Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
johanihjo

Batteriladdare + solcell

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har i dag ett elsystem med ett startbatteri, två förbruknings batterier, plus ett separat system med 3st batterier som laddas via en solcell. (detta system driver enbart kylskåpet.)

Vill koppla in en 220v laddare, främst på förbruknings batterierna med funderar på om jag skulle koppla i hop förbrukning och "kylskåps systemet och då få ett system med 5st förbruknings batterier. Har köpt mej en Ctech M200 laddare.

Kommer jag få problem om jag seriekopplar dessa fem batterier och både har 220v laddare och solcells laddning?, blir det galet med två laddare som laddar samtidigt eller funkar det utan bekymmer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ena laddaren kommer att tolka spänningen från den andra som att batterierna är fulla.

Vilken det blir vet jag inte.

Men, många solcellsregulatorer kan ju hantera extern laddare också, enklast är att välja en sådan regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som en god idé att koppla ihop dina två "förbrukarkretsar". Du får ju mer kapacitet totalt och kommer ladda ur den ihopsatta banken mindre vilket ger bättre livslängd.

Min regulator kan jag ställa laddvärden på och för mig är det ingen fara att landströmsladdaren tar över laddningen helt. Så har jag satt upp den. Ligger jag på landström så har jag ju gott om el.

Go!

Se bara till så att du kopplar rätt med säkringar mellan bankerna om de ligger på avstånd från varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johanihjo:

Kommer jag få problem om jag seriekopplar dessa fem batterier och både har 220v laddare och solcells laddning?,

Bara för att klargöra, om du serikopplar fem batterier och laddar med 12 V så får du problem. Batterierna skall paralellkopplas. För övrigt låter det som en bra idé. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Bara för att klargöra, om du serikopplar fem batterier och laddar med 12 V så får du problem. Batterierna skall paralellkopplas. För övrigt låter det som en bra idé. 

Oops!

Bra att du är vaken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...