Jump to content
Monday 06 July 2020
Skuten

Förhindra frostsprängning överallt -hjälp!

Recommended Posts

2019-10-13 vid 21:55 skrev bhemac:
Citat

 

Ännu viktigare är att man motionerar skjutventiler. Gör man det så håller de hur länge som helst.

Lite PTFE- fet i ventilerna tycker jag fungerar väldigt bra.

Skjutventiler kan vara trasiga fast "känns"  att de fungera.

Hade tvenne skjutventiler som i öppet läge inte gick att stänga.

Bytte till rostfria KULventiler, fast att byta dom var inte KUL. 😎

http://www.lasselundell.se/bottenkran.html

krypinkranar7.jpg

Edited by Lasse-L

Share this post


Link to post
Share on other sites

8;  Angående duschmunstycket så skruvar jag loss det och tar in det i stugvärmen.

Det har hänt att ett sådan frusit sönder trots att jag tömt slangen så har det blivit vatten kvar, hur nu det gick till. Tappa inte bort den lilla fiberpackningen.

 

Varmvattenberedare kan vara luriga, jag lossar både inkommande kallvattenslang och utkommande varmvattenslang, trots att min beredare lutar litet framåt rinner inte allting ut, jag tar hjälp av tryckluft för att få ut de sista centilitrarna. Om du har en elpatron i beredaren så glöm inte att dra ur stickkontakten, det glömde jag en höst, å andra sidan glömde jag att tömma beredaren också, så jag hade varmvatten hela vintern utan att veta om det... Tom beredare och värmeelementet på är inte så bra, torrkokning sägs det, om du är ansluten till landströmmen.

 

I nuvarande båt vet jag att färskvattentankarna tömmer sig helt när jag skruvat bort den gemensamma silen, i förre båten var det litet lurigt, där skruvade jag även bort pentrypumpen och tog in den i värmen. i Nuvarande båt sitter det diverse pumpar i motorrummet, dessa dräneras, men får sitta kvar då jag har en frostvakt i detta utrymme.

 

I septiktankens sugömningshål häller jag i några liter glykolblandning som blivit över vid motorkonserveringen. Förr hällde jag det i toan, men här på forumet sägs det att det inte är så bra, då gummidetaljer och packningar kan fara illa.

 

 

Jag häller också litet glykol i kölsvinet, utifall det skulle rinna ned någon vätska från tankar eller läcka in regn-eller smältvatten utifrån.

Kranar lämnas öppna, även bordsgenomföringar.

 

Ingenting med frostsprängning men litet elektrisk tips:

När strömmen brutits ställer jag alla tänkbara strömbrytare i läge "på" eller "on" , det blidas mindre oxid mellan slutna kontaktytor än i öppna.

Jag brukar för det mesta skruva ur all elektronik, kanske mest för stöldrisken skull, men den mår kanske bästa av att förvaras litet varmare hemma.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag häller också litet glykol i kölsvinet, utifall det skulle rinna ned någon vätska från tankar eller läcka in regn-eller smältvatten utifrån.

Kranar lämnas öppna, även bordsgenomföringar.

Undviker att "söla" med glykol, glömmer man att göra rent efteråt, kan glykolen "ruttna" med otrevlig lukt som följd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Lasse-L:

Undviker att "söla" med glykol, glömmer man att göra rent efteråt, kan glykolen "ruttna" med otrevlig lukt som följd.

Det finns saker som luktar sämre.

Jag har nog aldrig i någon båt lyckats med att få färskvattensystemet helt tätt, nu är det tätt på trycksidan av pumpen, där det annars brukar läcka, men jag har någon läcka på sugsidan och kanske vid påfyllningen och dess avluftning, en liten jäkla läcka, tillräcklig för att det efter tre-fyra vattentankningar skall bli omkring 250ml i kölsvinet, obetydligt men irriterande, och det vattnet rör sig mellan skotten och brukar efter en vecka på land ge sig till känna längts akterut.

Jag ställer alltid upp båten så att den lutar bakåt, tro det eller ej, men då rinner alla vätskor som under säsongen frivilligt eller ofrivilligt bakåt mot akterspegeln insida, och kan sugas upp med våtdammsugare, därefter hälls några cl koncentrerad glykol ner, alltså inga större mängder.

Om jag hade haft en träbåt hade jag inte gjort så.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Lasse-L:

Skjutventiler kan vara trasiga fast "känns"  att de fungera.

Jodå, historien är oftast att någon inte har motionerat dem och då har de blivit tröga. Sen har man använt rörtången för att öppna och dragit sönder dem. Men smörjer och motionerar dem så håller de.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag körde igenom motorn med glykolblandning som hälldes i sjövattenfiltret.

 

Men hur gör jag då med den sträckan (bakåt) mellan sjövattenintagets kulventil och sjövattenfiltret?

Hur får jag glykol dit när jag använt sjövatenfilter-metoden?

 

Blandningen sögs ju bara framåt mot motorn.

Jag såg att det diffunderade lite blåaktig blanding bakåt från filtret mot sjövattenintaget men tvivlar på att det är tillräckligt. Bör sjövattenintagets kulventil lämnas öppen eller stängd? Stängd nämndes i början av tråden, men under mina förutsättningar känns det inte optimalt om jag inte lyckas få dit glykol.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Häll blandning i sjövattenfiltret med kulventilen stängd. Öppna/stäng den sedan så det rinner ut och blaskar igenom den. Sedan lämnar jag den stängd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack!

 

Vad är er erfarenhet kring hur snabbt en kulventil eller annat i båten tar skada om det ej är frostskyddat ordentligt?

 

Det har varit 3 minusgrader några enstaka nätter. Båten är ju  33 fot och täckt med pressening och borde ju ta några timmar att kyla ned. 

Brukar kulventiler sprängas vid första enstaka minusgrad eller krävs det ofta flera dygn med många minus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byt kulventilen mot en trevägs, sen är det bara att suga upp en lagom stor dunk med glykolvatten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Skuten:

Tack!

 

Vad är er erfarenhet kring hur snabbt en kulventil eller annat i båten tar skada om det ej är frostskyddat ordentligt?

 

Det har varit 3 minusgrader några enstaka nätter. Båten är ju  33 fot och täckt med pressening och borde ju ta några timmar att kyla ned. 

Brukar kulventiler sprängas vid första enstaka minusgrad eller krävs det ofta flera dygn med många minus?

Det lite tråkiga svaret är - Det beror på...

 

Skälet till att ventilen frostsprängs är att det inneslutna vattnet expanderar när det fryser till is. Du minns kanske att du lärde dig i skolan att vatten är tyngst vid plus fyra grader. Vid högre och lägre temperatur expanderar det och är lättare. Vid temperaturer under nollan så ger expansionen en sprängverkan. Om jag minns rätt från fysiklektionerna så är expansionen rätt linjär vid sjunkande temperatur. Expansionen vid enstaka minusgrader är rätt obetydlig men trycket ökar med sjunkande temperatur. När det demonstreras issprängda ventiler så har de ofta frusits i frysboxen vid minus 18 grader (enkelt att jämföra olika ventilers känslighet om alla körs i samma frys). Men vid vilken temperatur sprickbildningen börjar finns det nog inga vetenskapliga studier på. Upprepad frysning/tining ger såklart utmattning tills ventilen ger upp o spricker (jmf frostsprängning av berg...). Olika ventiler är tillverkade med olika bra kvalitet. o.s.v.

 

Så - det beror på....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy