Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BSven

Koppla två CAV-filter, hjälp?

Rekommendera Poster

Jag sitter med två CAV-filter och två 3/8" T-ventiler och skall koppla ihop dom så att dieseln går genom antingen den ena eller den andra.

CAV-filtren kommer med 8mm nipplar så tanken var att använda 8mm slang alternativt 10mm och då byta nipplarna även på filtren.
Nu hittar jag inte nipplar/socklar varken 8 eller 10mm 3/8" och vad det är för dimension på filtrens gänga vet jag inte.
Någon som har gjort detta eller har koll som kan tipsa?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp så du verkligen får exakt den gänga som det ska vara, det är förmodligen en konisk gänga, den tätar helt utan att du använder gängtejp eller nåt sånt. Inte bra med en rak gänga då.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
46 minuter sedan skrev henriknil:

Kolla upp så du verkligen får exakt den gänga som det ska vara, det är förmodligen en konisk gänga, den tätar helt utan att du använder gängtejp eller nåt sånt. Inte bra med en rak gänga då.

Henrik

CAV filterhållare brukar ha rak gänga, nipplarna har en kona eller en gummitätning. Går även enbart med raka nipplar tätade med lämplig produkt från tex Loctite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nipplarna som följer med filtren har en metallpackning och det står att man skall använda gänglåsning. Jag tror det bästa är att använda dessa och försöka hitta någon kombination i övrigt som passar 8mm slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På filterhållaren är det en in- och en utgång på var sida.
Spelar det någon roll om man har in och ut på samma sida eller skall det gå "tvärs" igenom filtret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är slang godkänt på bränslesystem?

Skall det inte vara heldraget rör?

Tror det kan vara lite kritiskt om det är en nyare CE-märkt båt?

Om den är äldre bör det gå?

Kan bli en fråga att diskutera vid brand och ev försäkringsärende?

 

Bara en input i debatten :-)

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-16 vid 16:12 skrev BSven:

På filterhållaren är det en in- och en utgång på var sida.
Spelar det någon roll om man har in och ut på samma sida eller skall det gå "tvärs" igenom filtret?

Hej

Det spelar ingen roll om du har in och ut på samma sida eller inte. Det som är lite lurigt med CAV filtren förutom att man måste lufta efter filterbyte och en massa packningar som skall sitta rätt så är även pilarna för hur bränslet skall gå märkligt. Kopplar man enligt pilarna så kommer föroreningarna att lägga sig på översidan av filtret och den rena dieseln finns i botten på filtret. Vatten kommer också att hitta till botten men inte föroreningarna. Kopplar men tvärs emot pilarna så hamnar föroreningarna i botten på filterkoppen, kolla hur det är på dina filter, det påstås att båda varianterna finns, jag har bara sett filter med "fel"  pilar. Jag hade bytt åtminstone ett filter och satt ett Racor 500 som förfilter, och sluppit att lufta vid byte. Eventuellt ha kvar ett CAV filter som finfilter som man sällan behöver röra.

Det finns godkänd slang för motorrum. 

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik slang med metallstrumpa. När jag monterade ur motorn upptäckte jag att slangen inuti strumpan var helt murken. Strumpan såg ut som ny, så jag skulle nog ha råkat ut för läckor snart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två CAV-filter. Det sitter slangnipplar på motorn, på tanken och på filtren så de tycks mena att man ska/kan använda slang. Jag köpte slang på Hydroscand utan att specificera mer än diesel och 10mm.
Kan vi reda ut det här?

När är slang inte ok?

Finns det olika varianter av slang?

Vad är det för "micron" (vad säger man, storlek?) på filtren och vad skall/bör/kan man ha och varför?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Racor bränslefilter är nog filtrenas Rolls Royce, men är oförskämt dyra att installera. CAV filter är mycket billiga, men antalet packningar gör att dom går bort i båtar för mig. Byta dom under hård sjögång är onödigt stressigt,  jag föredrar Spin On filter av Boschtyp. Billiga och möjligheten att fylla bränsle i filtret vid monteringen gör att man oftast inte behöver lufta systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca 1 200 SEK för ett piratfilter ala 500 FG

https://www.parts4engines.com/500-fg-turbine-fuel-filter-assembly/

 

Jag beställde penta delar en måndag och lokal UPS butik hade det på torsdag.
Ibland leverar UPS helt trasiga paket och ibland bara lite skadade.
Förra veckans leverans hade innehållet klarat sig från skador, dock inte kartongen.


image.png.fe1a53a2856d4efbaad8c06060143039.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
10 timmar sedan skrev BSven:

Kan du berätta vad det är som gör detta filter ett bättre val än CAV?
Gör de olika saker?
 

Racor filter är möjliga att byta snabbt vid ett krisläge till sjöss, enkla att fylla med diesel efter filterbyte så luftning ej är nödvändig.  Dessutom finns filterinsatserna att köpa med olika filtreringsgrad och anses separera vatten bra. Dock har jag lite dåliga erfarenheter av kinakopiorna då dom har haft en tendens att gå sönder om man är lite oförsiktig vid filterbyte, men de kanhända blivit bättre numera. 

CAV filter kan vara ett gissel att få täta efter filterbyte,  och inte roliga att byta i en stressad situation, slabbiga vid filterbyte och dessutom inte möjliga att återfylla med diesel på ett snabbt och lätt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lodka:

Dock har jag lite dåliga erfarenheter av kinakopiorna då dom har haft en tendens att gå sönder om man är lite oförsiktig vid filterbyte, men de kanhända blivit bättre numera. 

Tack för ett utförligt svar!
Du har erfarenhet skriver du. Menar du hört/läst eller har du praktisk erfarenhet av olika filtertyper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har egen praktisk erfarenhet av olika filter och hållare i mitt jobb som mekaniker av allehanda fordon, båtar och mindre fartygstonnage. Alla filter/hållare har sina för och nackdelar och passar olika bra för olika ändamål. Pratar vi yrkesbåtar är det Racor som gäller, och då helst ett Dualmodell med omkastarkran mellan två filter så ett filter kan bytas under gång. Lite överkurs möjligen pga priset i en fritidsbåt, men jag förespråkar ett filter lätt och snabbt att byta samt återfylla i en båt som brukas utanför innersta skärgården, tex tidigare nämnda Spin On filter av Boschtyp.  Problem med bränsleföroreringar kommer sannolikt öka i framtiden dessutom.  Har man en gång legat i ett motorrum mitt i natten på öppet hav och grov sjö för att byta ett igensatt CAV filter så inser man fördelen med övriga filtertyper. CAV filter är annars billiga och bra, men lämpar sig bäst i traktorer och maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!
Som av en händelse har Dieselpower AB -20% på Racor så nu är ett sådant beställt!
 

God Jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev BSven:

Tack!
Som av en händelse har Dieselpower AB -20% på Racor så nu är ett sådant beställt!
 

 

Gratulerar,  då kommer både båt och skeppare bli nöjda.

 

God Jul !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad skall man använda som gängtätning vid adaptern på Racor filter?
 

Citat

Thread sealant (no thread tapes)

 

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju flytande av olika fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev BSven:

Vad skall man använda som gängtätning vid adaptern på Racor filter?
 

 

Det skall vara gummi/stålpackning mot slanganslutningarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-18 vid 16:43 skrev Ove-T:

Det skall vara gummi/stålpackning mot slanganslutningarna

Tack!
Jo, jag lyckades räkna ut att den ände av adaptern som hade oring/bricka skulle in mot filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...