Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tess

Tändstift

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har AQ170 (B30) motorer i båten. Rekommendationen är att ha stiften BP7HS och undrar nu vilken skillnad det gör om man har stift med beteckningen BPR7HS? Alltså med ett R i beteckningen. Anledningen till att jag frågar är att jag inte vet vilka stift som satt i båten tidigare, men efter service byttes gamla tändstiften ut och de satte då dit BPR7HS. Efter det upplever jag att båten är mer svårstartad, vill ibland strypa vid gaspådrag, poffar i förgasaren mm. Har inte ens startat ibland, kollat tändstiften då och de är ganska blöta och svarta. Inte säker på att det beror på stiftbytet, kan ju även vara annat, förgasarproblem exempelvis. Men kan stiftbytet orsaka detta?

 

Jo, jag vet. Det är väl bara att prova byta till BP7HS. Vill helst inte lägga 1000 kr på det om det inte är problemet. Därför jag undrar om bokstaven R i tändstiften kan orsaka problemen och varför?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

R i beteckningen betyder att stiften är avstörda med en resistor.
Radiostörningar är ett stort problem inte minst för de som försöker kolla in rymden med radioteleskop, så jag  tror faktiskt att det är lag på avstörning sedan länge om det går så långt tillbaka som då din motor tillverkades vet jag inte.

 

Det är osannolikt att resistorerna skulle vara den enda orsaken till dina problem om de ens har med saken att göra.  Men, om du vill testa utan resistorer så behöver det inte vara så dyrt.

NGK BP7HS heter NGK 5111 numera: https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9416

 

Finns t.ex. här:

https://www.trodo.se/catalogsearch/result?q=ngk+5111&searchby=product

(6 x 27) + 49 kr = 211 kr

 

Not: Det finns även avstörda stift med Z istället för R i beteckningen. Dessa är främst avsedda för insprutningsmotorer (EFI), där stiften annars riskerar störa ut motorstyrningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat i verkstadshandbok enligt hopsaxade bilden nedan.
Bosch-tändstift tycks ha varit original men NGK har säkert haft bra ersättare under åren sedan dess.
Pentas gamla motor AQ170/B30 består - men tändstiftstillverkarnas produktnamn/beteckning för motsvarande egenskaper har nog förändrats med tiden?


Haha, ibland kan jag fundera ´hur svårt kan de va?´ men inser också svårigheterna.
Detta med tändstift handlar ju i grunden om en ganska enkel sak, att en elektrisk högspänning (typ 10-20 kV) - och dess energi-strömimpuls - behöver nå ett tändande gnistgap inuti cylindern.    Hmm, tillverka bara en rejält tjock porslins-isolator för att undvika överslag/sidognistor, vad kan gå fel? Mja, cylindrars förbränningsrum är ett inferno och visst finns det många svårigheter.
     Tänker bl.a. att detta med radioavstörning mest är ett miljöproblem - för radioteleskop eller eventuellt övervintrande AM-radiolyssnare.

Principen för radioavstörning av tändsystem tycks bestå i att motstånd/resistanser läggs in i serie med högspänningen, stora resistanser  dessutom. (Typ en tändhatt märkt 1000 ohm kan verka smått barockt att lägga in i serie med strömmatningen, i båtars 12V-batterisystem jagas ofta pytteresistanser typ 1 ohm eller mindre, men kan ändå vara rimligt med tanke på kilovoltena.)
Vete katten men för bra radioavstörning krävs nog lämpliga och samspelande resistanser i varje länk, alltså tändkabel-tändhatt-tändstift? (Annars riskeras en störsändande ´radioantenn´ i någon av tändsystemets nämnda delsträckor. Ifall man av misstag kopplar ihop flera delmotstånd i delsträckorna kan de sammantaget bli för många??)

Hmm... många äldre, typ jag själv, irriterades nog av knattret från moppar vid inspelningsförsök av radio luxenburg då det begav sig? Mopeder störde AM-mottagningen flera hundra meter bort, orsaken därtill var deras magnettändsystem.
Så här... magnettändsystem har per definition sin energikälla i en snurrande generator/dynamo, till skillnad mot batteritändsystem. Av det följer att man måste rycka/kicka/veva igång en motor med magnetsystem jämförelvis snabbt och hurtigt. (De startade helt enkelt såpass ovilligt att detta med ´radioavstörnings-motstånd´ i tändkablaget inte var att tänka på!)

@ Tess: Fråga... Har du original-batteritändsystem eller inte? Frågar för att  eftermonterade brytarlösa tändsystem typ Textronix - eller annat fabrikat - är vanliga. Och för att sådana ofta kräver annan typ av tändstift.    
Bildkälla: boatinfo.no/lib sid 50
 

aq170.tändstift.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...