Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Perrr

insex storlek för sprayhood?

Rekommendera Poster

Hej, någon annan här med sprayhood, och/eller sittbruns-tält? Fråga, vad är det för "insex storlek" som passar för fogarna på dessa?? (Jag testade med ett vanligt insexnycklar sett, men det tyx vara någon udda storlek mellan 3-4 dono. Testade även att googla "dodger boat allen key", men men.. Någon som har någon idee på detta, så är jag tacksam)

 

Annan fråga: på dv trä-detaljer är ofta skruvarna igen proppade med en liten trä-plugg, hur avlägsnas dom (utan kofot eller så då alltså)?

Redigerad av Perrr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Perrr:

Hej, någon annan här med sprayhood, och/eller sittbruns-tält? Fråga, vad är det för "insex storlek" som passar för fogarna på dessa?? (Jag testade med ett vanligt insexnycklar sett, men det tyx vara någon udda storlek mellan 3-4 dono. Testade även att googla "dodger boat allen key", men men.. Någon som har någon idee på detta, så är jag tacksam)

- - -

Du kan ju ha tittat lite slarvigt, inte säkert att det är insex. Det kan vara torx (som insex fast stjärnformigt hål). Insex är på väg att mer o mer ersättas av torx som ger bättre fäste för bitsen.

 

9 minuter sedan skrev Perrr:

- - -

Annan fråga: på dv trä-detaljer är ofta skruvarna igen proppade med en liten trä-plugg, hur avlägsnas dom (utan kofot eller så då alltså)?

Tag en vanlig träskruv eller plåtskruv. Tryck in den mitt i pluggen o skruva ner. När skruven tar i skruvskallen under pluggen så lyfts pluggen ur sitt hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tummstorlekar på min sittbrunnsbågar - skaffa nya insexnycklar

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev LuminaL:

kan också vara tum storlek på insex skruven.

 

2 timmar sedan skrev Tomas_Bj:

Jag har tummstorlekar på min sittbrunnsbågar - skaffa nya insexnycklar

 

 

30 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Mellan 3 och 4 mm ligger 1/8, 3,2 mm.

Här har du svaret!

 

Du kanske har en amerikansk båt och då är det tumstandard på det mesta ombord.

Sedan kan det ju vara torx också, även om jag hellre tror på insex i tum.

Flera satser med bits innehåller även torx som i vissa storlekar kan vara svåra att skilja från insex, i alla fall utan läsglasögon... 

Men köp ett knippe med insex i tumstandard, kostar inte så mycket, finns bland annat hos den där "temabutiken".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...