Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
earendel

Gelcoat behandling

Rekommendera Poster

Hej. Har en Fjord Weekender från 70-talet där gelcoaten är ganska matt. Hur kan jag få tillbaka lysten.? Gelcoaten är i fint skick.

Tack för alla tips.

Obs! Jag är ganska lat.

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polera med något polish gärna med maskin blir som nytt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Polera med något polish gärna med maskin blir som nytt!

Fast är man lat finns bara ett alternativ. 
Men det framgår ju inte HUR lat TS är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ganska lat och polera båt funkar dåligt ihop, det finns inga genvägar som fungerar på sikt. Köp tjänsten, men det kostar gissningsvis runt 15 000:- kronor.

 

En kompis på luckan (logement, bostad när man gör lumpen) fick väldigt blanka kängor genom att lägga på ett lager vapenfett. Det funkade bra ett tag (inomhus), men inte på kasserngården som var av grus. Dammet bet sig obönhörligen fast i fettet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har endel lava/mossa i den räfflade (anti-halk) gelcoaten, (samt olja), hur får jag bort det?

 

Har även skvätt olja (kina olja), som inget tyx bita på. Aceton, rubbing/putsmedel, samt drämel-maskin tyx bita lite, men kommer inte åt på alla ställen, speciellt inte vid räfflad gelcoaten.

(vilket jag tidigare nämnt i annan tråd, om teak:

 

Någon jag snackade med irl, trodde oxalsyra, samt hård borste, samt något han kallade jif (skulle hjälpa)?

20200404_191207.jpg

20200404_191215.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Perrr:

Någon jag snackade med irl, trodde oxalsyra, samt hård borste, samt något han kallade jif (skulle hjälpa)?

 

"Det där Jif" är ett vanligt rengöringsmedel du kan köpa i matbutiker. Det är inget konstigt 😉

Det heter kanske Cif nuförtiden? Det används ofta i badrum och på kakel och är rätt effektivt där i alla fall.

 

bild.png.ec3e5329e5f62c3f5896ed5a9c08b873.png

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med oxalsyra och rotfruktsborste har jag fått bort sånt i halkskyddsmönstret som jag tidigare bara fått bort med pennkniv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev trewq:

Med oxalsyra och rotfruktsborste har jag fått bort sånt i halkskyddsmönstret som jag tidigare bara fått bort med pennkniv

Jag funderar på att gå över hela båtens gelcoat med rubbing, och sedan vaxa. Så blir jag av med kinaoljan, och matt gelcoat samtidigt.

 

Men det går ju inte polera anti-halk gelcoat med varken rubbing, eller vax?

 

Vad kan man göra med anti-halk gelcoaten, måla över? Sett Biltema säljer någon (akrylbaserad -ingen härdare?) halkskydd.  https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/grundfarger/halkskyddsfarg-075-l-2000039746

 

Biltema säljer även microglasballonger, så man kan göra sin egen lätta spackel -gelcoats massa.

 

Kan man inte ta lite fin sand ifrån stranden, blanda ut i ny satts gelcoat, och stryka över befintligt anti-halk -gelcoat? (så maskerar man lava/mossa mm därunder)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Perrr:

Jag funderar på att gå över hela båtens gelcoat med rubbing, och sedan vaxa. Så blir jag av med kinaoljan, och matt gelcoat samtidigt.

 

Men det går ju inte polera anti-halk gelcoat med varken rubbing, eller vax?

 

Vad kan man göra med anti-halk gelcoaten, måla över? Sett Biltema säljer någon (akrylbaserad -ingen härdare?) halkskydd.  https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/grundfarger/halkskyddsfarg-075-l-2000039746

 

Biltema säljer även microglasballonger, så man kan göra sin egen lätta spackel -gelcoats massa.

 

Kan man inte ta lite fin sand ifrån stranden, blanda ut i ny satts gelcoat, och stryka över befintligt anti-halk -gelcoat? (så maskerar man lava/mossa mm därunder)

Det finns särskild antihalkvax för att lägga på däcket, t.ex. LeFant Non-slip Wax.

bild.png.bed82acee6e3a7034276e2dd573dc662.png

 

Har du testat algtvätt för att få bort smutsen i däcksmönstret? Det säljs som tralltvätt mm på byggmarknaderna. Var bara försiktig med aluminiumdetaljer det brukar vara aggressivt för just den metallen. Kör med rätt hög koncentration o skrubba med borste med kort o styv borst t.ex. nagelborste. Du ska kanske vänta till efter sjösättningen med däcket så är det lättare att skölja. Vill du vara miljövänlig så finns det produkter som är mindre elaka mot naturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lintott:

Det finns särskild antihalkvax för att lägga på däcket, t.ex. LeFant Non-slip Wax.

 

Antihalkvax, wut? Gav inga träffar på google -sökning.

 

Går det inte polera och vaxa, så får jag måla nytt lager gelcoat (med sand i).

 

Får bli min special smörja, gelcoat + sand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Perrr:

Antihalkvax, wut? Gav inga träffar på google -sökning.

 

Går det inte polera och vaxa, så får jag måla nytt lager gelcoat (med sand i).

 

Får bli min special smörja, gelcoat + sand.

Att "måla" ett däcksmönster med gelcoat (eller egentligen topcoat) skulle jag aldrig ge mig på. Det är en rätt trögflytande "färg" som jag tror blir svår att få jämn. Då ska det slipas o rubbas för att få det någotsånär snyggt. Verkar kunna bli hur jobbigt som helst.

 

Jag hade föredragit att använda en tvåkomponents lackfärg. Det finns några olika fabrikat att välja på. Fördelen är att de flyter ut mycket bättre så att slutresultatet tål att titta på. Du kommer att se antydningar av halkskyddsmönstret även efter målningen.

 

Före målning av halkskyddsmönster körs med stålborste i kopp för att rugga upp den gamla gelcoaten i halkskyddet.

 

Jag har hört/sett/läst varning (minns inte var o har ingen egen erfarenhet) för alltför mycket halkskydd i däcksfärgen. Det lär bli fruktansvärt strävt och sliter ut både kläder o kroppsdelar om du inte är försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Perrr:

Antihalkvax, wut? Gav inga träffar på google -sökning.

 

Går det inte polera och vaxa, så får jag måla nytt lager gelcoat (med sand i).

 

Får bli min special smörja, gelcoat + sand.

Men, var det inte just ett sådant vax du fick bild och namn på???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Men, var det inte just ett sådant vax du fick bild och namn på???

Aha, jag var visst inte riktigt vaken där, en bild tillochmed.

 

Men dethär med polera och vaxa, och då i synnerhet antihalkgelcoat (om det ens går).

 

Ska man göra det när båten står på land? Tänker mig att vibrationer, kan leta sig ner till min rostiga vagga.

 

Stort hästjobb att polera och vaxa en 10m lång båt, måste ju göras med maskin. Såvida man inte sätter trasor på fötterna (ungefär som pippilångstrump). Men antihalkgelcoat, måste man köpa någon viss smörja just för den (börjar bli lite mycket olika smörjor..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Perrr:

Ska man göra det när båten står på land? Tänker mig att vibrationer, kan leta sig ner till min rostiga vagga.

Om du är orolig för din vagga vid polering av båten är det dags att byta vagga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Kane:

Om du är orolig för din vagga vid polering av båten är det dags att byta vagga!

Okey, jag är beredd att offra vaggan mm, så båten blir polerad och vaxad (mha rätt smörja).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny här 😀
Fråga: hur polerar man en antihalkgelcoat? Den kan man väl bara tvätta med typ oxalsyra med lite högre koncentration om det är illa? (Biltemas "Black streak remover" är toppen till rengöringen). Eller är det någon som lyckats med det?

 

Jag använder 3M's serie. Måste köras med maskin men nu efter att ha polerat upp en grundglans behöver jag bara köra med den finaste (gul kork) och det blir spegelblankt. Hårdvaxet "Marine" kan man polera för hand så man slipper maskinen. Det är ett slit som tar 2-3 heldagar men väl värt det då det håller hela säsongen (båten är ca 11 meter x 3,60). "3M Fast Cut", grön kork,  fixar mindre skador eller matta skrov (fungerar utmärkt att polera lagade gelcoatskador efter 500 papper).

 

Funderar på att köra någon enstegsmetod nästa år - ex någon nanovariant då detta är ganska tidskrävande då det kräver att man går över hela båten ca 5 ggr. Förslag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...