Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Botnia

Akterhytt Botnia 23 läcker in vatten

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har kört HT med kapell och Johnson 60 hk i 4 år nu och har tröttnat rejält. Jag vill ha en akterhytt och har hittat en Botnia 23 som är helt perfekt för mina ändamål. Det låg mycket vatten när man lyfte på golvet i hytten. Jag pumpade ut allting och 3 dagar senare var det lika mycket vatten igen (minst 40 liter). Tror inte det kan förklaras med regnvatten. Jag tror det läcker in vid axeln till propellern. Om så är fallet, vad säger ni som kan branschen mer än jag, bör jag avstå ett köp? Det ska gå att skruva på propellerhylsan och fetta in den påstår säljaren men jag är skeptisk.

Vänligen,

Daniel

botnia1.JPG

botnia2.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske bäst att ta reda på var läckan är innan man börjar reparera. Börja med att smaka på vattnet, är det regnvatten eller havsvatten. Botnia 23'an är ju inte självlänsande så regnvattnet hamnar nere i kölsvinet hur man än gör. Ser att det finns en länspump, fixa så den fungerar. Det är lättare att hitta läckan när det är någorlunda torrt i kölsvinet. 

PS

Om båten är av årsmodell 1988 - 1989 kan det hända att jag har varit med och byggt den. Låter vara osagt om det är en bra eller dålig sak 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det saknas självläns på en båt med ett sådant öppet skrov förut...

Litet ot, men det bör väl gå att själv bygga en självläns på varje sida med stora borddsgenomföringar och en passande slang eller rör. Kolla på modernare båtar av samma typ så ser du hur det skall se ut. Tänker närmast på de moderna bakhyttsbåtarna av aluminium.

Att smaka på inläckt vatten är en väldigt intelligent och enkelt sätt att felsöka inläckande vatten på, men det är betydligt enklare om båten ligger i riktigt salt saltvatten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Faderullan! Intressant att du kan ha varit med och byggt den. Ska ta reda på vilken årsmodell det är. Pumpade ut vattnet så man kunde se lite bättre. Kunde inte se något uppenbart fel däremot längst in, bakom där pilen pekar, var det fullt med vatten och det var ingen kanal in dit. Kanske ska vara så? eller är det oroväckande?

botnia3.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS det går inte att smaka sig fram till skillnaden då båten ligger i Mälaren (Västerås).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Botnia:

PS det går inte att smaka sig fram till skillnaden då båten ligger i Mälaren (Västerås).

Regnvatten smakar iallmänhet litet bättre än sjövattnet. I allmänhet... 

Det är ganska normalt att det kommer in litet vatten i propelleraxelhylsan, litet då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där pilen pekar - kan det kommit över vatten där när man kört eller det av annan anledning "runnit över" från kölsvinet ?

 

Sedan tycker jag det ser ut som en VP "Black Jack"-tätning eller liknande. Inte ovanligt att de läcker, i synnerhet när bäst-föredatum är passerat. Visst går det att trycka i mer fett men....

 

Först måste du dock kolla upp var det läcker. Genom att torka torrt (med papper) borde du ganska snabbt kunna utesluta t ex tätningen, då det ju verkar läcka en hel del. En axeltätning, i synnerhet Black Jack, är nästan förbrukningsvara.

Men om det nu bara är den, varför har inte nuvarande ägare åtgärdat det ?  Eller om det är så enkelt att bara "skruva i mer fett" är det ju ännu konstigare. Och om man inte gör ens så enkla saker, vad  mer är eftersatt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lyfter på luckan i aktertoften borde du komma åt att se roderhylsans infästning i botten. Rodehylsans infästning kan eventuellt lossna eller spricka om båten gått på grund eller pallats upp vårdslöst så att den stått med mycket vikt på köljärnet precis under rodret. De flesta båtar har en skiva i botten av utrymmet som går att lirka upp då kommer du åt att se stävlagret. Kan ju läcka runt det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...