Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Janne1

Laddregulator

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon vinning att byta från en Volvo Penta diodbrygga med sensorkabel till en modern laddregulator  typ Victron argofet 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du vinner inget. Ska man göra något riktigt bra och naturligtvis dyrare så sätt in en Sterling ProAltC som laddar batterierna snabbare/bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, sådana svar gillas extra😉.  Jag pratade för några års sedan med en båt elektriker angående Sterling ProAltC, och han menade på att så länge man inte kör mer än en timma motordrift så gör den inte någon större nytta, är det något som du håller med om bhemac?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Janne1:

Tack för svaret, sådana svar gillas extra😉.  Jag pratade för några års sedan med en båt elektriker angående Sterling ProAltC, och han menade på att så länge man inte kör mer än en timma motordrift så gör den inte någon större nytta, är det något som du håller med om bhemac?

Det är just då (som bhemac säger), som Sterling ProAltC gör den stora skillnaden. Jag skulle nog  sortera bort den elektrikern...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sterling som reglerar generatorn. PDar tror jag den heter. Efter några minuters softstart laddar den minst 50% mer än vad standardregulatorn gjorde. Upp till 70 A har jag läst av. Generatorn är en Hitachi på 80A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med segelbåt och korta motortider så gör Sterling extra stor nytta.

 

11 minuter sedan skrev gusten1:

Jag har en Sterling som reglerar generatorn. PDar

Den fungerar lika bra men man får göra ingrepp i generatorn, jag var lite lat så jag valde ProAltC.

Byter man båt så kan man enkelt ta med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Jag tittade lite på Sterling ProAltC som Odelco verkar vara återförsäljare för. Var har ni köpt era? är det någon knöliga installationer samt inställningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min köpte jag i UK.

Installationen är enkel, ställ in batterityp och koppla kablarna.

Fungerar som "skiljediod" också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...