Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nht1

Press formskuren el traditionell?

Rekommendera Poster

Ska köpa ny press till båten som är 8,3 m + badbrygga + peke.

 

Funderar om jag ska köpa en formskuren eller tradiotinell?

 

Storlek blir väll 6x10m. Använder Noah däckställning (ej utanpåliggande)

 

Är det någon skillnad på Biltemas 250g/kvm mot båtbutikernas varianter?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde under flera år tunnare pressar till stora båten (9x4m) men det blev dyrt i längden. Flera gick sönder mitt i vintern och det blev till att akut skaffa ny (som blev kvar till nästa år då den gick sönder osv). 
Sedan 8 år har jag en tung (450g?), eller snarare två, presenningar (från en firma i Göteborg, kommer inte ihåg vilken) som håller bra. Nackdelen är att det är tungt att täcka men har jag hjälp av en stark son så går det bra. 
Till lillbåten har jag en tunnare press. Den senaste köptes ny på Biltema förra vintern och är på 180g. Håller kanske en vinter till, hoppas jag. 
Vet att jag inte svarar på din fråga med detta men jag tror inte det är så stor skillnad på Biltemas och båtbutikernas pressar bara man jämför samma kvalitet. Kolla särskilt på hur öljetterna är fästade och hur stödkanten ser ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öljetterna är nog som sagt den största skillnaden.

 

Vi har inte provat formskuren press, men jag har funderat på fördelen med en sådan utan att komma på någon, men då har ju vi utanpåliggande ställning. Vet inte om det här någon betydelse.

 

Vår press tyngs ner av dunkar och om de hänger ner lite längre har ingen betydelse tycker jag. Vill man "packa in" båten kan ju formskuren kanske underlätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat båda varianterna, och föredrar formskuren främst för att den blir enklare att säkra upp framme i fören.

Dessutom blir den lite lättare pga mindre mängd material.

Redigerad av ottow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inputen. Jag kör på en formskuren så får vi se :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips angående pressar runt 250g är press å sons öljettlösa pressar. Istället för öljetter finns en förstärkningsremsa längs kanterna med små hål varje eller varannan dm. Även nocken är förstärkt. 

Jag har en sådan med deras egna gummikordlinor under båten varje halvmeter + Noaställning. Det sitter perfekt, har aldrig fått så tight täckning förr och den är som ny fortfarande efter 3 vintrar. Skulle ett hål så småningom sarjas kan man ju ta ett annat en dm bredvid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i 3 år haft biltemas blå 180 g presenning och i år var det dags för byte pga slitage. 

Valet föll på biltema 250 g formsydda variant. 

 

Anledningen var att jag vill ha en genomskinlig, jag hoppas att den lite grövre ska hålla lite längre samt att testa om det blir smidigare att spänna upp den fasade varianten. 

 

Mina tankar så här långt är att det är märkbart smidigare att spänna upp den, solceller laddar mycket bättre än med en blå press. 

Jag tycker att öljetterna känns lite smäckiga. 

Förhoppningsvis håller den i fem år, då har det varit ekonomiskt lönsam. 

 

Jag har inte gjort någon fysisk jämförelse med båtbutikernas formsydda varianter, men de är 50% dyrare och skall i så fall hålla i ca 8 år för att vara lönsam jämfört med en 180 g biltema... 

 

Till tidigare båtar hade jag under 12 år en begagnad, rejäl pvc-press. Den har jag fortfarande kvar till andra uppgifter. 

Utan att veta exakt vad en motsvarande, passande till nuvarande båt, skulle kosta så kan jag nästan lova att den skulle få lägst livstidskostnad. 

Men den är rejält mycket besvärligare att hantera. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med formsydda i 11 eller 12 år (inne på den andra nu, den första höll i 9-10 år). Skönt att slippa en massa onödig presenning i fören, hade varit ännu bättre om den funnits avsmalnande även i aktern men då blir det många varianter... Ser inga nackdelar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är två viktiga aspekter för att få en press att hålla

 

1. Alla skavpunkter måste skärmas. Jag lindar alla platser som kan skava med svarta plastpåsar

2. pressens infästningar måste få lova att flexa i vinden, jag kör med många gummilinor. Men man kan också hänga dunkar med vatten, man kan också köpa fästen som man sätter rätt i pressen för att få fler infästningar förutom öljetterna. För att avlasta.

 

Gör man såhär så håller också en lite tunnare press i många år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...