Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
skippeer

Byta glas till Lewmar Ocean takluckor

Rekommendera Poster

12 mm grå tonat PMMA / Akrylglas till 3 takluckor verkar omöjligt att få tag på i Sverige hos plastföretagen till en rimlig kostnad.

Funnit Hadlow Marine som verkar kunna tillverka färdiga glas mha gamla mallar och annars får man skicka den gamla luckan.
Lärorikt, handtagen på utsidan och glasets radie har varierat över tid på R50-R70.
http://hadlowmarine.com/Pages/Hatch Radii.pdf

 

Ytterligare en UK firma som har 12 mm akryl, de kan även tillverka runda takkupoler för jordenruntseglare som inte vill gå ut när det stormar...
http://www.projectplastics.co.uk/boat-windows.html

 

En tredje firma 
https://portsynthetics.co.uk/boat-windows-hatches-washboards-screens/


Tror jag lärt mig lite om beteckningarna som matchar Lewmar original glas, grå tonat akrylglas:

New Plexiglas no 7C83

Old Plexiglas no 838 

Deglas no 4205

Madreperla no 1087

 

 

Hadlowmarine_UK.JPG

 

Size 50: 82 + 11 = 93 pund x växelkurs 13 ==>> ca 1 200 kr/taklucka

Size 20:  39 + 10 = 49 pund x växelkurs 13 ==>> ca 650 kr/taklucka

Transport: TBD

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tjock akryl det är i mina luckor vet jag inte ännu. Byter jag så blir det definitivt klar akryl och ev solskyddsfilm på. Fast jag är hjärtinnerligt trött på rökfärgat. Är det en mulen dag så vill man inte ha en ännu dystrare stämning inne i båten. Hellre då ett kapell soliga dagar eller när båten ligger stilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Summering byte av plastrutor till 2 st size 20 och 3 size 50 Lewmar Ocean takluckor, troligen takluckor bara förekommande på lite tyngre båtar ala blue water.


Grov beskrivning av takluckorna
Lewmar akryl / Plexi / PMMA glas i aluminium ram med gummilist på undersidan av luckan, glaset vilar på dubbelhäftad skumlist som är limmad ovanpå gummilist och alu kant.
Tätad med fogmassa mellan glas och alu ram.

 

Profilen visar size 50 där det finns en tunn läpp i gummilisten vilken skall sitta i en skåra runt ramen. Lewmar har limmat mellan gummilisten och ramen i de 4 hörnen och även vid fästena för friktionsbromsen.

 

På de mindre luckorna finns det ingen läpp i gummilisten troligen är det för att den sitter bra ändå.

 


image.png.55a2533dde376e4131e1ffa782fff1be.png


HADLOW MARINE
Jag kunde inte få tag på 12 mm akrylglas till ett vettigt pris i Sverige.


För för mig att det var enklast att köpa färdiga glas och tillbehör från UK:
fick 11,5 mm glas både till size 20 (orig 10 mm) och till size 50 (orig 12).
Köpte även silikon fogmassa Arbisol 1081 black sealant, 300 ml Detak med skrapor i plexiglas, extra nylon brickor (lyckat förlora några), o-ringar till handtag, packningar till friktionsbromsens infästning, 9 meter EHB1203 (VIT dubbelhäftad skumtejp ca 3 mm hög), svarta plastlock till luckorna (troligen saknade sedan tillverkningen).
Köpte oxå 100 ml Greygate plastic polish för framtida glänsande liv.
Totalkostnad inkl VAT och transport 435 GBP


Tillvägagångssätt

Jag har kikat på Youtube filmerna som är länkade i tråden några gånger och de ger tillsammans ett gott stöd för en nybörjare inom takluckeområdet.


1. Demontera takluckorna mha information i de Youtube filmer länkade tidigare i den här tråden.


2. Mha Stanley brytbladskniv skar uppifrån längs alukanten mot botten så att det hörs ett krasande ljud med försiktighet utan att skada övre delen av kanten.


3. Rutorna lossnade inte utan jag fick använda en annan brytbladskniv med smalt handtag på undersidan av rutan för att försiktigt skära loss mot utterramen/kanten utan att skada gummilisten.


4. Lade takluckan upp och ner med ena alu kanten på en träbit, tryckte försiktigt nedåt så att glaset lossade.


5. Mha Stanley kniven skar jag bort maximalt med fogmassa på ramen.


6. Supporten hos Hadlow Marine inspirerade mig att även ta bort gummilisten från rammen.

Funkade perfekt på de 2 små luckorna (Size 20) vars gummilist hålls på plats av den dubbelhäftade tejpen och lite kontaktlim vid friktionsbromsen (gul/brun mjuka limrester).


VARNING De stora luckorna (size 50) där har Lewmar limmat med starkt lim i de fyra hörnen och med kontaktlim vid friktionsgångjärnet. 1 gummilist utan skador, 1 med små skador och 1 med lite större skador vid demontering.

Skulle jag göra om det hade jag troligen vikt bort gummilisterna på de stora luckorna eftersom de är limmade i hörnen och rengjort så gott som det går utan demontering, sparar tid och undviker skador på gummilisterna.


7. Penslade på Clover Detak på kvarvarande svart fogmassa, väntade 5-10

minuter för att sedan mha en skrapa gjord av plexiglas ta bort upplöst fogmassa. Fick pensla och skrapa i flera omgångar tills ramen var ren.
Tvättade sedan alla ramarna med alu fälgrengöringsmedel, sköljde av med vatten, tvättade med Yes och sköljde igen.


8. Använt Loctite Super Glue All Plastics för att fixa till lite skärskador på gummilisterna.


9. Blå maskeringstejp på alu ramen, använde Stanley kniven för att få perfekt passning längs övre kanten. Den blå tejpen jag köpte verka inte limma på sig själv, körde med flera bitar i hörnen, löste det genom att ha långa tejpbitar som fick fäste på alu.


10. Monterade gummilisterna på de små luckorna, Lewmar använde troligen EvoStik/Bostik, jag använde Loctite Super Glue Power Flex Gel vid friktionsbromsfästena.


11. Monterade gummilisterna på de stora luckorna, lite pilligt att fästa den smala läppen som skall ned i en skåra längst ut, tålamodsprövande att få dit gummilisterna på rätt ställe.
Lewmar använde troligen EvoStik/Bostik, jag använde Loctite Super Glue Power Flex Gel vid friktionsbromsfästena och i de fyra hörnen.
Fördelen med det limmet är att det är 1 komponent och förpackningen är lätt att använda (trycker på utsida av förpackningen) in under gummilisterna i hörnen och vid friktionsbromsfästena.

 

När gummilisten sitter på plats ser man inte småskadorna på gummilisternas sida mot alu ramen. I värsta fall går det att förstärka limningen i hörnen mot ramen mha Super Glue limmet.
Det viktiga är att gummilistens "luftkanal" som tätning fungerar.

 

12. Klippte bort skyddsplasten på undersidan så att glaset kan fästa mot den dubbelhäftade tejpen.
Behöll skyddsplasten på ovansidan dock gjorde jag så vid hålen i glaset att jag lyfte på plasten så att det släppte runt handtagen och runt friktionsfästet mtp att underlätta när det skall bort efter fogning.


13. Lade tändstickor på dubbelhäftade tejpen vid handtagena och en tändsticka ovanpå alublecket för friktionsbromsen, Danskt tips för att kunna centrera glasen rätt och sedan försiktigt ta bort tändstickorna. Rengjorda borr i fogbredd använde jag oxå som mätsticka och påskjutare.


13. Fogade med Arbisol (silikonmassa med ättika som lösningsmedel), det skall täta bra och tillåta upp till 25% rörelse. Härdar 2 mm/24 tim vid 20 grader C.
Använde bad med Yes för att slutjustera ytan (mha finger), fogens yta blev lite konkav, inte helt perfekt jämnhet trots rikligt med Yes.
Till helgen blir det äntligen montering av takluckorna.
 

Vid 2-3 tillfällen har jag varit osäker och frågat supporten hos Hadlow Marine, de har svarat inom 24 timmar vilket har varit ett underbart stöd för en teoretiker som går på tunn is:-)

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

komplettering med detaljer som kan vara bra att veta

 

Innan jag beställde exakt vad jag skulle ha mejlade jag en grov beställning så att Hadlow Marine kunde korrigera mängden med dubbelhäftande tejp och antal tuber med fogmassa.

 

9 meter med dubbelhäftande tejp föreslog firman, det blev kanske en halvmeter över(okej det är enkelt att mäta på befintliga luckor...).

Efter montering syns det uppifrån att den dubbelhäftade tejpen är vit men det får vi leva med (optimalt hade varit svart färg).

Fördelen med dubbelhäftad tejp jämfört med butyl är att butyl kan kleta/rinna med tiden. Tejpen behåller sin form.

(3M borde ha motsvarande i svart färg "Acrylic foam double-sided tape" 12 x 3 mm.)

 

De föreslog 2 tuber med fogmassa, 1 tub räckte till 3 stora takluckor och halva sträckan runt en liten taklucka. Går oxå att räkna på Längd x Bredd x Höjd när glasen är borta men eftersom jag beställde i förväg var det skönt att få hjälp att beställa rätt mängd. Har nu en halv tub silikonfogmassa över.

 

Eftersom firmans kärnverksamhet är att renovera takluckor har de testat olika medel att lösa upp gammal fogmassa.

Cover Detak fungerade precis som tänkt, det är egentligen avsett för att lösa upp tuggummi som fastnat på fel ställen. Jag kanske gjorde slut på 30% av flaskan med Detak. Utöver Hadlow Marine går det att finna på nätet mha vår vän google.

 

Firman skickade en faktura, jag ringde upp och gav muntligen kreditkortsinformation och sedan började de tillverka mina akrylglas.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Montering av Lewmar Ocean takluckor stämde inte helt med förväntningarna ....bra med sparade foton innan jag demonterade luckorna.

 

Varje lucka har en friktionsbroms (som går att justera mha insexnyckel), Lewmar original packning verkar vara gjord i tunn neopren, nya packningar i skumliknande material med tejp på en sida. Övre packning ny och nedre en gammal packning på fotot nedan.

image.png.bb83a51d10425e0c879922944118c712.png

 

Försökte montera beslaget i glaset utan att ta isär bromsen, funkade fint på de små size 20 men de stora size 50 var det enklast att ta isär friktionsbromsen för att skruva fast beslagen med ny packning.

image.png.e45f7ac2b434636d89f49d5cc5fd75bc.png

 

# # #

Vid demontering av takluckorna lyckades jag tapppa 2 små brickor i "backelit" liknande material, sitter 2 brickor per gångjärnssprint.

Blev glad när Hadlow sålde reservbrickor som visade sig vara gjorda i vit "plast" med för stor håldiameter.  Vid monteringen lärde jag mig att dessa brickor är de som håller kvar sprintarna/tapparna, tappen har dia 5,9 mm och originalbrickorna håldiameter ca 5,8 mm.

(Lösningen blev att jag använde en gammal "låsbricka" och en ny plastbricka på 2 gångjärn.)

 

Lite pill att få luckorna på plats, lättast var att sätta en skruvmejsel i det ena gångjärnet medans jag pillade dit sprint och brickor på det andra gångjärnet.

Misstänker att det svarta på tapparna är för att isolera mellan tapp i rostfritt och gångjärn/luckram i Alu, tyvärr har tidens tand gjort att en del svart färg har lossat på några av tapparna. Den spetsiga änden skall vara inåt, kolla i hålet innerst (täcklock skall sitta över de hålen i gångjärnen).

image.png.9f6e72b1fddd3bab17e40cfd38f3d7f1.png

 

# # #

 

Avvikelse totalt på leverans från UK leverantören:
Glasens tjocklek var 11,5 mm för små och stora luckor 

Brickorna har för stor håldiameter (så de låser ej tappen)

Svarta täcklock lite för stora (får fila lite senare)

 

Så här ser det ut idag (några smutsränder på glaset men det gick bort med vatten)

image.png.f1d4432a8f3ef8a376a536cd6b24cfb7.png

 

Glasets toning på bild ovan gillar jag  (inte exakt samma som Lewmar originalet).

 

När båten kommer till sommarbryggan blir det dax för behandling med Greyagate Plastic Polish  så kanske det dröjer innan de nya glasen blir som nedanstående gamla luckglas i sämsta infallsvinkeln...

image.png.0d7c10e47fc10844d79af725e14e5271.png

 

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...