Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Dokumentera seglatser. GoPro

Rekommendera Poster

Har köpt en GoPro-kamera och monterat ett fäste på masten.

 

Hur dokumenterar ni era äventyr, hur mycket sparar ni och hur hårt komprimerar ni filmen sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att du har ett bra program i datorn för redigera. Det behövs alltid klippas en del annars blir det hemskt tråkigt.

Har man Mac så får man med iMovie som är ett väldigt bra verktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kul att du har köpt en GoPro. Jag filmar mycket mycket mycket men redigerar hårt. Bättre att filma flera små frekvenser än långa. 
 

Jag filmade då vi seglade Sjælland Runt i somras. Det blev mycket under de 46 timmar men filmen blev knappt 20 minuter. Det är inte så långt men är man inte jätteintresserad av segling så tycker man den är dölång. 

 

Vad har du tänkt filma och i vilket syfte? 

Här är min film om du vill se. 

https://vimeo.com/345335838

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fördjupa dig i programmet Quik som följer med. Där kan trixa ihop häftiga snabba filmer på en eller två minuter, som programmet själv skapar. 
Som bhemac skrev så är iMove ett mycket bra och tillräckligt program. 


Denna film har Quik gjort åt mig. Jag la bara in filmerna och klickade på skapa. 

https://vimeo.com/297542183

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En annan sak som är väldigt viktig är en gimbal, gyrostativ. 
Sätter du din kamera på båten och filmar med kameran bara så kommer hela världen att rulla och kränga. Horisonten kommer stå på tvärs och det är svårt att uppleva vad du vill förmedla. 
Jag har en Feiyutech G6 som håller min GoPro still och i horisontellt läge hela tiden hur mycket det guppar och kränger. 
 

Kolla snutten här så förstår du vad jag menar. Min båt rör sig men horisonten är still. 
https://vimeo.com/365978591

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag filmar fotboll och redigerar med davinchi som har många bra funktioner och är gratis. Jag tror nog det blir väldigt enformigt att filma segling. Möjligen kappsegling kan bli dramatiskt om man har flera olika kameror och klipper ihop resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå köpt mig en gopro black hero 7 för några månader sedan. Köpte även adobe premiere för att klippa o klistra. Och jag finner att det är inte så enkelt som jag trodde.

Måste sätta mig ner och ta tag i det ordentligt för att kunna få ihop det hela...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
15 minuter sedan skrev sy_Alice:

Jag har oxå köpt mig en gopro black hero 7 för några månader sedan. Köpte även adobe premiere för att klippa o klistra. Och jag finner att det är inte så enkelt som jag trodde.

Måste sätta mig ner och ta tag i det ordentligt för att kunna få ihop det hela...

Du fick med ett program för redigering då du köpte din GoPro. Eller rättare sagt app som du plockar hem. Där finns så du ska klara dig men inte som jag har använt förutom Quik som är en kul grej då man vill ha flashiga kortfilmer, så jag kan inte säga något om det. 

Annars är jag en macanvändare och kör bra med iMovie. Finns också i iPad gratis så har du en polare som har en padda så kolla med den för att prova dig fram. Det är superlätt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Silverfox59:

Finns också i iPad

Min padda är lite gamal och långsam men det var otroligt smidigt att redigera i paddan även jag egentligen bättre gillar göra sådana saker i datorn.

Är man uppväxt med 8mm samlfilm och ingen redigering så är det underbara verktyg man fått med titlar, effekter mm.

Vill man ha riktigt kul så leker man med "greenscreen" och byter ut bakgrunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag köpte videopad, det fungerar men var kanske inte värt 400 kr.

 

Jag har inte haft tid att redigera, kameran satt stationärt på masten och fick med det mesta som händer bakom masten. Lutningen är inte något som stör, men däremot blir det rörigt med slag där hela världen rör sig lite väl snabbt:)

 

Tack för alla tips ska börja kolla på andra program. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-12 vid 19:29 skrev FIATX19:

redigerar med davinchi

 

9 timmar sedan skrev Dava:

ska börja kolla på andra program. 

DaVinci Resolve är en bra start. Troligtvis behöver du inte titta längre än så. Det är ett proffsprogram som även används till att redigera "riktiga" filmer. Det innehåller massor så det är en liten starttröskel men den är du snart förbi för den mest grundläggande redigeringen. Sedan kan du ta ditt klipperi i stort sett var du vill. Det finns mängder med tutorials på nätet i alla svårighetsgrader. Det kostar inget att prova eftersom det är gratis, för oss dödliga.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, glömde att kopiera in länken. Det är Black Magic design som står bakom DaVinci Resolve och du hittar programmet här. Nedladdningar finns långt ner på sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev McLasse:

Oj, glömde att kopiera in länken. Det är Black Magic design som står bakom DaVinci Resolve och du hittar programmet här. Nedladdningar finns långt ner på sidan.

Jösses vilket stort program...

1.5 gb!!! 😮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev sy_Alice:

Jösses vilket stort program...

1.5 gb!!! 😮

 

Jämför man med Videopad på 7 MB så känns det hisnande, men det är inte så att jag lider av platsbrist. 

 

Jag chockerad dock fortfarande över hur program som till synes är oförändrade kan gå från att rymmas på disketter till att ta flera GB. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Dava:

Jag chockerad dock fortfarande över hur program som till synes är oförändrade kan gå från att rymmas på disketter till att ta flera GB. 

Disketter... Det var tider det.

 

Med dagens datorer har programmerarna lutat sig tillbaka och brett ut sig rejält. Programmen behöver inte längre hållas nere i storlek utan det viktiga är underhåll och utbyggbarhet. Men, du har rätt, i bland funderar man...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev McLasse:

Med dagens datorer har programmerarna lutat sig tillbaka och brett ut sig rejält.

Eller kanske inte, dagens program är oändligt mycket mer sofistikerad. Istället för att egenutveckla avancerade specialrutiner använder man färdiga bibliotek och spar mycket utvecklingstid och, framförallt, pengar.

Sen kan man ju kolla hur mycket plats programmet tar när det väl är installerat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fram med bilder på era kamerafästen så man får litet inspiration och tips på hur man kan montera sin go pro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmar som sagt mest fotboll och en match med en kamera blir på ca 18GB så programets storlek blir lite i förhållande till alla filmer.

 

Davinci är riktigt bra tycker jag.

Inte jätte enkelt att lära sig men finns mycket på youtube.

Provade 4-5 program innan jag landade på Davinchi men är nu väldigt nöjd.

Programmet kan göra allt jag hittils vill göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev segelbagaren:

Fram med bilder på era kamerafästen så man får litet inspiration och tips på hur man kan montera sin go pro.

Ett isoleringsrör för 25kr från byggfirman, ett par buntband så var det klart. Ner med gyrostaven i hålet och kameran på topp. 
Sedan hängde den där och filmade för sig själv. 

8527B14A-C4C0-45AD-B302-7AD45E23FA43.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Eller kanske inte, dagens program är oändligt mycket mer sofistikerad. Istället för att egenutveckla avancerade specialrutiner använder man färdiga bibliotek och spar mycket utvecklingstid och, framförallt, pengar.

Så sant, du har helt rätt i det, men jag tycker det är  bra mycket bekvämare att programmera dagens V8:or med en massa överliggande kamaxlar än gårdagens 8088:or. Men å andra sidan har man, som du påpekade, en massa hjälp av 3:e parts bibliotek.

En liten of topic. I en låda har jag en 8087 matteprocessor liggandes i originalkartong fortfarande inplastad. Vad man nu skall med den till... Men lite kul är det. 😀 (hade iofs varit roligare om det varit en ny plotter och radar i kartongen stället)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

hade iofs varit roligare om det varit en ny plotter och radar i kartongen stället

Vadå, det är ju snart jul ;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

 

Som PC-användare saknar jag MovieMaker som tidigare ingick i Windows-paketet men som nu försvunnit, enkelt och smidigt för att klippa ihop litet filmsnuttar.

 

Är det någon som känner till något enkelt gratis-program motsvarande MovieMaker?

 

(Nej, jag tänker inte skaffa Mac 🙂 )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Stephan_D:

Nej, jag tänker inte skaffa Mac 🙂 

Det är aldrig försent ;)

--

Jag har köpt en ny iPad och ska prova iMovie på den. Pratade med en kille som är mäklare som både filmar och redigerar med paddan, han tycker det är suveränt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Stephan_D:

Är det någon som känner till något enkelt gratis-program motsvarande MovieMaker?

Är det detta du menar?

Windows MovieMaker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrigering - Nu när frågan var uppe så provade jag att ladda ner MovieMaker till min Windows 10-burk, och det gick utmärkt om jag struntade i meddelandet att jag redan hade den, ska prova och se om den funkar som förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Gopro Hero 7 Black vilken har en inbyggd bildstabilisator som är ganska bra. Att den är vattentät ger möjlighet till video med närkontakt med vatten och ibland undervattensbilder.

Med en elektronisk gimbal blir resultatet ännu stabilare men än så länge finns väl ingen vattentät gimbal? Placering av kameran på en båt bör varieras för att fånga olika vinklar vilket ger ett mer intressant slutresultat. Prova att placera kamera och helst även gimbal på en hjälm, sele på bröstet, rör/pinne på pushpit, bom, mast (gärna även i masttoppen), ingångslucka etc för att få variation. Jag har även funderat på en 360 graders kamera, kanske en Insta360 One X, för att få mer variation och närhet.

 

Filmer på bio brukar mycket sällan ha inzoomade sekvenser samt man klipper utan effekter mellan olika scener. Hård klippning med korta sekvenser är ofta nödvändigt för att det ska bli intressant att titta på. 

 

Ljudet kan många gånger bli dåligt med en massa vindbrus etc. från en inbyggd mikrofon. Bättre är oftast att ha en helt separat mikrofon och sedan klippa ihop  video och ljud. Men det krävs att det blir en bra synkning tex genom att använda en klappbräda eller liknande. Eller så klipper man bort ljudet från mikrofonen och ersätter med tex musik och/eller speakerröst. 

 

Att redigera och skapa en intressant video med digitala programvaror är kul men kan ta en hel del tid innan man förstår hur programmet fungerar. Prova först med korta video till en början och prova olika inställningar och exportera till slutlig video.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev per_62:

Placering av kameran på en båt bör varieras för att fånga olika vinklar vilket ger ett mer intressant slutresultat.

Vi har använt oss av drönare för att få ytterligare en vinkel. Det höjer slutresultatet en hel del.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bidrar med fem minuters film från Kryssarklubbens 12-timmar ensam 2019 i väldigt lugnt väder, filmat på fri hand med en pytteliten SONY HDR AS200V: 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har första generationen Ipad Pro och använder appen Splice för att redigera. Kanonapp där man  kan lägga till klipp, bilder, musik, text mm.

Man kan även öka eller minska hastigheter på filmerna eller delar av filmer. Under knappen animate finns något som heter enable Ken Burns. Där kan man välja att zoom in något som redan är på filmen. Man kan t.ex. välja att bara zooma in en viss detalj t.ex. en båt man möter.

Nedanstående klipp är i tre olika hastigheter har jag för mig.

 

 

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev 666D3:

Man kan även öka eller minska hastigheter på filmerna eller delar av filmer.

Snyggt! Kan man sänka hastigheten "gradvis" under tex en halv sekund samt även öka gradvis när man slow mot-iat färdigt? Då blir det ännu bättre flyt, så att säga...

I tex Adobes videoredigeringsprogram Premiere Pro finns möjligheten att justera uppspelningshastighetskurvan så att den gradvisa ökningen/sänkningen inte heller behöver vara linjär. Mjuka övergångar mellan start och stopp i både inzoomning och hastighet. Det kanske även finns i din app Splice?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...