Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Perrr

Laga gammalt (laminat-) segel?

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om det går laga ett sprucket (laminat-) segel?

 

Seglet har på jämna intervall tappat plats-film, eller över/under -draget (eller vad det kallas?), så på sina ställen enbart hålls ihop av inner förstärkningen. Förmodligen vikt felaktigt tidigare??

 

Se om jag kan attacha 2 bilder (-vet inte om jag sett någon annans inlägg med bilder dock).20190921_174923.jpg.f777518de9e4898be72e45af2f4bc87f.jpg20190921_180202.jpg.b1a8c123327b9b351f017328d07551a9.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har liknande segel med liknande skador. Mina är 20 år. 

 

Efter att ha skarvat med kevlartejp och sytt över duk,

m h a mors gamla gröna Husquarna, så har det funkat i  två år. Räknar med max fem år till. 

 

Sen får de gå i eviga vilan. 

 

Fråga någon segelmakare, vad denne vill ha för reparation och översyn. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Har liknande segel med liknande skador. Mina är 20 år. 

 

Efter att ha skarvat med kevlartejp och sytt över duk,

m h a mors gamla gröna Husquarna, så har det funkat i  två år. Räknar med max fem år till. 

 

Sen får de gå i eviga vilan. 

Vet att det finns dv tejp, att köpa. Men trodde "tejp" mest var för nödlösningar, då många tejps -lim smetar och är trögflytande. Tror mig kunna använda silvertejp (ducktape) som ev nödlösning till havs.

 

Och just "Kevlar" är ju inte UV beständigt, kommer brytas ner utomhus, samt så är det dyrt.

 

Vet inte, men ytskiktet (som har spruckit bort på mitt segel), tyx inta ha någon nämnvärda materialegenskaper, mest blank yta bara.

 

5 timmar sedan skrev Hybro:

Fråga någon segelmakare, vad denne vill ha för reparation och översyn. 

Kanske finns någon segelmakare här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ”silvertejp” är limmet inte åldersbeständigt så det är en usel lösning. Ett laminatsegel tål inte heller UV-ljus, så om lagningen inte gör det är av underordnad betydelse. 

Det här är ett bra alternativ, https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg___Batvard/Tejp/Segelreparationstejp/DACRONTEJP_VIT?id=05843

 

Vad gäller tejp - ja, det är lite nödlagning. Och, skall man vara rak och ärlig... lagningen kommer nog hålla längre än resten av seglet, det ser mer än lite trött ut och du behöver planera in ett segelbyte inom kort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...