Jump to content
Saturday 07 December 2019
skippeer

Byta glas till Lewmar Ocean takluckor

Recommended Posts

Jag hörde med Lewmar representant på Öppet Varv, det finns inga Lewmar glas till Ocean takluckor utan de föreslog nyinköp av medium modell som går att stå på.

Har kollat på Youtube och det finns bra filmer som visar hur man demonterar och byter glas på Ocean luckor.

 

Det jag saknar nu är tips/råd baserat på erfarenheter då det gäller glasmaterial, på en båt i Kroatien tillverkad 2002 observerade jag att Lewmar glasen var krackelerade medans Gebo glasen saknade krackeleringar så materialvalet verkar påverka åldrandet.

Är det rökfärgad akryl som gäller?

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle säga hårdbelagd polykarbonat, typ Saphir (kolla stocksundet.se). Eller härdat glas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krackelerat glas brukar betyda akryl. Ganska reptåligt och billigt men behöver bytas efter typ 10 år. Polykarbonat är oerhört starkt men inte reptåligt och tål UV-ljus dåligt. Men det finns bättre varianter typ Lexan. En nackdel är att det utvidgar sig mycket mer i värme än andra material.

Härdat glas håller länge men är tungt.

Mina luckor behöver också nytt glas. Antingen väljer jag vanlig polykarbonat och lägger på solskyddsfilm då klara man både repor och UV. Eller så blir det vanlig akryl. Har man bra gjort en mall så är det både enkelt och billigt att byta.

Vi får se hur det ser ut när man tagit bort det gama men det lutar nog åt akryl pga det verkar bli minst arbete.

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev bhemac:

Antingen väljer jag vanlig polykarbonat och lägger på solskyddsfilm då klara man både repor och UV.

Den enda erfarenhet jag har av solskyddsfilm var när en kompis satte det på rutorna i sin vw bubbla. Filmen sattes på insidan. Men detta är lääääänge sedan. Som jag kan förstå det bör väl filmen sättas på utsidan för att skydda polykarbonatet från den elaka solen? Eller är jag ute och sneseglar i tanken, som vanligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev bhemac:

Polykarbonat är oerhört starkt men inte reptåligt och tål UV-ljus dåligt. Men det finns bättre varianter typ Lexan.

Lexan är väl en form av polykarbonat (enligt Stocksundet, se bifogad bild från hemsidan) som går att få i olika kvaliteter.

 

Polykarbonat går att få både reptåligt och med UV-skydd. Gå in på Arlaplast.com och läs på om Saphir.

Screenshot_20191012-075748_Samsung Internet.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev McLasse:

Eller är jag ute och sneseglar i tanken, som vanligt?

Inte alls, i dessa sammanhang ska filmen sitta på utsidan. Då reflekterar den också bort mest värme. Till skillnad mot rökfärgat glas som snarare drar till sig värme. Jag känner en kille som gjort detta och det blev väldigt bra.

 

1 timme sedan skrev Martin76:

Polykarbonat går att få både reptåligt och med UV-skydd.

Ja, tex reptålig och UV stabil har jag köpt. Men akryl (Plexiglas) är fortfarande bättre på båda punkterna. Jämfört med akryl är polykarbonat dubbelt så dyrt. Till dörrarna i min nedgång har jag valt polykarbonat mest därför att de ska delvis skruvas och akryl är känsligt att borra i nära kanten.

 

I min förra båt var rutorna av härdglas och satt i gummilister. Inte så tjusigt kanske men förbaskat bra, efter nästan 50 år så ser de fortfarande nya ut.

Härdat glas är inte dyrt, man kan köpa hos glasgiganten.se

 

I en annan båt hade jag luckor med härdglas men de var tunga. Det gör väldigt ont att tappa en sådan lucka på fingrarna så det vill inte jag ha någon mer gång.

 

Både akryl och polykarbonat har jag köpt från stocksundet och plastglas.se, tror de senare blev billigare när det gällde tillskurna bitar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle inte rekommendera akryl om tanken är att man själv ska bearbeta materialet, då är polykarbonat betydligt mer lättarbetat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Martin76:

Jag skulle inte rekommendera akryl om tanken är att man själv ska bearbeta materialet, då är polykarbonat betydligt mer lättarbetat.

Håller inte med, jag har jobbat med båda och det är ingen skillnad, bara om man ska borra, i synnerhet nära kanten så får man vara försiktig med akryl, det kan spricka.

Med en lucka så skulle jag ta ta ur det gamla glaset, är det helt kan man ha det som mall annars får man göra en ny mall i masonit.

Sen beställer man en ny ruta några millimeter större.

Sätt ihop rutorna med ett par tvingar och fräs med en avjämningsfräs i överhandsfräsen. Går ju även att såga med sticksåg men då får man fila lite. Exakt samma jobb oavsett om det är akryl eller polykarbonat.

Troligen det enklaste sättet att montera är att lägga en butyltejp i botten och sen TEC7 runt om.

Hela proceduren tar nog inte mer än en timma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har man mått eller mall kan man få rutan laserskuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

11 timmar sedan skrev bhemac:

Håller inte med, jag har jobbat med båda och det är ingen skillnad,

Då har vi olika erfarenheter här (har också jobbat med båda). Jag upplevde skillnad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Martin76:

 

Då har vi olika erfarenheter här (har också jobbat med båda). Jag upplevde skillnad.

Förklara gärna på vilket sätt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polykarbonat är ju betydligt mer duktilt  jämfört med akryl så det spricker inte som akryl gör. Akryl är mera som glas och polykarbonat är mera som metall. Polykarbonat går ju faktiskt att bocka i en plåtbock, men bör sedan värmas i ugnen för att få bort spänningarna. Gör man inte det får man en spricka i bokningen efter en tid.

 

Med rätt och bra verktyg går det väl ungefär lika bra att bearbeta båda platserna, men hugger verktyget lite är det risk att akrylen spricker.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev bhemac:

Förklara gärna på vilket sätt.

 

Båda är helt klart bearbetningsbara, (beroende på vad man ska göra). Men att säga att det inte är någon skillnad tycker jag är missvisande. 

 

Jag upplevde polykarbonaten som mer lättarbetad, mjukare, eller kanske snarare segare, emedan akrylen kändes hårdare, mer spröd att jobba med. Att finlira akrylen var svårare än polykarbonaten utifrån de provbitar jag utgick ifrån. Har tyvärr inte akrylkvaliten i minnet men polykarbonaten var Saphir från Arlaplast.

 

Jag tillverkade sidorutor där jag figursågade med sticksåg bland annat rundade hörn, filade och sandpapprade kanter, fräste spår några millimeter in från kanten för butyltätning, och borrade hål i direkt anslutning till frässpåret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan säga att likheterna ä större än skillnaderna. Akryl är sprödare och man får ta det lite lugnare. Polykarbonaten är lite "kladdigare", lämnar lite mer rester på verktygen. Båda materialen kräver vassa verktyg och att man sågar lagom fort så det inte smälter.

Material till en luck 600x600mm kostar i 8mm akryl 900kr. Rep och UV-tålig 6 mm polykarbonat kostar 1700kr.

Jag tycker man ska välja material beroende på vad man ska göra. Till rutor skulle jag absolut välja härdat glas, i synnerhet till vindrutor med torkare. Till dörrar, instrumentpaneler mm, polykarbonat. Till luckor, akrylat, de utsätts för mycket solljus och av säkerhetsskäl vill jag ha något som  går att krossa.

Med polykarbonat så måste man ta hänsyn till värmeutvidgningen, ska man ha 6mm skurv så borra 8. Samma med tätningen, butyltejp är det enda som funkar i längden.

Maxi var de som började med stora polykarbonatrutor, mycket rationellt i monteringen vilket motiverade det högre materialpriset. Men det läckte. En granne jobbat som servicekille åt Maxi och åkte land och riket runt och tätade. Det höll inte så han fick besöka samma båt flera gånger. Sen kom man på att använda butyltejp och då blev det tätt. Och min granne blev av med traktamenten.

 

På akryl ska man absolut inte använda T-sprit vilket man sa förr, troligen är det just detta som ger krackeleringen.

Al kryl som blivit lite repig kan man renovera med slippasta, eller om man är tuff, kloroform. Det gjorde man på stridsflygplanen. Ett djupt andetag och snabba rörelser är det som gäller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Man kan säga att likheterna ä större än skillnaderna.

Det håller jag med om.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

...eller om man är tuff, kloroform. Det gjorde man på stridsflygplanen. Ett djupt andetag och snabba rörelser är det som gäller.

Ett djupt andetag innan man öppnar behållaren med kloroform hoppas jag, annars blir det inga snabba rörelser. 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul med många olika förslag.
Det jag tänkte göra i vinter är att byta glasen på Lewmar Ocean hatches / talkuckor för de gamla från 2002 är mycket krackelerade, jag trodde att en del var grova repor i ytan men när jag kände på glasets utsida var det slätt.

 

Som komplement till goda råd här på MG har jag surfat runt, Lewmar säljer glas till low/medium profile luckorna som har en annorlunda ram som man delar på vid byte av glas.

Glaset till Ocean luckorna verkar tätas med butylband och fogmassa och Lewmar säljer inte dessa som reservdel.

 

http://www.selectplastics.com/faq.htm
Lewmar Marine LTD and Select Plastics do not recommend the use of any type polycarbonate in deck hatches.

 

https://hatchmasters.com/acrylic-vs-polycarbonate/
verkar oxå förorda akryl.

 

Min plan
 

steg 1 är att förstå vilket material som är bäst (inte billigast) mtp att Lewmar original luckan inte klarat 17 år utan en massa krackeleringar.

Intrycket efter att surfat friskt i helgen verkar vara att AKRYL rekommenderas före POLYKARBONAT.
UV och antirep beläggning om det går att få tag på, rökfärgat glas (inte som HR med klart glas vilket kan bli onödigt hett söderut).
Tror att tidigare har Lewmar använt härdat glas i däcksluckor (källa Youtube film)

 

steg 2 räkna på kostnad med byte av bara glas och jämföra med byte av lucka (typ Defender)
Size 20 har 10 och size 50 har 12 mm glas, glaset är lite högre än ALU-kanten

 

Steg 3 beställa, troligen, rökfärgad akrylplast behandlad med UV och rep-skydd

 

Steg 4 Mha de gamla som mall:

såga/fila till raka ytterkanter

borra/fila hål för handtag, 2 hål för size 50 och 1 hål för size 20

borra 2 små hål till friktionshållaren

 

Steg 5 Montering av glas, svart butyltejp i botten, Sika primer och svart Sika 295 UV längs kanterna

 

Steg 6 Undersöka om O-ringarna till handtagen behöver bytas

 

Film som visar hur man tar loss Lewmar Ocean luckan

 

Film som visar byta glas på en Lewmar Superhatch vars konstruktion påminner om Lewmar Ocean hatch

 

image.thumb.png.40b7156e6bf80724e68967e136a316b2.png

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lång film som visar byte av glas både för Lewmar Ocean och Lewmar Low Profile luckor

https://www.youtube.com/watch?v=JPddmas73js

Gissar att många har låg/medium-profil luckor och då får man se hur mycket våld som kan krävas för att få isär luckramen på en lågprofil lucka. Förstår varför en seglarkompis köpte Lewmar glas till sina lågprofilluckor, extra moment att fräsa till kanterna vilket visas på filmen.

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror du är rätt ute.

När man skär bort den gamla limningen är skalpel det bästa hjälpmedlet och stämjärn för att skrapa bort med.

Ett annat bra hjälpmedel är såpvatten, underlättar både när man skär och skrapar.

Som tätning rekommenderas DOWSIL 795 som är en silikon men MSP tex TEC-7 borde fungera. Dessa material har både bättre åldringsegenskaper och UV-beständighet än polyuretan.

Akryl är enkelt att fräsa i, se bara till att fräsen är vass. I videon använder han en fräs med hjulet upptill, jag fördrar en sk avjämningsfräs där stödhjulet är nedtill.

 

Ett rökfärgat glas värms upp mer än ett klart men är ganska trevligt. Utom mulna dagar då det blir lite dystert. I en båt var nedgångsluckan av akryl men gav något slags rosa ljus som gjorde att man kände sig sjuk.

Troligen är en solskyddsfilm bättre, den reflekterar bort värme och kan bytas vid behov. Det kan bubbla sig pga gaser från akrylen men det finns speciell ilm som ska klara detta. Alternativet är en solskyddsskiva som monteras på insidan, funkar för mig som inte har handtag i själva rutan. Gardin är inte dumt det heller.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom jag saknar överhandsfräs och ibland har svårt att få tummen ur är det troligen bäst för mig att köpa färdiga glas (akrylplast, PMMA, plexiglas) och sedan montera dem själv (dock är jag priskänslig....så man vet aldrig).

 

Har någon rekommendationer på företag i Göteborg-Uddevalla området som kan använda de gamla glasen som mall för att tillverka nya glas?

 

Tänkte kolla med Ö-metall på Hönö och Hönö Båtrutor i Härryda

https://ometall.se/marint/index.html

https://batrutor.se/om.html

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Troligen blir det billgare att köpa akrylen från plastvaror.se och en överhandsfräs på Biltema.

Överhandsfräsen är ett otroligt användbart verktyg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag behöver byta glas i mina Gebo-luckor och har fått fram att Hönö Båtrutor gör detta.

Han byter på alla vanligt förekommande märken verkar det som, bara att lämna in luckan så löser han det.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev ottow:

Jag behöver byta glas i mina Gebo-luckor och har fått fram att Hönö Båtrutor gör detta.

Han byter på alla vanligt förekommande märken verkar det som, bara att lämna in luckan så löser han det.

Som Skaraborgare måste jag fråga köstar det nåt?

Vad är det för material?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oklart än så länge. Men nya luckor kostar 16-17 000 för mig och det lär bli billigare än så, därför byter jag glas. Dom kan säkert ge prisuppgift om du kontaktar dom

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

För Skaraborgare och övriga intresserade kommer här nu prisindikation från Hönö Båtrutor

 

Lewmar Ocean taklucka size 50, tonad 12 mm akryl ca 40 x 50 cm kostar ca 2 000 kr/lucka för mtrl och arbete inkl moms.

Lewmar Ocean taklucka size 20, tonad 10 mm akryl ca 20 x 35 cm kostar ca 1 5000 kr/lucka för mtrl och arbete inkl moms.

 

Ocean luckan har ett raka kanter, runda hörn och några hål för låshandtag så det krävs inga moment med överhandsfräs (killgissning baserat på youtube klipp).

 

Letar nu pris för material som en jämförelse om jag skall göra det själv.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klar Akryl, 12 mm, 400x500 mm kostar 967 kr hos plasvaror.se men Interglas verkar vara billigare.

Då får man såga till rundningarna själv med en sticksåg. Bra timpeng.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallberg Rassy verkar använda KLAR akryl som HR Parts säljer i sina ersättningsluckor utan ram.

 

Nu vill jag att det nya glaset skall likna Lewmar originalet/standard så bra som möjligt dvs grå tonat.

Tror att "Plexiglas GS 7C83" kan vara tonat grå akryl, SeaSea säljer det med tjocklek 8 mm vilket är för klent, "838" verkar vara en synonym för "7C83".

 

Gjutna Plexiglasskivor med utmärkt motståndskraft mot UV-ljus och väderpåverkan, kombinerat med hög slagtålighet och lång hållbarhet. Plexiglas GS tillverkas genom gjutning mellan två glasskivor.

 

# # #

 

www.Interglas.se har upp till 10 mm tjock 7C83 akrylglas, till size 20 (20 x 25 cm) kostar bara glaset 484 kr/st.

Testade vad en skiva till två st size 20 skulle kosta (40 x 35 cm), det blev oxå 484 kr. 

Så genom att kapa en skiva till 2 små luckor blir det halva priset per size 20 lucka.

 

Samma styckepris, 484 kr, för 40 x 50 cm till size 50 men nu behöver jag tjocklek 12 mm så det går inte att beställa via deras websida rakt av.

Testade att beställa en skiva 120 x 50 cm till de 3 större luckorna, priset blev 1 028 kr för en stor skiva som jag får kapa själv.


Det är ett bra tips att labba i deras web butik för att optimera priset.

 

# # #

 

www.stocksundet.se kan man kontakta för tjockare plexiglas och de har lite tips på sin hemsida.
"Ska man borra med handhållen borrmaskin kan man lättare få ett bra resultat med kakelborr. För rundade sågningar är det många som föredrar vinkelslipen framför sticksågen."

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gjuten Akryl tål inte UV bättre än vanlig. Fördelen med gjuten är att den inte har någon inbyggd spänning och spricker inte så lätt. Om man spräcker så beror det oftast på att man borrar för nära kanten med en vinglig borrmaskin.

Vassa verktyg och låg fart så är det ytterst sällan något spricker.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imorgon skall jag demontera luckorna, fann ytterligare en bra video hur man demonterar glaset.

 

Dansk video hur man får loss glaset på Lewmar Ocean lucka utan att skada gummilisten.

 

 

Dansk video part 2 som visar montering av nytt glas.

På filmen sätter han dubbelhäftad tejp mellan glaset och gummilisten.

 

Min danska är lite dålig men jag tror att den urfrästa skåran på kanten runt akrylglaset är till för att öka mekanisk hållfastigheten med fogen, har inte sett (märkt) den varianten tidigare.

 

 

Tanken med alla uppdateringarna är att andra som behöver fixa sina luckor kan använda den här tråden som ett index med diverse bra länkar och tips.

 

Rättelse av tidigare prisuppgift, de små Ocean size 20 luckorna kostar 1 500 kr per styck att få fixade (inte 15 ksek per styck som jag av misstag skrev).

Edited by skippeer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ser 3 varianter på bytet av akryl/plexiglas/MMA:

  • lämna luckorna till en firma som fixar det hela, pris ovan
  • själv ta loss glasen, beställa "kopiering" av dessa och sedan montera, akrylglas pris nedan
  • köpa råmaterial och fila/fräsa/borra själv innan montering, för 10 mm se ovan, kvarstår pris för 12 mm tjock plexiglas.

Tog takluckorna size 20 och size 50 till en plexiglas firma som kan programmera en "dator" för att kopiera (om jag demonterar originalglas från ramarna). Ca 50% är mtrl kostnad och 50% arbetskostnad.

 

3 st size 50 med Akryl/Plexiglas GS, kulör Umbra (brun) / 802 / 7C22, 10 mm (original 12 mm),  3 500 kr

2 st size 20 med Akryl/Plexiglas GS, kulör Umbra (brun) / 802 / 7C22, 10 mm,  1 400 kr

Summa 4 900 kr

 

3 st size 50 med Akryl/Plexiglas GS, kulör (mörk grå) 838 / 7C83, 10 mm (original 12 mm),  2 300 kr

2 st size 20 med Akryl/Plexiglas GS, kulör  (mörk grå) 838 / 7C83, 10 mm,  1 080 kr

Summa 3 380 kr

 

Kulör 7C82 ljus grå räknade firman inte på.

 

Tyvärr har de inte 12 mm plexi i lagret, skulle de ta hem måste de beställa 5 st stora skivor, blir dyrt...

 

Killen jag pratade sa att man kan förvänta sig att efter 15-20 år blir luckorna krackelerade pga UV.

 

En båtkompis med äldre Lewmar luckor har säkerhetsglas och då blir det inga krackeleringar, produktutveckling innebär väldigt ofta billigare tillverkningskostnad och kunden får ta smällen efter några år.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev skippeer:

En båtkompis med äldre Lewmar luckor har säkerhetsglas och då blir det inga krackeleringar,

Ett härdat glas är självklart det bästa. Jag har haft båda och nackdelen med härdglaset blir mycket tyngre så jag föredrar akryl även om det innebär att man måste byta efter 10 år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy