Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeWic

sporttop eller flybridge

Rekommendera Poster

har idag en finnmaster T8 som vi är nöjda med och tänker ha någon säsong till men kikar lite på en större båt i 34-40 fot klassen så man kan göra lite längre resor till Danmark då bor i södra skåne. Förutom resor så använder vi båten till sol och bad och det vi märkt med T8an är att när vi väl hade fått upp kapellet var det uppe resten av säsongen:) då lite bökigt ta ner med småbarn men också att när väl solen ligger på är det skönt kunna gömma sig i skuggan.

Började kika på lite olika sporttop modeller som grandezza 34 OC, princess V39, marex 360, galeon 370HTC osv. Men hur är det egentligen med flybridge, borde inte det var det bästa av världar? Man får öppet på flybridge där man kan sitta om vädret tillåter men man får också en båt som man helt kan stänga om sig enkelt utan hålla på med kapell. Vi har småbarn på 4 och 6 och om vi byter till sommaren 2021 är de 6 och 8 år.  Har aldrig kört mer än ca 20 knop så behöver inte vara något fartmonster då känns som man ändå kommer använda det när man är ute med familjen.

Förstår att flybridge så klart blir lite dyrare i inköp och drift och sämre sjöegenskaper? Man får vara försiktig med småbarn uppe i flybridgen. Finns det fler nackdelar med en flybridge jämfört mot en sporttop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer sidvindskänslig men flybridge är fantastiskt. Grym utsikt och överblick, mer användbar yta... Skulle tveklöst val det före sporttop.

Men allt är ju en smaksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

någon som har småbarn och flybridge? kan tänka mig att det kanske kan bli lite jobbigt när de springer runt överallt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MickeWic:

någon som har småbarn och flybridge? kan tänka mig att det kanske kan bli lite jobbigt när de springer runt överallt

Allt på båtar är potentiellt farligt för små barn och det är viktigt att man har koll på dem. När de blir lite äldre måste de veta vad man får och inte får göra. Ju tidigare man börjar lära dem detta desto bättre. 
Jag kan jämföra med mina barn som visste att det var vissa regler som gällde på dagis och lite andra som gällde hemma. Om man tillämpar detta så lär det sig att båt är en sak och hemma/dagis är en annan. 
Sen blir ju barnen äldre och att behöva byta båt bara för att det inte längre är små känns ju helt fel. 
Gå på FB på en gång!

 

ps

Har ingen FB båt men haft ungarna med på sjön i alla år, dock inte i större båtar. 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MickeWic:

någon som har småbarn och flybridge? kan tänka mig att det kanske kan bli lite jobbigt när de springer runt överallt

Inte längre men har haft. Jag tyckte inte att det var något problem med flybridge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väl kanske inte någon "äkta" flybridge, kanske mer en förhöjd yttre styrplats i bakkant av hyttens tak. Sedan jag köpte båten sommaren 2015 har jag kört från denna styrplats endast tre gånger. Det är dragit kallt och jag ser inte båtens förskepp från denna position, också synnerligen opraktiskt vid tilläggning. Det finns en "jagarskärm" en framåtlutad litet vindskydd av någon slags nästan genomskinlig plast, vid gång norrut under fint väder och solsken blir det en irriterande reflektion i denna från stjärnan Sol i denna vindavisande anordning.

 

Barnbarnen som förra säsongen var 5,5 år och 15 månader älskade "klätterställningen" som trappstegen upp till denna yttre styrplats utgör. Man kunde ju också leka styrman vid ratten, bara det att yttre ratten inte går att frikoppla, när barnbarnet vred den dikt babord under gång, i Sotekanalen hände det grejer....

Det finns också en alldeles oemotståndlig tryckknapp till tutan vid denna yttre och upphöjda styrplats... 

 

Rent tyckande och rent generellt kan jag ju tycka att äkta flybridge på båtar under ungefär 30-35 fot ser illa ut, proportionerna blir fel, båten ser för hög ut i förhållande till dess längd.

Man bör ju också tänka på att man flyttar tyngdpunkten högt upp och det kan få konsekvenser, det blir litet som den där jättestora träsegelbåten som kantrade på sin jungfruresa... ja det var ju rätt längesedan.

Ett företag på Hisingen som främst bygger personbilar har en division som även bygger gröna dieselmotorer och kanske någon röd bensinmotor, vad vet jag? men iallafall har dom minst en testbåt, brukar möte den emellanåt i farvattnen mellan Hisingen och Marstrand, en stor sak, kanske runt 45 fot, med en stor flybridge, en vacker dag satt det kanske 7-8 kostymklädda herrar uppe på flybridgen under gång i sundet mellan Lilla och Stora Varholmen, det är max 7 knop och dom körde inte fort, men vid en kombinerad undanmanöver och kursändring krängde båten högst anmärkningsvärt.... 

 

Nä jag är ingen förespråkare av flybridgar, gillar heller inte att se ner på folk, men det kanske är en bra grej på stora båtar, jag hade väl på nuvarande båt kunnat vara utan denna styrplats, men iofs är en yttre styrplats bra att ha, "norsk flybridge" som jag tror är en styrplats i durknivå vid akterdäck att ha vid kinkiga tilläggningar eller vid aktivt fiske.

 

Att sitta fyra-fem trappsteg uppåt (eller mer) vid ingång i hamn ger skepparen en anledning att kommendera besättningen på däck till en det ena en det andra, då denne, oftast en man, är hindrad att själv deltaga med fenderuthängning och tilläggning, annat än att manövrera båten.

Bogpropellrar brukar få jobba hårt på flybridgebåtar, ja på andra båtar också kanske, men det märks att vindfånget ökar med kvadraten av höjden eller hur det nu är.

För kanske två år sedan var det en 30 fots flybridgebåt inne i lilla hamnen på Ramsö, det blåste ovanligtvis nordostlig vind omkring 7 m/s, båten betedde sig som en frigolitbit i en tvättbalja med en fläkt bredvid...

 

För att då vara övertydlig så är flybridge inte riktigt min favorit, men barnbarnen gillar stegen och trappstegen dit upp. Allvarliga fallskador har ännu inte inträffat, flytvästar dämpar en del fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varning, byter du till fly kan du aldrig gå tillbaka. Överblicken är oslagbar. Som att köra jolle. Jag kör ”uppe”98% av tiden. Bortsett från hällregn eller under 10 grader. Jag älskar att kunna välja. Men lägger alltid till ”uppe” har en Forbina 40. Våra vänner har en likadan båt och en på 6 och en på 10 år. Inga problem.. klart barna klättrar lite men så är det... tveklöst, köp fly. Ner det regnar. Stänger man dörrarna. Varm och torrt. När det är fint kan man välja. Sol på flyen eller lite skugga på akterdäck👍 Optimalt skulle ja säga..lycka till

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när man läser så ser man många skriver att fly är inte så populärt här i norden, vad är det som gör det egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev MickeWic:

när man läser så ser man många skriver att fly är inte så populärt här i norden, vad är det som gör det egentligen?

Många har en socialdemokratisk grundsyn och gillar inte att andra ser ned på dem...🙄 (från en flybridge).

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Många har en socialdemokratisk grundsyn och gillar inte att andra ser ned på dem...🙄 (från en flybridge).

Så kan det vara. I övrigt har jag svårt att se varför flybridge inte skulle vara populärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent estetiskt kan jag tycka att båtar kortare än ungefär 30 fot inte ser så tilltalande ut om de har flybridge. Proportionerna blir tokiga.

Sedan tror inte heller jag att det finns en uttalad generell impopularitet mot sådana. Utan som med mycket annat i båtlivet, en traditionsfråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte flybridgebåt förra året och kommer nog aldrig gå tillbaka till kapellbåt.

Underbart att lägga till från fly. Hinner även med att fendra av /på och  lägga till själv. 

Överblicken gör att båten känns 10fot mindre trotts att den är 10 fot större. 

Våran 36 fortare ligger som en stridsvagn och kränger inte när man rör sig eller svänger 

Redigerad av tugge
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-22 vid 10:53 skrev Georg_Ohm:

Många har en socialdemokratisk grundsyn och gillar inte att andra ser ned på dem...🙄 (från en flybridge).

Ha ha, du menar att de som har råd att köpa båt med fly bridge avstår för de inte vill se ner på andra. Vilken härlig tanke. Men fly bridge är väl en sak som går mode i. Känns rätt 80-tal, då var det nytt och fräckt, alla ville ha, få hade råd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flybridge får bli vår nästa båt, förhoppningsvis till våren. För 3 år sedan valde vi bort det för att det kändes "lurigt" med småbarn. Tror inte det är så mycket mer lurigt än med någon annan båt. Uppsikt över barnen får man ju ha oavsett. Möjligheten att snabbt kunna gå in när det är dåligt väder samt utsikten från Flybridge lockar mig väldigt mycket. Man får ju också lite mer utrymme på samma antal fot tänker jag. Ett par nackdelar är väl delvis att man har ett mindre kapell att hantera mer eller mindre varje dag man är ute samt att båten säkerligen blir lite mer vindkänslig. Håller också med @Georg_Ohm att en mindre FB inte ser så snygg ut. Tycker nästan att båten ska närma sig 40fot innan en Flybridgebåt kommer till sin rätt vad gäller det estetiska.

 

Ser fram emot att göra mig erfarenheten med en Flybridge om jag bara hittar rätt objekt nångång :) Även om det var kasst att vara utan båt förra sommaren har vintern och hösten varit riktigt trevlig. Ingen stress för allt som måste fixas under vintern, så inget ont som inte för något gott med sig!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns kanske en anledning till att flybridgebåtar kallas för "höghus" i vissa kretsar.

Jag blev en gång ombordbjuden på en sådan båt, det kan ha varit en Forbina, men jag är litet osäker på det. Det var party på övervåningen. Jag noterade att båten gungade en hel del, fick lätt slagsida (vilket även flera av gästerna hade) då tyngdpunkten kom högt upp, detta var då när båten var förtöjd i hamn med fler personer ombord än vad båten var avsedd för.

Jag noterade även att rorsman och navigatören på flybridgen hade konstigt benutrymme, man satt lågt och med benen nästan raka rakt framför sig, obekvämt.

 

Små barn och flybridge… ja dom börjar ju klättra, barnen alltså, när dom är omkring ett och ett halvt år gamla, eller tidigare. Jag har ingen äkta flybridge, men en upphöjd yttre styrplats i hyttens bakkant, med trappsteg och ett räckverk, detta utgör en utmärkt klätterställning för små barnbarn.

Bra träning, men det har ju hänt att barnen ramlat ned i däck, flytvästen tar den största stöten.

Men det är lika illa med båtar som har en massa konstiga nivåskillnader inombords.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en fb båt med stort fly som har den fiffiga egenskapen att man kan stänga nedgångstegen med en lucka och få ett plant golv.

Har även den fördelen att det lilla motorljud som hörs blir kraftigt reducerad.

 

Vår båt går väldigt långsamt, marschar 7-8 knop så vi sitter i princip alltid uppe när vi kör, gärna med en kopp kaffe i näven.

 

tror ( gissar) att en av anledningarna att flybridgebåtar blev lite omoderna  är att farterna har dragits upp.

 

Sitta i 7-8 knop och samtala i normal samtalston o ha en vidunderlig utsikt/ översikt är nog en ganska stor skillnad mot att sitta i 25-30 knop i vindrag .

 

Fördelarna vid tilläggning har redan berörts.

 

Kan inflika att om man har en stor fly så blir den gärna ockuperad av den kvinnliga delen av besättningen ( Amiralen ) som soldäck.

själv sitter jag i skuggan  under fly...

 

trevlig helg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev elektrikarn:

Har en fb båt med stort fly som har den fiffiga egenskapen att man kan stänga nedgångstegen med en lucka och få ett plant golv.

Har även den fördelen att det lilla motorljud som hörs blir kraftigt reducerad.

 

Vår båt går väldigt långsamt, marschar 7-8 knop så vi sitter i princip alltid uppe när vi kör, gärna med en kopp kaffe i näven.

 

tror ( gissar) att en av anledningarna att flybridgebåtar blev lite omoderna  är att farterna har dragits upp.

 

Sitta i 7-8 knop och samtala i normal samtalston o ha en vidunderlig utsikt/ översikt är nog en ganska stor skillnad mot att sitta i 25-30 knop i vindrag .

 

Fördelarna vid tilläggning har redan berörts.

 

Kan inflika att om man har en stor fly så blir den gärna ockuperad av den kvinnliga delen av besättningen ( Amiralen ) som soldäck.

själv sitter jag i skuggan  under fly...

 

trevlig helg

 

Har  beställt nya dynor till min båt och hoppas  få mer kvinnligt sällskap uppe. 

Men anledningen är igentligen att sonen som bara var 1år  trivdes bäst inne i skuggan.

 

Vi är 5 i familjen  och med fly så kan alla vara på olika håll om  man vill vara ifred. 

Skugga fås inne eller akterdäck, sol fås på fördäck eller på flybridge. 

Känns även  bättre  att sitta inne än under kapell vid regn, inte så fuktigt. Och stressen med att med packa upp och ner kapell  mellan regnskurarna och kvällar. 

 

Och som sagt ljudnivån är i klass med segling när man sitter uppe 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev elektrikarn:

Har en fb båt med stort fly som har den fiffiga egenskapen att man kan stänga nedgångstegen med en lucka och få ett plant golv.

Har även den fördelen att det lilla motorljud som hörs blir kraftigt reducerad.

 

Vår båt går väldigt långsamt, marschar 7-8 knop så vi sitter i princip alltid uppe när vi kör, gärna med en kopp kaffe i näven.

 

tror ( gissar) att en av anledningarna att flybridgebåtar blev lite omoderna  är att farterna har dragits upp.

 

Sitta i 7-8 knop och samtala i normal samtalston o ha en vidunderlig utsikt/ översikt är nog en ganska stor skillnad mot att sitta i 25-30 knop i vindrag .

 

Fördelarna vid tilläggning har redan berörts.

 

Kan inflika att om man har en stor fly så blir den gärna ockuperad av den kvinnliga delen av besättningen ( Amiralen ) som soldäck.

själv sitter jag i skuggan  under fly...

 

trevlig helg

 

Jo, kanske det. Jag har suttit ute och kört tre gånger, det drar kallt! Sedan ser jag inte förskeppet från den positionen. Men jag har ordnat med dubbelkommando till allt, även en plotter med ekolod som kan flyttas dit, köpte även sköna dubbelkuddar att lägga på sitsarna, men drar kallt.

På vårt soldäck ligger det alltid två monokristallina hundrawattsbrudar och solar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite avis på hundrawattsbrudarna,

Vårt fly är ockuperad av Amiralen som ligger i en solsäng o måste matas med bubbel alt ljus lager annars jä....

Isen i min GT hinner ju smälta när jag ränner upp o ner för stegen.

 

Hunden tycker som jag att det blir för varmt att ligga o sola där uppe men amiralen verkar ha asbesthud.

 

Har antytt att jag också vill ha monokristallina brudar på fly men efter en snabb omröstning (1-1 Husfridsklausulen fällde avgörandet) så ligger de på fördäcket istället , oftast i skugga.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har med små barn haft både kabinbåt, DC, Fly och segelbåt. 

 

Alla båtar har sina för och nackdelat. 

 

Kabinbåt.

Smidigt att kunna öppna halva taket och stänga när det blir dåligt väder. Generellt lite varmare i båten på sommaren pga alla rutor. 

 

DC

Min fru tyckte att Fly inte är bra speciellt med småbarn så vi hade först en DC. Lite lättare att hålla koll på familjen. Barnen klättrar upp och ner för trappen till kabinen. 

- Man sitter nere i grottan om det är för kallt för att vara uppe under kapellet. 

+ En styrplats att hålla reda på, en plats att uppdatera med plotter osv.

 

FLY

Ja barnen klättrar up och ner för trappen/stegen till fly. 

+ Man sitter högt när man är inne med bra översikt över omgivningen (om man har Forbina/ Nordwest) Med en Princess sitter man lägre ner. 

+ Överlägset att manövrera från fly, jag satt alltid uppe, mössa och vantar på i oktober/nov. 

- Två styrplatser att uppdatera instrument på.. 

- Lite sidvindskänslig, men lär man sig att jobba med vinden brukar det lösa sig. 

 

I dagens båt, en segelbåt så klättrar ungarna upp och ner för trappen till kabinen, klättrar på masten inne - väntar bara på att dom ska klättra utomhus på masten... Barn är barn, så länge man har förklarat riskerna och dom har flytis på sig så spelar det ingen större roll om dom ramlar i vattnet. Våra ungar har ramlat i redan i MAJ, sen lär dom sig.. 

 

Hade jag köpt en ny motorbåt så hade det garanterat blivit en Fly - fördelarna överväger en sporttop eller DC tycker jag. Sen hade jag haft en båt med raka axlar för att få en lugnare gång som jag kan tycka passar en Fly båt. 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag färdas ganska långsamt på sjön så hinner jag se många båtar. Det jag sitter och funderar på är om det verkligen är värt att ha flybridge för den där timmen de båtarna kör. Ytterst få kör långsamt så medelvärdet på hur länge man kör från flybridge är nog ganska liten.

Tittar man i hamnen verka det mest vara flybridge-båtarna som ligger kvar vid bryggorna utom de extremt fina dagarna.

Men det skulle vara fint med flybridge när man färdas på europas kanaler. Fast det går inte för då är de flesta för höga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev RikardE:

båt med raka axlar för att få en lugnare gång som jag kan tycka passar en Fly båt. 

 

Det håller jag med. Vi färdas oftast i deplacementfart och med gamla båten  med drev var det ett evigt rattande,  

Så dagspassen blev ofta lite kortare 3-4 timmar innan styrman och barnen vart trötta på att åka. nya båten med flybridge  kan vi åka 5-6timmar utan problem. Mycket  skönare att köra med dubbla raka axlar, och barnen har utrymme så dom ej går varandra på nerverna. 

 

Drev känns även som svarta hål  när det gäller service och underhåll. 

 

Det är dessutom billigt att åka fly  tankade lika lite i 36fotaren som i våran gamla amerikanska dc 27a. 

Det vart en posetiv överraskning  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-22 vid 10:25 skrev MickeWic:

när man läser så ser man många skriver att fly är inte så populärt här i norden, vad är det som gör det egentligen?

Kanske priset. Alla har inte råd. Segelbåtar är ju nästan bortskänkes i jämförelse. 

 

Att flybridgebåtar ligger mer i hamn har jag svårt att tro. Om det skulle va så kan det bero på att arbetande familjer med 4veckor semester inte har tid Medans ensama pensionärer i segelbåtar har mer tid över. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev tugge:

Om det skulle va så kan det bero på att arbetande familjer med 4veckor semester inte har tid Medans ensama pensionärer i segelbåtar har mer tid över.

Så kan det vara. Men de som verkar vara ut mest är barnfamiljer med styrpulpetare eller snipor.

Ju större båtar, desto mera tid i hemmahamnen är nog en ganska vanlig uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan subjektivt tycka att många av dom som kör båten från flybridge har dålig eller ingen referens mot horisonten, dom har antagligen svårt att uppfatta förskeppets höjd över horisonten. 
Eller så är det så att många har noll koll på sin båts gångläge, och jag tycker då att flybridgebåtarna är överrepresenterade med att köra med fören pekande mot stjärnorna. Eller så kanske man inte har något fungerande dubbelkommando till trimplanen? Några dl bränsle sparar  man ju, eller vinner åtminstone 1,5 knop (som i min båt, om den går mer horisontellt i vattnet) och man retar färre långsamtgående båtar med sina svallvågor.

Sedan har jag sett att flybridgebåtar med flera personer ombord, uppe på flybridge gärna får lätt slagsida, och det beror inte på att dom har lutfisk ombord. 
Lita ev ”Vasa-fenomenet” med en instabilitet orsakad av hög tyngdpunkt, även om det i dessa fall inte rör sig om kanoner.

Nä, jag är ingen vän av flybridgebåtar (om nu någon tvivlar) iallafall inte på båtar kortare än 40 fot, rent generellt. Men då kanske jag istället valt en helikopterplatta....🥴

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft segelbåt i 28 år, jag har suttit ute så det räcker. Nu njuter jag av utsikten från "kommandobryggan" under tak. Blir det varmt öppnar jag takluckorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

att köra med fören pekande mot stjärnorna

Men så ska man köra!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kan subjektivt tycka att många av dom som kör båten från flybridge har dålig eller ingen referens mot horisonten, dom har antagligen svårt att uppfatta förskeppets höjd över horisonten. 
Eller så är det så att många har noll koll på sin båts gångläge, och jag tycker då att flybridgebåtarna är överrepresenterade med att köra med fören pekande mot stjärnorna. Eller så kanske man inte har något fungerande dubbelkommando till trimplanen? Några dl bränsle sparar  man ju, eller vinner åtminstone 1,5 knop (som i min båt, om den går mer horisontellt i vattnet) och man retar färre långsamtgående båtar med sina svallvågor.

Sedan har jag sett att flybridgebåtar med flera personer ombord, uppe på flybridge gärna får lätt slagsida, och det beror inte på att dom har lutfisk ombord. 
Lita ev ”Vasa-fenomenet” med en instabilitet orsakad av hög tyngdpunkt, även om det i dessa fall inte rör sig om kanoner.

Nä, jag är ingen vän av flybridgebåtar (om nu någon tvivlar) iallafall inte på båtar kortare än 40 fot, rent generellt. Men då kanske jag istället valt en helikopterplatta....🥴

Tycker egentligen tvärtom, från styrplats ser jag hela förskeppet och sidorna , ställer jag mej upp så ser jag båtens alla hörn,  har 360 graders runtomsikt så vi både hör o ser upphinnande snabba båtar.

Dessutom ser man sitt eget svall väldigt väl.

Långa dagsetapper är inga problem .

 

Har aldrig suttit och festat uppe på fly för det tycker jag är skämmigt , tillhör väl inte Big Brother generationen ” titta på mej, titta på mej” 

 

Men tycker även det är skämmigt att lägga till med aktern mot bryggan i gästhamn så folk står o tittar ner i maten/ groggen när man sitter ute på akterdäck.

Är väl en Norrländsk sedvänja  att lägga till med fören.

 

Tycker det är lite småkul att man generaliserar olika båttypers ägare.

Lite som förr i världen ” Saab ägare går aldrig ut på vägrenen o släpper förbi”

” Fordägare använder aldrig blinkers ” ” Alla som har en stor amerikansk  pickup är kortväxta ”

 

Kan väl exempelvis konstatera att Tugge med småbarn o familj och vi ett par mellan 50-60 har väldigt olika förutsättningar/intressen även om vi båda har sett ljuset om vilken båtyp som passar bäst 😉 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:


Eller så är det så att många har noll koll på sin båts gångläge, och jag tycker då att flybridgebåtarna är överrepresenterade med att köra med fören pekande mot stjärnorna.

Många flybridgebåtar med axlar har halvplanande skrov, gångläget är antingen deplacementsfart eller fören pekandes uppåt. Precis som det ska vara. 

 

Halvplanande skrov är enligt min erfarenhet riktigt trevliga att åka med, speciellt i dåligt väder. Om man inte är rädd för att renovera lite så kan faktiskt en Princess 45 runt 1990 vara ett tips. Då skall man kika efter Caterpillar V8or 3208 max 375 hk (Inte volvo motorerna). Vi hade caterpillar 3208 i en Princess 46 riviera, samma skrov som Princess 45. 
Motorerna dår mjukt och fint, vår båt drog 1,3 L/distans i 7,3 knop! 4,5 i 18 knop! Riktigt "ekonomiskt" i förhållande till storleken. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev RikardE:

Många flybridgebåtar med axlar har halvplanande skrov, gångläget är antingen deplacementsfart eller fören pekandes uppåt. Precis som det ska vara. 

 

Det är bara det att nio av åtta flybirigebåtar som åker halvplanade drar upp enormt med svall och det tycks inte bekomma förarna. Inte ens när man passerar bryggor eller båtar förtöjda i naturhamn. Kan inte ens påminna mig att jag varit med om det någon gång att det saktats ner och visats hänsyn men åtskilliga gånger per år skapar detta fenomen problem. Symtomatiskt för flybridgebåtar. Lite märkligt faktiskt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...