder aldrig blinkers ” ” Alla som har en stor amerikansk  pickup är kortväxta ”

 

Kan väl exempelvis konstatera att Tugge med småbarn o familj och vi ett par mellan 50-60 har väldigt olika förutsättningar/intressen även om vi båda har sett ljuset om vilken båtyp som passar bäst 😉 

 

Jag kanske generaliserar litet, men faktum kvarstår, Nimbus- och Pricessägare använder aldrig körriktningsvisare, blinkers... på sjön.

Stora muskelbåtar och stora amerikanska övermotoriserade pick-uper med likadan motor som i Viper och Corvette kallar vi någonting annat, formulera själv, men vi brukar använda att annat ord dör "kompensering av manligt genitala". Hurosom helst låter V8:r gôtt, måhända låter V10 ännu bättre. Flaket på de där små lastbilarna tycks alltid oanvänt, skinande blankt...

 

Jo den gången jag var på party uppe på en flybridge kände jag mig rätt obekväm. Jag hade varesig Hawaii-skjorta eller Bermuda-shorts som dom andra festprissarna då var klädda i, för det skulle man tydligen ha den gången, enligt den dresskoden.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-26 vid 16:25 skrev bhemac:

Men så ska man köra!

Ja om man framför en rymdraket eller kanske rymdfärja i atmosfären...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja om man framför en rymdraket eller kanske rymdfärja i atmosfären...

Ja en båt som sätter sig på häcken med nosen upp har ju en fruktansvärt mycket

vatten att skjuta framför sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ja en båt som sätter sig på häcken med nosen upp har ju en fruktansvärt mycket

vatten att skjuta framför sig.

Som en Catepillar bandschaktare... synnerligen oekonomiskt sätt att framföra en motorbåt på.

Men de som gör så läster ju inte på detta forum, så det är väl ingen idé att anorna en kurs i det ämnet, här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ja en båt som sätter sig på häcken med nosen upp har ju en fruktansvärt mycket

vatten att skjuta framför sig.

Sorry men så är det inte och nu menar jag planade båtar. Det som riktigt påverkar bränsleekonomin är storleken på den våta ytan. Ju mindre våt yta desto desto bättre bränsleekonomi.

För halvplanande båtar gäller också att hitta ett gångläge som ger så liten våt yta som möjligt men där varierar det mera från båt till båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här kan bli en lång utredning.

Ju mindre våt yta, desto större kraft går det åt för att lyfta båten.

Ta en båt med bara drevet i vatten så tar den kopiösa mängder bränsle

men har ingen del av skrovet i vattnet. (mindre del i alla fall)

Det måste finnas en gyllene medelväg.

Var och en känner nog sin egen båt och när den går lättast i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Jorgen01:

Var och en känner nog sin egen båt och när den går lättast i vattnet.

Tyvärr tror jag inte det. Man ser väldigt många åtar som går väldigt dyrt och som dessutom skitar ner miljön alldeles i onödan.

Det finns utmärkta kurser som tex "Manöverintyg för högfartsbåt" som många skulle behöva gå och som nog betalar sig ganska snabbt. Det finns mer avancerad kurser hos tex Spectre Marine i Göteborg. De är dyra men nödvändiga om man ska kör fort kommersiellt.

En bra början är annars en bok tex "KÖRTEKNIK MED SNABBA MOTORBÅTAR" av Björn Langbeck.

Det finns fler böcker men denna är nog bäst. Han har även gjort en del klipp på tuben.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju skillnad på att ha fören lyft några grader tills dess att den är så hög och aktern gräver ned sig, det är det jag menar, att båten går så illa i sjön då gaspådrag inte ger acceleration utan bara plogar en massa bogvåg som ger svall. Då skall de som gör så lära sig att dra ned på farten trimma båten för att sedan öka och se om båten då går i någorlunda planflykt.

Sedan kan ju olika båttyper bete sig på olika sätt. Men enligt min mening så går en båt som bara gräver ned sig i aktern mer och mer i fel hastighet. Övermotoriserade tillika halvplanande snipor är ett bra exempel på det. Men även en det andra båttyper.

Man märker ju på motorns gång, ljud och vibrationer att den for jobba hårt utan att hastigheten ökar eller att gångläget inte förbättras. Då blir det ”uppförsbacke”, det går bara åt en massa bränsle till ingen nytta.

 

Jag har sett att strömbrytarna till trimplanen kan ha olika koppling och inbördes placering. Det finns olika skolor om hur man skall koppla dessa. Antingen det som jag ser logiskt, att bb trimplanen åker nedåt då man trycker uppåt på knappen, ”bow down” men det finns dom som vill vända på det och dessutom låta bb knapp manövrera sb trimplan. Det finns kanske någon logik inget också, beroende på hur man tänker. Jag pratade en gång med en kille som då hade en Nimbus 27 familia, han använde aldrig trimplanen eftersom han upplevde att båten bara lutade mer åt ena eller andra hållet eller grävde ned sig mer, han hade inte förstått hur han skulle trycka på knapparna, och det tror jag många andra inte gjort.

 

Men skit samma, mer automatik till folket! Förra säsongen tror jag inte att jag rörde panelen till mina Zip-Wade annat än att experimentera med gångläget. Annars skötte dom sig exemplariskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda anledningen till att jag inte skaffat/skaffar FB-båt är att porten på båthuset med sina kring 4,10 är för låg för det mesta kring 35-40 fot (även med lågbyggd vagn), och den går inte att höja då en bärande stålbalk ligger precis över. Grannen har visserligen en Skorgenes FB i den storleken men får släppa ut luften ur däcken på sin specialbyggda vagn och hålla andan, blunda och lite till för att båten skall komma in.

 

Själv sneglar jag på en Skilsö 34, med hela taket avskjutbart och samma sak med taket på akterdäck. Roder och rak axel och per definition "halvplanare" men en så bra kompromiss att den, förutom spikrak gång i deplacementfart, även kan marscha 25 utan ledsamheter (och toppa ett par knop till). Förarplatsen centralt och upphöjt placerad. Blir aldrig som FB men ändå. Fast plånboken vill inte båtbyte lika gärna som jag....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men enligt min mening så går en båt som bara gräver ned sig i aktern mer och mer i fel hastighet. Övermotoriserade tillika halvplanande snipor är ett bra exempel på det.

Det håller jag med om, det handlar om att få båten att klättra upp ur vattnet. Men det är skillnad på hel och halvplanande båtar.

 

Halvplanande snipor är väl inte de mest genomtänkta kontruktionerna? Man gör en båt så att den ser ut som en snipa som alla vet är sjötåliga. Men så gör man den platt i botten för att komma över depacementfart, annars köper inte folk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Själv sneglar jag på en Skilsö 34

Ser ut som en båt avsedd för nordiska väderföhållanden. Precis som Gerorge's "pissekurbåt" ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart jag är väl medveten om skillnaden mellan halv- och helplanande båtar.

Men man kan inte säga att den ena typen går så och den andra si.

Mycket beror på hur föraren framför båten, i vilken fart och i vilken sjö, och inte minst hur man har placerat last och passagerare/besättning ombord. 
Man måste känna sin båt, hur den beter sig i olika situationer, ha en känsla för gångläget och kunna lyssna på motorn. Men det tror jag inte att alla har förmågan att göra.

 

Jo en dålig kompromiss är den halvplanande snipan.

Jag hade ju för en del år sedan en Nimbus 2700 och den hade motorn och därmed tyngdpunkten midskepps, gick hyfsat men behövde trimmas, men inte hela tiden, som nuvarande båt som nästan planar helt och hållet, till 80% ungefär. Där var det hela tiden fingrarna på trimplanspanelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Ser ut som en båt avsedd för nordiska väderföhållanden. Precis som Gerorge's "pissekurbåt" ;)

Nej det är fel!

Det är en pråm med en glasskiosk på!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej det är fel!

Det är en pråm med en glasskiosk på!

Prostata-räser?

Förlåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nej det är fel!

Det är en pråm med en glasskiosk på!

Säljer du glass också. Eller är det en glasskiosk utan glass. 😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev tugge:

Säljer du glass också. Eller är det en glasskiosk utan glass. 😁

 

Storstrut!

Sedan är det en tror trut som förorenar båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väl inte så många nya FB båtar i 40 fotsklassen idag som har raka axlar? flesta verkar ha drev. Beneteau Swift trawler modellerna har väl ios raka axlar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-27 vid 07:03 skrev M__G:

Det är bara det att nio av åtta flybirigebåtar som åker halvplanade drar upp enormt med svall och det tycks inte bekomma förarna. Inte ens när man passerar bryggor eller båtar förtöjda i naturhamn. Kan inte ens påminna mig att jag varit med om det någon gång att det saktats ner och visats hänsyn men åtskilliga gånger per år skapar detta fenomen problem. Symtomatiskt för flybridgebåtar. Lite märkligt faktiskt. 

 

Jag har gjort liknande iaktagelser - att folk generellt inte visar hänsyn eller tänker längre än sig själva och sin framfart. Det kan vara stora båtar som drar enormt med svall i trånga passager, segelbåtar som ska kryssa i trånga passager, små båtar som åker 7 knop för att det står 7 knop och drar upp 4 ggr planingsfartens sjö.. 
 

Hade alla försökt tänka lite på folk runtomkring oaktat som man som jag gjorde åkte stor motorbåt som drar svall i vissa farter eller som nu seglar så hade tillvaron blivit bättre för alla - tror jag iaf.. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev MickeWic:

det är väl inte så många nya FB båtar i 40 fotsklassen idag som har raka axlar? flesta verkar ha drev. Beneteau Swift trawler modellerna har väl ios raka axlar

Min är 36 med raka axlar 😎🤗

Azimut 👍🏻

Men den är lika lång som grannens nord west 39a 😮🤔😁

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev RikardE:

 

Jag har gjort liknande iaktagelser - att folk generellt inte visar hänsyn eller tänker längre än sig själva och sin framfart. Det kan vara stora båtar som drar enormt med svall i trånga passager, segelbåtar som ska kryssa i trånga passager, små båtar som åker 7 knop för att det står 7 knop och drar upp 4 ggr planingsfartens sjö.. 
 

Hade alla försökt tänka lite på folk runtomkring oaktat som man som jag gjorde åkte stor motorbåt som drar svall i vissa farter eller som nu seglar så hade tillvaron blivit bättre för alla - tror jag iaf.. :)

Sant man ser  lätt andras fel o brister. 

Och kör dom fly syns dom ännu mer. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...