Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
petelars

Propelleraxeltätning

Rekommendera Poster

Har en propelleraxeltätning som läcker lite och ser att den har blivit lite oval med åren.

Vad har jag för modell och var får jag tag på ny plastring/tätning?

På den svarta plastringer står det SMIM 2547/10 och GACO.

 

IMG_5540.jpg

IMG_5542.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev petelars:

Har en propelleraxeltätning som läcker lite och ser att den har blivit lite oval med åren.

Vad har jag för modell och var får jag tag på ny plastring/tätning?

På den svarta plastringer står det SMIM 2547/10 och GACO.

Det är en läpptätning (kallas även simmerring - kolla om du inte läst fel) https://sv.wikipedia.org/wiki/Läpptätningar  

Siffrorna "kan vara"  innerdiameter (25), ytterdiameter (47) och bredd (10).  GACO är tillverkaren https://gacoseals.co.uk/ 

 

Min rekommendation:

Efter upptagning så lossar du slangklämmorna som håller gummislangen mot propellerhylsan. Lossar propelleraxeln från kopplingen i motorn. Dra ut axeln ur tätningen (ev sätt en slangklämma om axeln så kasar den inte ur propellerhylsan). Ta loss axeltätningen o gummislangen.

 

När du delat på slang o tätningsklumpen så kommer du att se att det sitter en läpptätning även i andra änden av klumpen. Pressa ur tätningarna (kom ihåg åt vilket håll de är vända, den yttre är nog vänd motsatt som den inre). Ta med dem till någon som säljer läpptätningar (eller leta upp på nätet). Köp två nya tätningar o pressa in. Om möjligt så försök få tag på tätningar med rostfri innerspiral (det brukar gå att köpa rostfri spiral som löst tillbehör, den normala är av vanligt stål som kan rosta om det kommer in vatten i tätningen). Köp ny gummislang (den är ju lika gammal som läpptätningarna o ser lite gammal o svullen ut).

 

Återmontera med nya slangklämmor (det ser snyggt ut att ha skruvhusen bredvid varandra men det är bättre om de sitter förskjutna på sidorna av slangen).

 

Att pressa in fett i kopplingen är alltid en riskfaktor om du pressar in för mycket (läpptätningarna kan pressas ur), så tryck inte in för mycket. Ett alternativ är att ersätta fettnippeln med ett rör som du ansluter med en slang till en liten burk som fylls med en tjock motor/växellåds-olja. Burken hängs på lämpligt skott i motorrummet så att oljenivån hamnar en bit över vattenlinjen och med fritt fall så det inte ställer sig luftbubblor i slangen.

 

Du kommer snart att få förslag på att istället köpa en modernare tätning (det kommer alltid i frågor om axeltätningar...). Det är såklart ett alternativ men din befintliga kommer att fungera klanderfritt i många år efter denna rätt billiga renovering (läpptätningarna kostar inte många kronor). Jag hade en likadan tätning i 15 år på en tidigare båt. Bytte till oljesmörjning efter ett par år o sedan behövdes bara en koll då o då på att det fanns olja i burken (förbrukningen av olja är försumbar, en liten skvätt vart tredje år ca).

 

När du har av tätningen så passa på att kolla att propelleraxeln sitter väl centrerad i propellerhylsan. Om det behövs så rikta upp motorn (gummitassarna kan sjunka ihop lite med åren).

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-10 vid 23:34 skrev Lintott:

Ett alternativ är att ersätta fettnippeln med ett rör som du ansluter med en slang till en liten burk som fylls med en tjock motor/växellåds-olja.

Som Lintott skriver är detta säkert ett bra alternativ. 

Jag kan inte låta bli att varmt rekommendera motorolja. Växellådsolja luktar illa, och är, tvärtemot vad många tror, inte tjockare ärn motorolja. Motorolja SAE 10W-30 är ungefär lika trögflytande  som Växellådsolja SAE 80W-90. 

Det här hör ju till kategorin onödig information, men poängen är att det inte är någon större idé att använda illaluktande växellådsolja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så är det tre tätningar inuti mässinghylsan. 

Samt två typ babbitslager, som bara har till uppgift att centrera tätningarna mot axeln. 

 

Se till att tätningarnas fjädrar blir bytta mot rostrfria, annars rostar de strax sönder med vatteninträngning som följd. 

 

Och det funkar utmärkt med slangnippel slang och flaska för olja. Använd bara inte fettnippeln, den har för litet hål. 

Och så fyller du mässinghylsan med olja frpn en oljekanna då den sitter på axeln, och sätter dit slangen sist. 

 

Kolla noga hur tätningarna vänder, när du lossar dessa. 

Den bakersta ska hindra vatteninträngning, de två främre ska hålla oljan på plats. 

Grova slangen ska inte vara styv, stenhård, för då fortplantas motorvibrationerna till skrovet. 

 

Det är tänkt att tätningen / axeln ska kunna röra sig lite. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...