Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MikaelKastell

Vinterkonservering AC och Elverk

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är nybörjare och har i våras köpt en Sea Ray 270 Sundancer från 98. Jag har fått motor och drev servat och vinterkonserverat av mekaniker. Jag undrar dock om och hur jag vinterkonserverar AC och Elverk, om de nu behöver konserveras?

 

Mvh

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev MikaelKastell:

Hej!

 

Jag är nybörjare och har i våras köpt en Sea Ray 270 Sundancer från 98. Jag har fått motor och drev servat och vinterkonserverat av mekaniker. Jag undrar dock om och hur jag vinterkonserverar AC och Elverk, om de nu behöver konserveras?

 

Mvh

Mikael

Båda kan ju vara bra att ha avstängda.

Om elverket har eget batteri så kan det vara bra å hålla koll på laddningen.

Om utrustningen har sjövattenkylning tömmer du sjövattensidan och sköljer med sötvaten och ev med glykolvatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev MikaelKastell:

Hej!

 

Jag är nybörjare och har i våras köpt en Sea Ray 270 Sundancer från 98. Jag har fått motor och drev servat och vinterkonserverat av mekaniker. Jag undrar dock om och hur jag vinterkonserverar AC och Elverk, om de nu behöver konserveras?

 

Mvh

Mikael

 

Om elverket har slutet kylsystem så är det bara att köra igenom lite glykolblandning

Har den inte slutet system så töm den på vatten och kör sen igenom glykolblandning

AC/värmeanläggningen är lite bökigare då pumpen inte suger utan den behöver lite tryck för att dra i sig glykolblandning

En bit slang till en tratt uppåt brukar fungera

Går även att köra med trycklyft för att få ut vattnet men var försiktig med vilket tryck du använder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...