Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gottmos

Vinterförvaring vad skall man tänka på?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är nybörjare som båtägare till Axopar 28. Tänkte förvara båten i varmhall men har ingen koll på vilken service man skall ha? Behöver jag konservera: motor, vattentank och septiktank? 
 

Vad skall man tänka på? Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en hel del skrivet här tidigare om vinterförvaring så du kan ju prova sökfunktionen. 
Om jag ändå försöker svara på dina frågor skulle jag säga att de varv jag har sett alltid själva gör konservering av motor etc även om de säljer en förvaring i varmhall. Detta för att de kan råka ut för strömavbrott med påföljande frostgrader i sina hallar och är det inte frostskyddat får de då en hel del kostnader för frysskadorna. 
Med detta sagt så rekommenderar jag att du kollar avtalet angående detta (frysskador och ansvar för följdskador pga kyla) innan du skriver på. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Service på motorn gör du väl på en firma?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @ChristerN jag skall söka vidare.

 

@Kane service är gjord utan det är konservering som behöver göras ifall det blir frost. Sedan så skall nog vattentanken och septiktank konserveras så att det inte växer i dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frost är inget problem om motorn är nertrimmad. Bränslestabilisator är bra att haft i tanken innan upptagning så det gått igenom bränslesystemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, Axopar har utombordare. Sorry, Kane har rätt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger ditt varv? Nu vet jag inte var du bor men de flesta (alla?) varv jag känner till förvarar bara i varmhall tillsammans med någon form av serviceavtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...