Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
A23

Internet mitt på Atlanten?

Rekommendera Poster

Hej alla långseglare,

 

Jag ska eventuellt följa med som paying crew över Atlanten. Därför undrar jag om det finns några hyfsat ekonomiska sätt att kunna ha tillgång till internet ute på havet? Användningen för mig skulle i princip bestå av att ladda ner podcasts till telefonen (kanske en 50mb fil per dag) och att skicka något kortare textmeddelande om dagen. Men det kanske är smidigare att göra direkt i en satellittelefon än att göra via internet? Hur som helst ska internet in i en iPhone, inte in i en dator.

 

Är det bara satellittelefon som gäller, eller finns det andra sätt? Har någon här erfarenhet av internet via satellittelefon? Vilka saker finns det att tänka på och vad kostar det? Vad är det billigaste alternativet?

 

Tacksam för svar,

 

A23

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt svar - glöm det!

Det brukar kosta minst $1 per MB, 50 MB per dag skulle kosta runt 500 kr, troligen mer.

Tillkommer 10 papp för utrusning.

Dessutom går det förtvivlat långsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bättre att fylla telefonen med pod-program innan du lämnar Wi-Fi 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Bättre att fylla telefonen med pod-program innan du lämnar Wi-Fi 

Allra bäst är det att helhjärtat delta i verkligheten och njuta av några internetfria veckor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tycker ju att det med dagens utveckling borde kunna fungera bättre än för 20 år sedan men tydligen inte alltså?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Dava:

Man tycker ju att det med dagens utveckling borde kunna fungera bättre än för 20 år sedan men tydligen inte alltså?

Funktionen är det inget fel på, priset däremot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, så pass. Då får det nog vara. Man kan ju som Silverfox skriver hämta en del program innan man ger sig av.

 

Hur är det med att skicka korta textmeddelanden till sina anhöriga, finns det någon billigare lösning där?

 

Mackey: Har du samma inställning till böcker, eller har det att göra med typen av medium? Personligen uppskattar jag att kunna ta del av samhället och kulturen, som också är en del av verkligheten, även till havs. Dessutom kan man lyssna på radio och segla samtidigt. Men alla är olika.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev Mackey:

Allra bäst är det att helhjärtat delta i verkligheten och njuta av några internetfria veckor.

Det är just det är, internet-fritt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev A23:

Oj, så pass. Då får det nog vara. Man kan ju som Silverfox skriver hämta en del program innan man ger sig av.

 

Hur är det med att skicka korta textmeddelanden till sina anhöriga, finns det någon billigare lösning där?

- - -

Spot har lite olika modeller av nödsändare som det även går att skicka meddelande med. https://www.findmespot.eu/en/

 

Prislista för abonnemang  https://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=1311

 

En apparat kan köpas för strax under 2.000:-

https://www.widforss.se/spot-gen3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poddar är perfekt förströelse på havet, men som redan nämnts är det enklast att ladda ner dem innan man lämnar wifiland

 

För att hålla kontakten med nära och kära finns det två varianter till, om man inte ska göra en fast installation då. Garmin inreach och Iridium go. Båda kopplas med fördel till telefonen. Möjligt att Inmarsat har något också försten

 

Garmin inreach är billigare och enklare. Den hanterar enbart text. Ungefär som gamla tiders sms. Man kan också skicka positionsangivelser till sin garminkarta. Tror man kan uppdatera facebook med text också. Det går alltså inte att ladda ner något eller att skicka bilder. Pris ca 5000kr månadskostnad 300-800kr

 

Iridium Go kan lite mer. Den kan hantera röstsamtal, ladda ner eller skicka filer. Hantera mail etc Tror att det finns enklare surf-möjligheter också, men långsamt. Pris ca 10 000kr månadskostnad ca 1000kr

 

Om man inte ska vara borta så länge går det att hyra utrustning också.

 

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på vad som finns på båten du åker med så finns det två möjligheter. 

 

Sattelitkommunikation - dyrt, men fungerar, hastigheten är idag bättre - flera som tankar upp 15 minuters filmer varje dag på sina överfarter. Det går, men kostar. Till detta behöver man en telefon eller ett modem. 10-17,000 för handhållna, vettiga manicker. Dessa går att Hyra om man vill, använd en sökmotor för att hitta. Därutöver behöver du ett abb. Kontantkort/kvartals abb finns. 

 

Alternativt är om det finns en kortvågsradio med modem ombord då kan du skicka kortare mail, tveksam att man kan ladda ner poddar. 

 

Ser man på erfarna seglare som Gurra Krantz så avråder han folk att ha telefoner och ligga och lyssna med hörlurar - ifall något händer så hör man inte. 

 

Ladda ner det du vill ha i poddväg innan. 

Vill du ha kontroll över din kommunikation hyr en sat telefon. 

 

Jag sitter och sammanställer det som behövs för en säker överfart - då är jag lite bekväm och vill bandannat ha sat komm. Det blir ganska mycket pengar som skall ut om man vill ha mycket bekvämligheter ombord.. :)

 

FÖr övrigt ser jag överfarterna - även semestrarna hemma som ett bra sätt att slippa ifrån mobilen och alla förbannade pling, sms, mail och samtal. - Det kanske är värt mer för din hälsa att lägga telefonen längs ner i din sjösäck.. :)

 

KUL att du skall över!! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både SPOT och InReach är utmärkta när man vill berätta var man är och hur man mår. InReach är lite mer utvecklad och, ksn både sända och ta emot. Men, SPOT är billig, runt $150.

--

Utan internet (=hemskt) brukar jag lyssna på poddar och ljudböcker samt läsböcker på paddan (väldigt praktiskt)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev A23:

Mackey: Har du samma inställning till böcker, eller har det att göra med typen av medium? Personligen uppskattar jag att kunna ta del av samhället och kulturen, som också är en del av verkligheten, även till havs. Dessutom kan man lyssna på radio och segla samtidigt. Men alla är olika.

 Jag har använt mail och Internet sedan skiftet 1989/90 så jag är absolut inte emot mediet som sådant. Däremot tycker jag det är skönt att bara lyssna till naturen och koppla bort omvärlden ibland och då är en Atlantsegling ett bra tillfälle till total bortkoppling, eller som RikardE beskriver det.

6 timmar sedan skrev RikardE:

FÖr övrigt ser jag överfarterna - även semestrarna hemma som ett bra sätt att slippa ifrån mobilen och alla förbannade pling, sms, mail och samtal. - Det kanske är värt mer för din hälsa att lägga telefonen längs ner i din sjösäck.. :)

 

Det är väl inte fel att ha med något att lyssna på om man vill, men mitt råd är ändå, låt överfarten bli anorlunda än vardagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi alla olika men att lyssna på naturen i tre veckor skulle göra mig fullständigt skeppstokig. Förr hade man navigering, väderutsikter och kommunikation som upptog väldigt mycket tid men så är det ju inte längre. Man får kanske återgå till att dekorera sjömanskistan och makramé. Fast det skulle kanske vara svårt utan tillgång till Youtube.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, mitt intryck är att de som långseglat i regel rekommenderar att ta med sig massa böcker, film, etc. Jag älskar att bara sitta och ta in naturen, men inte all ledig tid tre veckor i sträck. Min favoritunderhållning till sjöss är podradio, mycket just eftersom man kan titta på havet och naturen samtidigt, eller underhålla en motor, diska, laga mat, städa, osv. Att ha uppkoppling hela tiden och en ständigt plingande telefon har aldrig varit tanken eller trådens tema. Det skulle inte heller jag vilja ha på en sådan här resa (särskilt inte när man vet att varje pling kostar en 1 dollar/MB!).

 

Kanon med alla tips, jag får kolla in SPOT och Inreach, och möjligheterna att hyra utrustning, eventuellt i kombination med kontantkort. Och framförallt ladda upp med en massa poddar innan avfärd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man intresserad så ger en "världsradio" både underhållning och sysselsättning. Man brukar kunna höra mycket ute till havs. Tyvärr har ju Radio Sweden slutat sända men det finns mycket annat. Jag har en, vid det här laget ganska gammal, Sony ICF-SW7600. Den har alltid varit med mig på resor runtom i världen och alltid variet en liten glädjespridare. Den levererades med en extern antenn som fungerar bra.

 

Sony 7600.jpg

Sony antenn.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Man behöver ta paus från naturen ibland också.

Att köpa USB-minne(n) att lagra podar, ljudböcker och filmer på innan man far är ett alternativ till att fylla telefonen. Då har man möjlighet till ett lite större utbud. Det finns smidiga små usb-minnen som kan pluggas in i både dator och telefon (nej, inte samtidigt 😜).

Vad härligt med en atlantsegling! Ditt lycklo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
5 timmar sedan skrev McLasse:

Du har rätt. Man behöver ta paus från naturen ibland också.

Att köpa USB-minne(n) att lagra podar, ljudböcker och filmer på innan man far är ett alternativ till att fylla telefonen. Då har man möjlighet till ett lite större utbud. Det finns smidiga små usb-minnen som kan pluggas in i både dator och telefon (nej, inte samtidigt 😜).

Vad härligt med en atlantsegling! Ditt lycklo!

Telefonerna har utrymme för både 256, 512 och ännu mera idag så det räcker nog gott till podcasten utan att behöva köpa extra.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rejäl hög vanliga böcker, ett stort bibliotek ljudböcker , en jäkla massa podcasts , så många nedladdade filmer (Netflix tex) som mobilen rymmer. Jag trodde jag hade mer än nog inför ARC 2018 men efter 10-12 dagar var det mesta konsumerat.  

 

Visst ägnar man mycket tid åt matlagning, seglande , stjärnskådning, val/delfinbesök , tvätt, underhåll, att prata om allt med besättningen och halvdan sömn  men det fanns ändå förvånansvärt mycket tid över .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en portabel hårddisk på 1 TB full med böcker, film, poddar mm. Kopplar trådlöst till telefon, padda eller dator. Kan även streama film, mycket uppskattat när jag låg på4-sal på kirurgakuten.

Dessutom går den en dag på inbyggda batterier.

Har nästan alltid med den när jag reser, i synnerhet om jag åker tåg ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

- - -

Har nästan alltid med den när jag reser, i synnerhet om jag åker tåg ;)

Det kan ju behövas för med dagens punktlighet hos tågen så vet man ju aldrig när man kommer fram...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Det kan ju behövas för med dagens punktlighet hos tågen så vet man ju aldrig när man kommer fram...

Jag är optimist så jag brukar bara ha med underhållning för 12 tim ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Jag har en portabel hårddisk på 1 TB full med böcker, film, poddar mm. Kopplar trådlöst till telefon, padda eller dator. Kan även streama film, mycket uppskattat när jag låg på4-sal på kirurgakuten.

Dessutom går den en dag på inbyggda batterier.

Har nästan alltid med den när jag reser, i synnerhet om jag åker tåg ;)

Mycket "måstehamedprylar" bara för att slita tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Jag är optimist så jag brukar bara ha med underhållning för 12 tim ;)

Då åker du bara korta tågresor väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Mycket "måstehamedprylar" bara för att slita tid.

Visst, men en ganska kul pryl. Idag har man ju ofta internet, men inte alltid.

Förr fick man ha en kortlek istället.

--

1 timme sedan skrev Caribic410:

Då åker du bara korta tågresor väl?

Numera i Sverige, ja. Annars älskar jag att åka tåg. åkte tex biltåg ner till Frankrike, det var en upplevelse eftersom man får se mycket mer än när man åker bil.

Men nu ska man satsa 200 miljarder så "snabbtåg". Hade det inte varit bättre att satsa på att befintliga tåg gick?

Dessutom är de sk snabbtågen inte speciellt snabba jämfört med tex TGV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-19 vid 10:57 skrev bhemac:

Men nu ska man satsa 200 miljarder så "snabbtåg". Hade det inte varit bättre att satsa på att befintliga tåg gick?

Vet inte hur ämnet hamnade på land, men håller absolut med.

 

Tanken med de svenska "långsamma snabbtågen" är även att öka kapaciteten på järnvägsnätet.

Eftersom kraven på både vagnpark och räls ökar kraftigt (läs: blir mycket dyrare) för tåg som ska gå över 250 km/h (sk. höghastighetståg) så tror jag inte det kommer att byggas några sådana linjer i Sverige.

 

Jag tror inte det har en avgörande betydelse om

det tar 2½ timme eller knappt 2 timmar mellan Göteborg och Stockholm (idag 3 timmar)

eller 3½ timme eller knappt 3 timmar (idag 4½ timme) mellan Malmö och Stockholm.

 

Det viktiga är att resan tar samma tid varje gång, dvs inga förseningar.

 

Tillägg:

Umeå - Stockholm på 3½ timme med höghastighetståg skulle nog vara en intressant tid jämfört med dagens 7 timmar, men resandeunderlaget är för litet.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vet inte hur ämnet hamnade på land,

På tal om färdmedel med långa restider?

X3000 kör i 200km/tim, franska TGV kör i drygt 300 men man fått upp de till drygt 500. Om några år, när de svenska snabbtågen ska vara på plats, så tror man sig kunna hålla 450 km/tim med TGV.

De nya svenska snabbtågen beräknas kosta 200 miljarder, men skeptikerna menar att det kan bli dubbelt så dyrt.

Satsa istället på att bygga Svea kanal, kanaler har en framtid eftersom man kan frakta gods både billigt och miljövänligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...