Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Occin

Hur koppla Julas Dödmansgrepp?

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag har köpt ett dödmansgrepp på Jula men finns ingen instruktion/kopplingsschema i förpackningen. Jag har förstått att det vanliga är att en sådan funktion vanligen har en slutarfunktion och att man då jordar strömtillförseln till tändspolen eller? MEN min har ju 4 stift och då antar jag att man kan välja slutande eller brytande funktion? Frågan är ju då bara vilka två stift ska jag använda och vilken sladd ska kopplas till vilket stift, d v s hur kopplas slutande resp brytande funktion? Vid två av kopplingstiften står det C och vid de andra två står det M. Vilka stift skapar vad? Jag har en gammal men bra Mercury Sailpower 9 hk tvåtaktare och på den verkar det finnas TVÅ stoppknappar!?? En sitter innanför växelspaken och en lite mer lättillgängligt. Till den lättillgängliga "dödaren" går det två sladdar, en helsvart och en svart- och vit-randig. Till den vid växeln går det en röd och en tjock gulaktig varav den senare verkar gå till tändspolen. Tacksam för lite hjälp hur jag gör detta "rätt":)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät med en multimeter (resistansmätning) mellan de olika stiften när gaffeln är isatt respektive när gaffeln är utdragen så ser du vilka stift som är slutande resp brytande.

 

Sen mäter du på din motor vad som händer bakom de befintliga stoppknapparna med isatt resp urdragen gaffel (eller icke intryckt resp intryckt stoppknapp).

 

Äger du ingen multimeter så skaffa genast en sådan. Det är ett oumbärligt instrument för att lösa problem i elsystemet ombord (o även hemma). Det behöver inte vara något superprecisionsprestanda på den. Se bara till att den fungerar för både likström o växelström o att den klarar minst 240V växelström. Den ska även gå att mäta spänning (V), strömstyrka (A) och resistans (ohm) med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Vad då... Klara minst 240 volt växelström? 

 

Nu får du allt förklara vad du menar!

 

Vad jag lärt, så anges spänning i enheten Volt och ström i Ampere... 

 

Det du skriver är lika fel som att t ex ange en båts fart till 3.25 liter. 

 

 

Kunde kanske även vara fint om du förklarade inledningsvis, vad man SER vid mätningarna.

 

- Har man inga kunskaper i ellära, så är jag rätt övertygad om att ett inköp av egen multimeter är bortkastade pengar. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Hybro:

Vad då... Klara minst 240 volt växelström? 

 

Nu får du allt förklara vad du menar!

- - -

För att kunna använda den hemma i lägenheten/huset såklart.

Det är väl dumt att utesluta den möjligheten, det kostar inte mer. Bara en fråga om att välja rätt instrument i hyllan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

.- - -

Vad jag lärt, så anges spänning i enheten Volt och ström i Ampere... 

 

Det du skriver är lika fel som att t ex ange en båts fart till 3.25 liter. 

- - -

Har jag skrivit något annat?

Vad är det som är fel i det jag skrivit? Vänligen förklara så jag förstår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

.- - -

Kunde kanske även vara fint om du förklarade inledningsvis, vad man SER vid mätningarna.

 

- Har man inga kunskaper i ellära, så är jag rätt övertygad om att ett inköp av egen multimeter är bortkastade pengar.

Det kan jag hålla med dig om.

Då ska jag försöka vara lite pedagogisk...

 

Slå på instrumentet  o ställ in resistansmätning.

Växla mellan att låta mätstiften komma i kontakt med varandra o vara isär.

När de har kontakt så kommer siffrorna i fönstret att visa 0 (noll) ohm. Det innebär att det finns full kontakt mellan stiften

När de inte har kontakt så kommer siffrorna att visa 1 (ett). Det innebär att det är ett avbrott mellan stiften.

Flytta mätstiften till kontakterna på din manöverbordkontakt o se vilket utslag du får på instrumentet mellan de olika stiften o med gaffel i resp ur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till samtliga:-). Ska köpa ett sådant instrument i dagarna för som ni säger så är det en "bra ha" pryl. Kommer ha användning för den i min surfbuss rätt snart också skulle jag tro. Synd bara att inte tillverkaren skickar med ett kopplingschema tycker jag. Hade ju varit rätt mycket enklare;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan själv! Fråga: Är det Julas produkt enligt min bild nedan du köpt?

Finns en klok tumregel - man får vad man betalar för!?
    Regeln är bara tillämplig i en riktning, självfallet är dyra skräp-produkter vanliga,  men sällan eller aldrig skulle kvalitets-produkter vara så här billiga?? (Tänk på alla arbetsmoment som krävs, någonstans bortom industrirobotars gratisarbete lurar elaka saker som barnarbete eller annat  slaveri.)

Hmm... detta med nödstopp till sjöss kan bli en fråga om liv eller död, förmodligen begriper Julas  kanske tonåriga & säljkåta personal/chefer inte allvaret för oss båtfolk därute på havets bölja? (Ja, jag vet, billigt billigt är ju det som säljer, skit samma om någon råkar illa ut, men men!?)
Kan jag fundera.

Ps. Bra tips ovan om att införskaffa en multimeter!


Bildkällor: Saxat från Jula, dels `grundsatsen där fyrpoliga omkopplaren ingår´ och dels från samma källa där reservdelar erbjuds.
 

julaskräp.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-09 vid 21:11 skrev Lintott:

För att kunna använda den hemma i lägenheten/huset såklart.

Det är väl dumt att utesluta den möjligheten, det kostar inte mer. Bara en fråga om att välja rätt instrument i hyllan.

 

I de två hålen i väggen finns ingen ström. Endast 240 V VÄXELSPÄNNING!

Det du vill ha sagt är väl att instrumentet bör klara minst 240 Volt växelspänning, antar jag. 

 

Först när du ansluter en resistans till en spänningskälla så flyter en ström. 

Och då handlar det eventuellt om att mäta ström. Då i seriekoppling.

Resistansen kan f ö vara ett fel inkopplat mätinstrument. 

I vissa fall rent utav farligt. 

Har sett folk som varit svart om fingrarna. Uppbrända instrument o s v. 

 

Beroende på vilket instrument man väljer, t ex ett med "Unfused" mätområde för växelström... Är då strömmen större än vad som anges som max, t ex 10 A, och man gör ett fel antagande, innan instrumentet kopplas in... Kan det börja hända saker, som man inte tänkt sig. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-09 vid 21:21 skrev Lintott:

När de inte har kontakt så kommer siffrorna att visa 1 (ett)

Vad visar instrumentet om resistansen är 1 ohm respektive 1000 ohm.?

 

Jag tror du skymtar fler tecken och siffror vid avbrott... 

 

Dags att kolla manualen... Och väcka liv i elkunskaperna. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tjafs för enkelt ingrepp men rätt skall vara rätt :)

Om trådskaparen inte vanligtvis använder mätinstrument är det väl ganska bra förklarat i inlägg ovan om han bara skall mäta om det leder eller inte genom ett dödmansgrepp?

 

De flesta multimetrar idag har "beepfunktion" , ställer man instrumentet på den och sätter ihop proberna/kablarna så piper det vid kortslutning/när det leder igenom brytaren. 

Skulle instrumentet mot förmodan inte ha det så är det väl en jättebra idé att ställa den på ohm mätning, leder det igenom så har du någon ohm (instrumentet reagerar iallafall) leder det inte igenom reagerar inte instrumentet. 

 

Får jag välja mellan dödmans från Jula eller inget alls så väljer jag Jula. 

 

fluke.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, mycket bra förslag, för den ovetandes eller för en sån som mig, som är nästan novis nu för tiden. 

 

Summerfunktionen, typ Beep. Pedagogisk funktion, låter det så är det kontakt. 

Detta begriper t o m en fyraåring :)

 

Se bara till att allt är spänningslöst innan den kopplas in... Annars tar den snabbt slut. Typ pengarna i havet. 

Och i vissa fall, brända fingrar. 

 

Just OL, är rätt kul. Man tänker Over Load. Men i detta fall passar det bättre med Open Load... Typ Öppen Krets eller Öppen Belastning. 

 

Äsch då... Köp ett instrument, koppla in på något, och vrid ett varv på ratten. Alltid händer det något. Ström, spänning, frekvens, resistans, grader F, o s v

Mätresultat typ: strömmen är

37 grader F eller om det var Celsius. Visst i tusan de va 37 mA DC, men kunde varit Volt, inte volt över en känd resistans... eller var det reluktans? 

Stor eller liten bokstav, typ a eller A. 

Kanske kvittar om man inte vet. 

 

Ännu roligare blir det med VAC och VDC. Det sensre har doch inte med venerisk sjukdom att göra... 

 

Öhhh, blir så trött på all okunskap, som förmedlas via nätet.

 

Tack o adjöss. B T! 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Exakt, mycket bra förslag, för den ovetandes eller för en sån som mig, som är nästan novis nu för tiden. 

 

Summerfunktionen, typ Beep. Pedagogisk funktion, låter det så är det kontakt. 

Detta begriper t o m en fyraåring :)

 

Se bara till att allt är spänningslöst innan den kopplas in... Annars tar den snabbt slut. Typ pengarna i havet. 

Och i vissa fall, brända fingrar. 

 

Just OL, är rätt kul. Man tänker Over Load. Men i detta fall passar det bättre med Open Load... Typ Öppen Krets eller Öppen Belastning. 

 

Äsch då... Köp ett instrument, koppla in på något, och vrid ett varv på ratten. Alltid händer det något. Ström, spänning, frekvens, resistans, grader F, o s v

Mätresultat typ: strömmen är

37 grader F eller om det var Celsius. Visst i tusan de va 37 mA DC, men kunde varit Volt, inte volt över en känd resistans... eller var det reluktans? 

Stor eller liten bokstav, typ a eller A. 

Kanske kvittar om man inte vet. 

 

Ännu roligare blir det med VAC och VDC. Det sensre har doch inte med venerisk sjukdom att göra... 

 

Öhhh, blir så trött på all okunskap, som förmedlas via nätet.

 

Tack o adjöss. B T! 

 

 

Han skall mäta en lös switch. Menar du att han skall gå en kurs i ellära först eller missuppfattar jag dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...