Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tommytoj

Batterimonitor

Rekommendera Poster

Hejsan, mitt första inlägg här
Jag har en batteribank på 4x75Ah som jag vill ha lite mer koll på, Vill höra era åsikter om dessa funkar. Vad är bra/dåligt etc.
Jag är analfabet när det gäller el så skriv efter det.
https://www.aliexpress.com/item/32953646419.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.74db2e0eDRJBRK


https://www.aliexpress.com/item/32557947118.html?spm=a2g0o.detail.1000014.6.6c5b68dfwGnPWI&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.146400.0&scm_id=1007.13338.146400.0&scm-url=1007.13338.146400.0&pvid=d1c56261-9d45-4de7-9cf5-4a86a8c3de20

 

mvh// Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ”tankmätare” för batterierna är enligt min uppfattning ett absolut måste om man har en båt man övernattar i och därmed drar en del (massa) ström. 
Vilket av de du länkar till som är bäst kan jag inte svara på men se till så att shunten (den som känner av inkommande och utgående ström) klarar dina kraftigaste förbrukare. På min båt drar bogproppen mest följt av ankarspelet. Bogisen drar tex lite över 100 A. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ena du länkade till visar bara momentan spänning o strömstyrka ut/in i batteriet. Det är inte tillräckligt! Instrumentet måste "räkna" på hur mycket ström som går ut/in i batterierna så du vet vad som finns kvar (det är det ChristerN menar med "tankmätare"). El är lite mer komplicerat än tankmätare för bränsle där du kan mäta nivån med en flottör, så kan du inte göra i ett batteri. I batteriet måste du hela tiden räkna på in/ut-flödet av ström.

 

Jag skulle vara försiktig med att köpa ett sådant instrument som är "no name". I en båt är det alltid fuktig miljö så det är viktigt att kretskort är lackade för att inte få korrosionsskador på komponenterna så att instrumentet havererar. Den kvalitén är mer osäker på "no name"-produkter.

 

Kolla på båttillbehörskedjornas rea-erbjudande. Det är rätt vanligt att de då säljer den här typen av instrument till rätt hyfsade priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en riktig, som är beprövad. Där du får ström/spänning och framförallt vad som går in och ut i batterierna.. 

 

Battman, Sim marine Pico eller liknande, mer pengar - absolut, men det är instrument som fungerar. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aliexpress i all ära. Det händer att jag handlar därifrån också. Eller då från "Mr Wang i Kunna". Greta T och forumdeltagate här har "åsikter" minst sagt.... 

 

Vi har under flera år nu lovordat NASA BM-1. Den kostar nu strax över 2000kr.

Den är lätt avläst och pedagogisk, finns i två storlekar, samma pris. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vi har under flera år nu lovordat NASA BM-1.

Den är bra och enkel att förstå sig på. Tyvärr inte framtidssäker då den inte klarar LiFePO4 då är det Victron som gäller, lite dyrare så klart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del är det Simarine Pico som gäller. Snart kommunicerar den även över NMEA2000 och när tankmätarna ger upp kopplas även dess givare in till displayen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Victronen kostar ca 1500kr på Ebay. 2000-2500kr hos svenska handlar. 

 

Satsa på en som är beprövad, kan varmt rekommendera Victronen då jag är inne på 3 året med en. Enkel att installera och har övervakning på start batteri alt temperatur också. Bluetooth finns om man vill och en jäkla massa inställning som larm vid låg nivå osv.

 

1500kr är inga pengar idag, så köp en som är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen lite senare.....
Tvärtemot vad en del sa så köpte jag denna https://www.aliexpress.com/item/32953646419.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.74db2e0eDRJBRK.
Fick den för drygt 300kr så tänkte att det får bära eller brista, o det vet jag inte än!!
Nu har jag kopplat upp den i labbmiljö, (garaget), och testat lite.
Den har inställning för batteribankens Ah ochman kan sätta larm mot överspänning/låg spänning.
Vad visar den då?
-Spänning
-Momentan ström (toatalt, alltså summan av vad som går in/ut med -framför om man furbrukar mer än vad man gör av med
-Watt

-Tid kvar tills batteri är förbrukat med nuvarande förbrukning

-% stapel av vad som finns kvar av batteriet

 

Tycker nog den kan funka för mig, rent tekniskt duger den för att hålla reda på att man inte förbrukar mer än ca50%. Det man inte vet ett skit om är kvaliteten och hur den funkar i båtmiljö men jag kommer prova denna nästa sommar och placera den lite skyddat.

 

Tack alla ni som svarat, vilken fantastisk information alla sitter på här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Rapportera gärna igen när du hunnit prova den lite mer. Och testat om värdena du får ut verkar stämma. 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-11 vid 20:15 skrev bhemac:

Den är bra och enkel att förstå sig på. Tyvärr inte framtidssäker då den inte klarar LiFePO4 då är det Victron som gäller, lite dyrare så klart.

Nu är det väl klart att det är Victron som gäller om man ser lite in i framtiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt vad många  ser in i framtiden. 

Tror inte alla kommer skaffa LiFePO4 inom kort. Och om man skulle göra det om 5år eller senare så är 300kr inte någon större förlust. 

Victron mätaren kanske är antik eller trasig vid det laget, utvecklingen går framåt. 

Då kan man va glad att man bara spenderade 300kr.

Jag har köpt mycket kinaskit iband går man på en nit ofta funkar det. 

Köpte en gång gasolvarnare för under 100kr som visade sig vara exakt lika som i en svensk båtbutik för ca600kr. 

Uppdatera gärna hur den funkar. 👍🏻 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev tugge:

Märkligt vad många  ser in i framtiden. 

Tror inte alla kommer skaffa LiFePO4 inom kort. Och om man skulle göra det om 5år eller senare så är 300kr inte någon större förlust. 

Victron mätaren kanske är antik eller trasig vid det laget, utvecklingen går framåt. 

Då kan man va glad att man bara spenderade 300kr.

Jag har köpt mycket kinaskit iband går man på en nit ofta funkar det. 

Köpte en gång gasolvarnare för under 100kr som visade sig vara exakt lika som i en svensk båtbutik för ca600kr. 

Uppdatera gärna hur den funkar. 👍🏻 

 

Nä precis!

Kapten Stofil och jag använder fortfarande öppna traditionella bly/syrabatterier. Jag har dock till skillnad från Kapten Stofil övergett såväl bakelittelefonen som den analoga vridspolemultimetern.

Den dagen som modernare och mer lätthanterliga batterityper blir billigare även på kort sikt byter jag. Kina i all ära, då flera med greta-ambitioner blivit sura på mitt sätt att nätshoppa handlar jag numera av Mr Wang i Kinna, måhända är det miljövänligare, Mr Wang har ungefär samma sortiment som Mr Ali E.

Jag köpte en volt/amperemeter till batteriet som jag har till den elektriska utombordaren, men amperemetern klarar nog bara 10A motorn drar som max  42 A... således en miss som kostade 32kr plus PostNords avgifter.

Den föreslagna monitorer ser ju onekligen intressant ut, jag hjärtmärkte den. 
Jag köpte några andra elektroniska prylar, som jag skall testa i båten! Återkommer om det i en annan tråd jag startat om hur en MPPT-regulator stör fm-radion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En djungel detta med batterimonitor. Jag har hittills kört helt på känsla men inser att det inte är hållbart i längden. 

 

Kan ni inte föreslå några bra modeller som man ska hålla utkik efter.

 

Jag planerar att köpa litium batteri om något år och då vore det bra om den fungerar även för det. Den behöver dessutom ha display så jag kan se hur länge till jag kan använda motorn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev tugge:

Tror inte alla kommer skaffa LiFePO4 inom kort. Och om man skulle göra det om 5år eller senare så är 300kr inte någon större förlust

300 kr är inga pengar och den billiga monitorn är prisvärd och absolut bättre än inget.

Men man ska definitivt fundera innan man lägger 2000 kr på tex en Nasa.

Många kommer att byta till LiFePO4 i framtiden, när framtiden inträffar är nästan omöjligt att sia om men jag träffar då och då folk som tycker det är dags att byta. Trots att de några månader sagt att det inte var aktuellt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev tommytoj:

Hej igen lite senare.....
Tvärtemot vad en del sa så köpte jag denna https://www.aliexpress.com/item/32953646419.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.74db2e0eDRJBRK.
Fick den för drygt 300kr så tänkte att det får bära eller brista, o det vet jag inte än!!
Nu har jag kopplat upp den i labbmiljö, (garaget), och testat lite.
Den har inställning för batteribankens Ah ochman kan sätta larm mot överspänning/låg spänning.
Vad visar den då?
-Spänning
-Momentan ström (toatalt, alltså summan av vad som går in/ut med -framför om man furbrukar mer än vad man gör av med
-Watt

-Tid kvar tills batteri är förbrukat med nuvarande förbrukning

-% stapel av vad som finns kvar av batteriet

 

Tycker nog den kan funka för mig, rent tekniskt duger den för att hålla reda på att man inte förbrukar mer än ca50%. Det man inte vet ett skit om är kvaliteten och hur den funkar i båtmiljö men jag kommer prova denna nästa sommar och placera den lite skyddat.

 

Tack alla ni som svarat, vilken fantastisk information alla sitter på här.

Hur kraftig schunt var det med ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev RikardE:

Hur kraftig schunt var det med ? 

Jag beställde 50A o det va minsta. Har för mig att 350A va största.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, intressant, ska bli intressant att se utfallet efter en sommar med den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev tugge:

Köpte en gång gasolvarnare för under 100kr som visade sig vara exakt lika som i en svensk båtbutik för ca600kr.

Bortsett kanske från att sensorn inte klarade känslighetstesterna och enheten sorterades ut. Sedan köpte någon de sekunda produkterna och säljer nu dom vidare.

 

Eller så har man haft överproduktion av enheter som någon köpt upp och nu säljer vidare.

 

Vad jag vill säga är att man vet faktiskt inte vad man får. Kan se lika ut men trots det vara fundamentalt annorlunda. Eller så är det samma man får. Det är en chansning men jag vet inte om jag hade chansat med just en gasolvarnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ABC:

Vad jag vill säga är att man vet faktiskt inte vad man får.

Det är sant. Men det kan vara "fel" som tex snett monterad skylt, fel kontakter mm. Eller så är det från den överproduktion man alltid har. Ibland är det grejer som normalt säljs i små kvantiteter här och därför är dyra.

Så visst tar man en risk men min erfarenhet är att man på det hela kan spara rätt mycket penger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Det är sant. Men det kan vara "fel" som tex snett monterad skylt, fel kontakter mm. Eller så är det från den överproduktion man alltid har. Ibland är det grejer som normalt säljs i små kvantiteter här och därför är dyra.

Så visst tar man en risk men min erfarenhet är att man på det hela kan spara rätt mycket penger.

Precis så resonerade jag + att min ekonomiska sida och nyfikenheten tog över när det inte gällde mer pengar.

Jag är annars en person som gärna betalar för bra prylar när det gäller saker som jag absolut inte vill ska strula. Visst vill man lita på en batterimonitor men det är ju lixom inte i blindo om den pajar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

man vet faktiskt inte vad man får. 

Det håller jag med om. Har köpt dyra produkter i butiker som vart värdelösa. 

Billiga produkter på jula som vart identiska med biltema bara olika färg o märke. 

 

Gasolvarnaren har testats  och funkar med en tändares gas och även gasol. 

 

Det kan ju också vara så att butiker köper in kinaskit och säljer dyrt.. 

Så kan bara hålla med dig. Man vet inte vad man får trotts dyrt pris 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev tugge:

Det kan ju också vara så att butiker köper in kinaskit och säljer dyrt.. 

Så kan bara hålla med dig. Man vet inte vad man får trotts dyrt pris 

 

Biltema, Clas Ohlson och många liknande har absolut det som en stor del av sin affärsidé.

 

Den stora frågan är huruvida de finare märkena köper sitt från Kina billigt-billigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Dava:

Den stora frågan är huruvida de finare märkena köper sitt från Kina billigt-billigt

Nästan alla gör så. Man beställer 1000 gasolvarnare i Kina med sitt eget namn på.Man har folk på plats som kontrollerar grejerna innan de skeppas.

Den stora skillnaden är hur många led varan ska passera innan den når konsumenten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har den använts en säsong o nån efterfrågade återkoppling.

-Jag valde skyddad placering då jag inte vet vad den tål för miljö.

-Som jag tidigare skrev så är den en enkel övervakning, jag har enbart använt den till att se hur många Ah jag har kvar o hur mkt solcellerna laddar. För mig är det tillräckligt att se att jag bara tar ut max 20% av batteribank.

Så kort o gott.....den gör sitt jobb, varken mer eller mindre o är värd varenda spänn.

 

/Tommy

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter ju bra. Om man ser spänningsnivå, ström in/ut och hur många Ah som finns kvar så är väl det tillräckligt. Vad mer skulle man behöva veta?

Verkade plintarna på shunten tillräckligt rejäla? Hur är displayens ljusstyrka, kan man se i solljus eller behöver den sitta i skuggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå på 100Ah shunt så är de tillräckligt.

Jag har inte placerat min där solljus kommer åt men jag tycker displayen är riktigt stark iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...