Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dadid

För dum för mitt eget bästa? Förbrukarutgång till contaktor? Varför?

Rekommendera Poster

Jag är övertygad om att få ett bra svar på denna inom en timma. Korrekt antagande?

67018CBF-6A24-4770-B07C-A01E9B7AD50A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktorn tål mera last än förbrukarutgången.

Du skonar regulatorn/lastutgången.

trevlig helg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter rimligt. Tack.

Men i en normal bobåt, hur använder man lastfunktionen? 
Exemplifiera gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under flera år har jag kört all last via lastutgången. Regulatorn klarar 20A, det räcker för normala förbrukare men invertern som används till micron är för stor så till den har jag ett relå som matas från lastutgången.

Fördelen är att all last kopplas bort innan batterierna laddats ur så mycket att de kan skadas. Tex när NÅGON glömt släcka på dass....

På min regulator kan man ställa vid vilken spänning den ska slå ifrån. På vintern har jag ställt spänningen frånslaget ganska högt för att skydda batterierna.

Sommartid kör jag kylen för jämnan och då är det bra om den stängs av vid strömbrist.

Sen kopplar även regulatorn ifrån om spänningen blir för hög, inget som normalt oroar mig men det hände en kille pga generatorstrul. Han märkte att allt slogs av och kunde koppla bort generatorn innan batterierna tog skada.

Om man tillhör de som vill stänga av all el när man lämnar båten så brukar man kunna göra det med en knapp på regulatorn eller som med min EPsolar, en knapp på instrumentet.

Det här fungerat perfekt i flera år och utan något som helst krångel.

Lastutgången är något man får på köpet och det är väldigt dumt att inte använda den.

Nu har jag ersatt den med en Victron Battery Protect eftersom det passar bättre ihop med mina LiFePO4 batterier.

 

Lastutgången kan oftast användas för att styra lampor som lyser X timmar efter att solen försvunnit. Så har jag på solregulatorn för startbatteriet (egen 10W solpanel). En lampa på 1 W lyser typ 3 timmar efter att solen gått ner. Både praktiskt och trevligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...