Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Janne1

Byta av batteri eller inte

Rekommendera Poster

Hej alla med batterikunskap

Frågan har varit uppe förut men hittar ej den idag😚 så vi kör igen. Jag har 5st 115Ah bly/syra batteri på förbrukning och mitt problem är att jag tror dessa börjar bli lite klena. Jag har gjort ett så kallat belastningsprov på dessa och jag gjorde så här/st. Belatning med lampa, uppmätt till 5A i 11 timmar, vila i 3 timmar och sedan uppmätt spänning till 12.1v. Vad tror ni, är dessa slut eller skulle jag gjort på något annat sätt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen har de gjort sitt. 

Hel rätt att göra belastningstest på det sättet.

Man kan göra det ännu enklare, belasta och se hur lång tid det tar innan man kommer till tex 12,4V vilket är den nivån som batteritillverkarna säger att man ska börja ladda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej bhemac

 

Jag förstår men jag hade ingen möjlighet att övervaka spänningen på det viset, fick bli ett tidur. Jag tänkte att kör jag ur ca 55Ah så i bästa fall skulle spänningen hamna runt 12.4v. Feltänk kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt tänkt. Det finns ju roligare saker att gör än att sitta och stirra på en voltmeter ;)

Körde ungefär samma modell med ett tidur och en lampa. Sen kunde jag kolla spänningen via larmet så slapp jag åka ned till båten. Hade tänkt ha ett spänningsstyrt relä som slog ifrån vid 12,4V kopplat till en ingång på larmet så jag skulle få reda på hur länge det höll.

 

Gör man det här när man köper nya batterier samt höst och vår så vet man i god tid när ett batteribyte närmar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite nördig med mina batterier så mitt råd här lever jag inte efter själv 🙄
 

Om du märker att dina batterier klarar dina behov, dvs förser dig med ström i den utsträckning du behöver utan att slockna, så låt dem leva ett tag till. 
Den bästa ekonomin är att byta så sent som möjligt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Den bästa ekonomin är att byta så sent som möjligt. 

Det är rätt. Gör man en belastningstest så vet man att det tex håller ett dygn och man kan vara ute utan att vara orolig för att det ska ta slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte slippa bära batterier till våren men det kanske är värt ett test💰

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...