Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Slippa havstulpaner - borste

Rekommendera Poster

I mitt sökande efter sätt att bli av med havstulpaner hittade jag skrapan scrubber som säljs dyrt av de flesta båttillbehörskedjor

 

Någon som testat och har erfarenhet? Kan man stå på båten eller måste man flytta den till en (låg!?) brygga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

hittade jag skrapan scrubber

Har testat en som heter scrubbis. Den var bra för löst men min uppfattning var att den inte rådde på tulpanerna. Kniper man dem innan de satt sig är den säkert jättebra.

 

Edit: Jag tyckte det underlättade att stå på bryggan och dra skrapan. Kom inte riktigt åt från båten. Nu var det ett jollelikt platt skrov och det kanske funkar bättre från båten med ett mer v-format skrov. 

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solingen har ju också ett ganska platt skrov, men det vore intressant att få fler åsikter.

 

Kunde man använda den från båten? Jag har ingen lust att behöva köra till en speciell servicebrygga..

 

Frågan är om den fungerar bra till allt grönt slem som fastnar på botten och kanske stjäl fart på kappseglingarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpaner är ett riktigt gissel. Om man skall bli kvitt dem får man nog borsta botten varannan eller helst varje dag, Min erfarenhet är att de sällan etablerar sig på platta och öppna ytor, utan mest i skrymslen och vrår. Runt givare och tripplanen på akterspegeln och i skölden exempelvis. Nu var det en hel koloni runt givaren till den ena loggen som sitter nästan mitt i botten. Får de fäste i en utskjutande detalj så kommer det fler och bygger på runt om.
Hempels SilcOne har fungerat bra för mig, på propellrar och på mindre detaljer som paddelhjulsgivarna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Hempels SilcOne har fungerat bra för mig, på propellrar och på mindre detaljer som paddelhjulsgivarna.

Läste om den för en stund sedan. Tyvärr verkar det som att den är mest för motorbåtar som går fortare än 15 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en scrubbis för ett par år sen och har provat en del, även om jag har bottenmålat väldigt sparsamt, tanken är att sluta måla. Kommer åt ganska bra från båten men får hänga ut över mantåget för att nå övergången mellan skrov och köl. Det långa skaftet lyckades jag bryta av pga lite för ovarsam hantering, så det har jag förstärkt invändigt med en halvmeter elektrikerrör. Lite enklare att stå på en brygga men då måste man ju flytta båten också, och vända den för att göra andra sidan så jag fortsätter nog att göra det från båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev McLasse:

Har testat en som heter scrubbis. Den var bra för löst men min uppfattning var att den inte rådde på tulpanerna. Kniper man dem innan de satt sig är den säkert jättebra.

 

Edit: Jag tyckte det underlättade att stå på bryggan och dra skrapan. Kom inte riktigt åt från båten. Nu var det ett jollelikt platt skrov och det kanske funkar bättre från båten med ett mer v-format skrov. 

Sorry kap men. Är tulpaner något som typ simmar omkring och sen "sätter sig".

Jag hade nån sinnebild av att dom typ "föddes" och bildades på ett anderlag?

Eller är det så att dom sitter lösare fast i början.?

Går säkert å googla på men du verkar veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De simmar omkring och sätter sig under en ganska begränsad period, typ en vecka under sommaren eller så.

De är som små slemklumpar, eller trådar, som är lätta att borsta bort när de precis satt sig, när de väl byggt skal så sitter de...

 

Det finns SMS-tjänster så att man kan få ett meddelande när det är dags att borsta, i alla fall häromkring, ligger i Stockholms skärgård.

 

Jag tycker att det är enklast att borsta från gummibåten, sätter en lina från för till akter som jag stödjer mig mot, för att hålla gummibåten på plats nära båtsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev jonas2307:

De simmar omkring och sätter sig under en ganska begränsad period, typ en vecka under sommaren eller så

Det gäller väl bara på ostkusten eller har jag fel? 

Redigerad av StyrmanKarlsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom är frisimmande larver som sätter sig fast litet varstans, det gäller då att lura dom att båtens botten eller propellrar är någonting annat än fasta föremål. Och det är det som Hempel försökt göra med SilicOne. Den färgen är som ett silikonöverdrag. Jag har ju sett det att då man kladdat med silikon eller andra marina tätningsmedel under vattenlinjen så fäster det inga havstulpaner just där, men på sidan om, så det är nog en bra uppfinning, SilcOne, dessvärre är den för dyr att måla hela botten med.

 

Sedan lär havstulpanproblemet vara värre här i väster, sägs det, det beror kanske på vattnets salthalt.

Om man skall bli kvitt dessa larver, till att börja med, så bör man då kanske skrubba botten ofta, i alla fall på de ytor där larverna sätter sig fast, oftast då i olika skrymslen, eller på min båt även i slaget direkt under vattenlinjen. 

När de väl satt sig fast och bildat ett skal kan man inte skrubba bort dem, då får man skrapa med en isskrapa, och då gäller cyklop och snorkel, samt våtdräkt om det är kallt i vattnet.

 

Om nu det är så att sillen fiskas för hårt, blir det färre torskar och andra rovfiskar som då äter färre havstulpanslarver (och andra organismer) som ställer till förtret för oss... 

Så köp inlagd abborre och rökt sik istället för inlagd sill, eller korv och hamburgare...😵

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min botten är inte så stor, så monetärt skulle SilcOne inte va några problem. Det jag räds är att den ska vara svår att få bort.. silikon annars skapar ju en beläggning som inget fäster på och som är svår att få bort när man vill måla ytan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Dom är frisimmande larver som sätter sig fast litet varstans, det gäller då att lura dom att båtens botten eller propellrar är någonting annat än fasta föremål. Och det är det som Hempel försökt göra med SilicOne. Den färgen är som ett silikonöverdrag. Jag har ju sett det att då man kladdat med silikon eller andra marina tätningsmedel under vattenlinjen så fäster det inga havstulpaner just där, men på sidan om, så det är nog en bra uppfinning, SilcOne, dessvärre är den för dyr att måla hela botten med.

 

Sedan lär havstulpanproblemet vara värre här i väster, sägs det, det beror kanske på vattnets salthalt.

Om man skall bli kvitt dessa larver, till att börja med, så bör man då kanske skrubba botten ofta, i alla fall på de ytor där larverna sätter sig fast, oftast då i olika skrymslen, eller på min båt även i slaget direkt under vattenlinjen. 

När de väl satt sig fast och bildat ett skal kan man inte skrubba bort dem, då får man skrapa med en isskrapa, och då gäller cyklop och snorkel, samt våtdräkt om det är kallt i vattnet.

 

Om nu det är så att sillen fiskas för hårt, blir det färre torskar och andra rovfiskar som då äter färre havstulpanslarver (och andra organismer) som ställer till förtret för oss... 

Så köp inlagd abborre och rökt sik istället för inlagd sill, eller korv och hamburgare...😵

Aha.. larver.

Jag hade silikon på spray, som är till för att behandla bakplåtar, bakformer mm. Typ liknande motorsilikon fast i spray.

Målade lite småytor med den. Bl.a. längst ner på rodret, som tappat all färg.

Just där silikonet fanns och gummitäckningen som är runt drevet växte det helt smockfullt med tulpaner... smockfullt!! Lite på drevet men inget på propellern eller på något annat.

Där funkade silikonet som tulpanmagnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en tråd där de är överdrivet nöjda: 

 

 

Mitt största problem med färgen just nu är att den inte finns i vitt eller ljusgrå. Jag vill kunna dyka ner och kontrollera beväxtningen under säsongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Västkusten kräver lite mera av den som ska pröva giftfritt än på ostkusten.

 

Havstulpanens settlingstid är väldigt lokal vad jag förstått och sker lite då och då under säsongen på västkusten.

Mitt förslag är att hänga ut egna provplattor för att hålla koll på när havstulpanerna settlar och anpassa tvättandet efter det.

 

Havstulpanlarverna känns tydligt med fingrarna som små knottror. Man har cirka två veckor på sig att tvätta från att larverna har settlat.

 

Vad jag förstått verkar det krävs cirka fyra tvättar per säsong, första gången runt midsommar, för att hålla tulpanerna borta. Det är ganska lika som på ostkusten egentligen. Här krävs det 3 - 4 tvättar för att hålla annan beväxning än havstulpaner borta varav en tvätt sammanfaller med när havstulpanerna settlar (ofta i mitten av augusti).

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten i kommunal hamn i Göteborgs kommun.

Föga vetenskapligt har jag observerat att de jäkla havstulipanerna börjar etablera sig i mitten eller slutet av augusti, den marinbiologiskt intresserade kanske googlar och finner orsaken, men jag gissar på vattentemperaturen.

Nu i helgen såg jag på den enda fungerande loggen, att båten går ca 1,5 knop långsammare på samma motorvarvtal än på våren, den känns trögare i accelerationen också. Vad jag kan se utan att ta mig vatten över huvudet är att det vuxit en och annan koloni med havstulpaner på akterspegeln, och det brukar bli en del blåmusslor också. Propellrarna är dock rena.

En av paddelhjulsgivarna funkar, den andra har stannat sitter säkert en havstulpan i vägen.

 

Här i väst skall man nog skydda sig med en duk under den mindre båten, eller en sådan där megadyr lift för den större båten. Det har experimenterats på högskolan i stan med ett verksamt hjärtläkermedel som då skulle hindra havstulpanerna från att bilda kalk till skalet, även med "plastgräsmatteliknande" bottenfärger och med allt möjligt. Gamla tiders kopparförhydande träbåtar (kopparplåt spikad på skrovet) samt tenn, zink och kopparbaserade bottenfärger var effektiva, men tidigare generationers "Gretor" förbjöd ju dessa giftiga bottenfärger i flera olika steg, det var väl iofs bra, men inte fasiken hjälper det oss.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Min botten är inte så stor, så monetärt skulle SilcOne inte va några problem. Det jag räds är att den ska vara svår att få bort.. silikon annars skapar ju en beläggning som inget fäster på och som är svår att få bort när man vill måla ytan

Dessvärre är vidhäftningen, trots speciell grundfärg, inte så där överdrivet bra. Det går att skrapa bort SilicOne med plastskrapa, och värmer man på med varmluftspistolen krullar sig färgen bra och går lätt att få bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 Gamla tiders kopparförhydande träbåtar (kopparplåt spikad på skrovet) samt tenn, zink och kopparbaserade bottenfärger var effektiva, men tidigare generationers "Gretor" förbjöd ju dessa giftiga bottenfärger i flera olika steg, det var väl iofs bra, men inte fasiken hjälper det oss.

 

Jag var helt inne på coppercoat ett tag. Den får inte säljas i Sverige men vad jag kom fram till så är det inte förbjudet att använda den. Dock allt för dyr och effekten verkade tveksam.

 

De som testat Silic One verkar vittna om betydligt högre hastigheter vid samma varv. Hade man kunnat få den effekten på sin segelbåt skulle det kunna betyda att man kunde knipa en bättre placering på klubbseglingarna.

 

Vill ju dock gärna ha en vit färg.. i augusti brukar badtemperaturen vara okej i fall man skulle dyka och skrubba.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dava:

Underarbetet är väldigt viktigt.

Jag mattade ned propellrarna med 120 papper, sedan grundfärg på sprayburk, efter det SilcOnes grundfärg och ytfärg enligt instruktion. Färgen sitter bra, men där jag fick en lina i propellern skavdes färgen bort.

Sedan tror jag väl att den färgen passar även långsammare båtar. Vitsen är ju att larverna skall luras att tro att den målade ytan är vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

 

Jag var helt inne på coppercoat ett tag. Den får inte säljas i Sverige men vad jag kom fram till så är det inte förbjudet att använda den. Dock allt för dyr och effekten verkade tveksam.

Jag har Coppercoat på min båt, och är efter en del pyssel väldigt nöjd.

Första året hade jag hur mycket snäckor som helst, men det visade sig bero på att jag tyckt att kravet leverantören har att man ska putsa av botten med en slipduk innan sjösättning verkade överdrivet.

Det var det inte.

Nu tre säsonger senare är jag nöjd, går över botten med en fin slipduk innan sjösättning varje år, det går snabbt, typ 30 minuter. Botten är ren hela säsongen, mörknar lite åt det gröna under sommaren,

Jag köpte materialet direkt från leverantören i England, fick väldigt bra support från dem, både innan köpet och speciellt när jag inte var nöjd efter första sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Caribic410:

Aha.. larver.

Jag hade silikon på spray, som är till för att behandla bakplåtar, bakformer mm. Typ liknande motorsilikon fast i spray.

Målade lite småytor med den. Bl.a. längst ner på rodret, som tappat all färg.

Just där silikonet fanns och gummitäckningen som är runt drevet växte det helt smockfullt med tulpaner... smockfullt!! Lite på drevet men inget på propellern eller på något annat.

Där funkade silikonet som tulpanmagnet.

Silikon är ju inte samma sak som SilicOne.

 

SilicOne ska ju skapa en yta som är typ 99% vatten. Har läst nån forskningsartikel som verkar lovande.

3 timmar sedan skrev Dava:

 

De som testat Silic One verkar vittna om betydligt högre hastigheter vid samma varv. Hade man kunnat få den effekten på sin segelbåt skulle det kunna betyda att man kunde knipa en bättre placering på klubbseglingarna.

Det beror i så fall på att ytan skulle bli väldigt jämn eller just att beväxningen uteblir. Annars har alla material samma ”friktion” i vatten. Det hjälper inte att ha en ”halkig” yta. Vattnet närmast materialytan är som limmat mot sagda yta, och ”friktionen” är istället vattnets interna friktion (förenklat). Plus vågbildningsmotståndet osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Silikon är ju inte samma sak som SilicOne.

 

SilicOne ska ju skapa en yta som är typ 99% vatten. Har läst nån forskningsartikel som verkar lovande.

Det beror i så fall på att ytan skulle bli väldigt jämn eller just att beväxningen uteblir. Annars har alla material samma ”friktion” i vatten. Det hjälper inte att ha en ”halkig” yta. Vattnet närmast materialytan är som limmat mot sagda yta, och ”friktionen” är istället vattnets interna friktion (förenklat). Plus vågbildningsmotståndet osv...

hmm, jag kommenterade inte silic one utan det "ohm" skrev.
Citat "Jag har ju sett det att då man kladdat med silikon eller andra marina tätningsmedel under vattenlinjen så fäster det inga havstulpaner just där, men på sidan om,"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Det beror i så fall på att ytan skulle bli väldigt jämn eller just att beväxningen uteblir. Annars har alla material samma ”friktion” i vatten. Det hjälper inte att ha en ”halkig” yta. Vattnet närmast materialytan är som limmat mot sagda yta, och ”friktionen” är istället vattnets interna friktion (förenklat). Plus vågbildningsmotståndet osv...

 

Så det skulle bara vara upplevd fart på de båtar som testat färgen?

 

Skulle det finnas risk att färgen skadas av slingen när den lyfts i och ur vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har några år använt våtrumsilikon i kölskarven, övermålat med giftgfärg som delvis suttit kvar. Noterat att inga tulpaner satt där, så ett år provade jag att måla nedre delen av rodret med samma. Fungerade inte.

Att experimentera och hitta på nya lösningar är ju en stor del av nöjet med att ha båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

 

Så det skulle bara vara upplevd fart på de båtar som testat färgen?

 

Skulle det finnas risk att färgen skadas av slingen när den lyfts i och ur vattnet?

Nej, det är inte upplevd fart, men...

 

Det som händer är ofta att man börjar med ett lite skrovligt skrov som man jobbar med så att det blir slätt och fint. Sedan lägger man på en färg som är slät och då går det fortare.

 

Vi blästrade bort all gammal mer eller mindre giftig färg för fem år sedan och la på lamineringsepoxi efter att först ha spacklat och slipat.

Samma varvtal på motorn gav 0,8 knop högre fart, rätt mycket på en segelbåt.

Då försökte vi ändå få en jämn och fin yta på den Hempel Mile Racing vi använde tidigare.

 

Vid sjösättning med torr färg går det säkert bra, men vid upptagningen tror jag det finns risk för skador av slingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Caribic410:

hmm, jag kommenterade inte silic one utan det "ohm" skrev.
Citat "Jag har ju sett det att då man kladdat med silikon eller andra marina tätningsmedel under vattenlinjen så fäster det inga havstulpaner just där, men på sidan om,"

Det herr Ohm skriver är kanske inte alltid samma sak som det han tänker.

Någon form av silkat ingår väl i nämnda produkt, men det jag läst på burkens etikett eller om det var på bipacksedeln var just att den målade ytan skall uppfattas av larverna som "vatten" och där kan man inte sätta sig fast.

13 timmar sedan skrev trewq:

Har några år använt våtrumsilikon i kölskarven, övermålat med giftgfärg som delvis suttit kvar. Noterat att inga tulpaner satt där, så ett år provade jag att måla nedre delen av rodret med samma. Fungerade inte.

Att experimentera och hitta på nya lösningar är ju en stor del av nöjet med att ha båt.

Samma erfarenhet. På Nimbusen bytte jag roder och skädda/nedre hjärtstockslager, efter en olycka med den "akuta landhöjningen".

Utrymmet mellan den lilla kölen och skäddan av brons fylldes med en billigt våtrumssilikon, i den fogen växte det ingenting, däremot på båda sidor om den samma. Men hos mig fastnade det ingen bottenfärg i silkonfogen.

 

SilicOne är säregen att måla med, jag har aldrig upplevt något liknande, svårt att förklara, måste upplevas. Men jag vidhåller att det fungerar hos mig på propellrarna, på loggarnas givare funkade det till mitten av september, längre än vanligt, men nu har det antagligen satt sig en eller några tulpaner på den aktre givaren. Den som är monterad genom skrovet midskepps har jag rensat en gång, då satt där två havstulpaner i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt såld på Silic One efter att ha sett lite filmer och läst någon test.

 

Får se om jag pallar slipa och fixa allt till våren :)

 

Kom gärna med mer förslag och håll diskussion igång! Det är absolut nödvändigt att borsta skrovet ett par gånger om året. Men scrubbis verkar vara allt för dyr för ändamålet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...