Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
StyrmanKarlsson

Avloppsrör

Rekommendera Poster

Jag vet ju att jag ibland tänker lite för fort eller har otur när jag tänker.

Idag hittade jag 40 mm grå avloppsrör, samma typ som man har i hus för svartvatten.  Dessa borde väl vara diffusionstäta och funka som huvudparten i ett båtavlopp tillsammans med korta bitar slang i början och slut för flexibilitet? 

Jag vet att bhemac brukar förorda metallrör men borde inte dessa vara lika bra samt mycket lättare att jobba med utan att behöva löda eller svetsa? 

Misar jag något? 

/Roy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte alls säker på att avloppsrör i polypropen eller PVC klarar av att stänga ute den starka lukt vi får i avloppssystem i båtar.

 

I ett vanligt avloppssystem rinner skiten bort och lukten blir inte alls lika stark som i en båt.

 

För några år sedan konstaterade jag att kopparrör har ungefär samma pris som sanitetsslang och att livslängden är i princip evig.

 

Kan/Vill man inte löda så funkar det att rengöra skarvarna och limma med epoxi.

 

Avloppsrör i plast klarar säkert några år och de är ju lätt och billigt att byta ur dem när lukten trängt igenom.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har funderat på avloppsrör och delar nog Mackeys tankar. 

Att lukt uppstår beror på att inte luft kommer in. I ett vanligt avloppssystem hemma så är avluftningen en viktig del och som sagt, skiten står inte stilla.

Men det skulle vara kul om någon testade med avloppsrör! 

 

Kopparrör är alltid kopparrör, jag gillar det, i synnerhet om jag får löda. Kombinera med någon klämkoppling så man slipper löda i båten.

25 mm slang ersätts med 28 mm rör och 38 mm slang med 35 mm rör hos mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för att jag drar detta OT - men är ni inte oroliga för att kopparrören blir spröda med tiden pga vibrationer i båten..?

 

För övrigt håller jag med om avloppsrören i plast och att de nog inte räcker till för att hålla lukt borta av ovanstående anledningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

är ni inte oroliga för att kopparrören blir spröda med tiden pga vibrationer i båten..?

Nja, kopparrör som sitter på en maskin tar man bort och glödgar efter 10 år. Mina gasolledningar i båten är troligen 40 år, de är hårda men inte spröda. De byts men det skulle gå bra att glödga - om man kom åt. Miljön är nog inte så vibrerande, inte i en segelbåt i alla fall.

--

Har man en toalettinstallation med en lågt liggande tank så ska det inte behöva stå skit i rören och då borde avloppsrör fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det kanske är för bra för att vara sant. 😥 

Från toa upp till tank borde det väl i princip bara stå vatten om man inte snålspolar. Det röret innehåller ca 1.5 liter.

Från tank och ut kan jag stänga direkt vid tanken så den rörbiten ut borde vara självdränerande. Kruxet är från tank till framtida däcksgenomföring, i den del av röret som är under tanken kommer det att stå svartvatten. Kanske att man kan backspola via däcksgenomföringen och stänga kranen.

Jag har inget emot kopparrör men är int så sugen på att löda med öppen låga i trånga utrymmen.

Att epoxylimma är ju en lösning eller så får jag bli den som testar med avloppsrör. 

Tack för er input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte löda först, och sedan montera..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten kapade och märkte jag rören, sen tog jag med hem och lödde. Eftersom jag bor nära och åker fram o tillbaka så funkade detta. Annars hade jag fått släpa ner gasen och stått utanför båten och lött. Det var flera krökar och anslutningar till ventiler mm så det var nog bra att man fick göra det i omgångar.

Ett alternativ är att man kan få låna ett pressverktyg av någon rörmokare, då kan man göra allt på plats. Tyvärr är presskopplingarna ganska dyra så kan man löda oh använda några klämkopplingar så blir det billigare.

Limma med epoxi fungerar säkert men känns inte helt pålitligt även om jag gjort det men det var en dekorationsgrej...

 

2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Från toa upp till tank borde det väl i princip bara stå vatten om man inte snålspolar. Det röret innehåller ca 1.5 liter.

Låter som det kommer att bli mycket vatten i tanken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev bhemac:

Låter som det kommer att bli mycket vatten i tanken!

Ca. 120 cm 38 mm slang/rör blir 1.35 liter så jo det blir nog en del vatten men tanken rymmer 150 liter så det skall nog funka.

Redigerad av StyrmanKarlsson
Stavfel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Kan du inte löda först, och sedan montera..?

Bara delvis. Jag behöver gå igenom ett skott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Bara delvis. Jag behöver gå igenom ett skott.

Sätt en klämkoppling i skottet.

 

klämkoppling.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ibland köra med övergångsnippel som löds i ena ändan och är gängad i andra. Det finns ett otal möjligheter!

De HÄR har det mesta och till bra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avloppsrör är användbara till mycket.

Vita 40 mm har jag trätt över vantskruvar och vant som skydd.

Uppslitsat rör över skrovet istället för halkipar, (det gav bättre vinkel för förtöjningstamparna.)

Grå 75 mm rör för att ta hand om fallen.

2 rör skymde sikten ett långt rör blev bättre

http://lasselundell.se/adagio.html

Mastfall22.jpg

Mastfal23.jpg

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...