Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Riko

Jofa Kuling Storlek på motor

Rekommendera Poster

Hej

 

Köpte mig en Jofa Kuling i ok skick, pysslar på med den nu.

 

Funderar på att köpa en sprillans Yamaha F50. En sån väger 114kg, pallar Kulingen det...??

 

/Rikard

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en Kuling från förr är den gjord för motorer med kort rigg, därför skulle jag vara försiktig med att hänga dit en för tung motor. Motorbrunnen riskerar att hamna väl djupt.

Tydligen finns det senare versioner av Kuling för lång rigg.

 

I min ungdom åkte jag Kuling med en Yamaha 90hk 2-takt. Den gick jättebra i sjön men förtöjd vid bryggan såg det inte bra ut, det blev väldigt tydligt att motorn var för tung. Jag vet inte vad den motorn vägde men jag skulle inte göra om det idag.

 

Det visade sig att akterspegeln på vår nuvarande Kuling var genomrutten när vi köpte den, så när jag ändå gjorde en ny passade jag på att höja den så vi kunde hänga på en motor med lång rigg. Nu har vi bara en 50hk 2-takt så det är inga 114kg, men det blev bättre med ytterligare några cm till kanten... 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Det är redan förhöjd akterspegel, seriöst gjort... ☺️

 

Vad väger en 90hk 2-takt från förr?

 

Tycker Kulingen är rätt så frän, lite retro sådär... Kan vara vard att få sig en ny rova🤔

 

Men en 114kg klump där bak....hmmm!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon fler som har erfarenhet av Kulingen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Yamaha 2t 90hk väger ca 130kg. Minns inte exakt, men där nånstans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att Kulingen är frän och bortsett från att en del båtar blir avslöjade pga färgen (röd, grön, beige mfl) tycker jag att Kulingens linjer är betydligt poppigare än vad tillverkningsåret säger. 

För ca 5 år sedan fick jag ett "återfall" och föll offer för nostalgiska minnen från förr😀. Då hade det gått ca 25 år sedan jag åkte en Kuling sist.

 

Men åter till ämnet... Med en modifierad akterspegel är det enligt mig inte lika kritiskt. Och är det dessutom bra gjort minskar tvivlen. Då finns det hopp.

I mitt fall hade påfrestningarna på den ruttna akterspegeln lett till att motorbrunnen hade spruckit längsmed akterspegeln. Allt vatten som kom in i motorbrunnen rann snyggt och prydligt in i båten. Det var tyvärr inget jag såg innan vi köpte båten, det var snyggt maskerat😡. Utan det var först när jag reflekterade över att lännspumpen gick så ofta och mycket som jag började leta och då hittade "brevinkastet". 

Men räkna med att det kan bli blött i motorbrunnen och var därför observant på ev genomföringar i motorbrunnen. För styrvajer, vxl-vajer mm. Det är många förtöjda båtar som sjunkit pga att tex. länshålet i motorbrunnen har varit igensatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, tråkigt, men kul skrivet.... 😅 PeltO

 

Min verkar inte ha sprickor där kring motorbrunnen(brevinkastet)...✌️

 

Yamaha F50 (4cyl) väger alltså 114kg

Honda BF50 (3cyl) väger cirkus 97kg

 

4-cyl hade varit nice men samlar mod att beställa en Honda....😬

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...