Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Förhindra frostsprängning överallt -hjälp!

Rekommendera Poster

Är nybliven båtägare och måste under vinterförvaringen skydda båten från frostskador helt och hållet.

 

Vilka ställen är det generellt man bör åtgärda (och hur)?

 

Saker jag kommer på (fyll gärna på!):

 

1. Motorns sjövattensystem - körs igenom med glykolblandning?

2. Toa och septitank - Fyller man hela systemet med glykolblandning eller räcker det att sugtömma och sedan spola någon liter glykolblanding ned i toan?

3. Varmvattenberedare - vilken teknik brukar man använda för att tömma dessa?

4. Färskvattentank - bara spola ut rubbet genom diskkranen?

5. Vattenkranar såsom disk/handfat - lämnas öppna?

6. Kulventiler - samtliga lämnas i halvöppet läge?

7. Tryckvattenpump och länspump - hur får man ut sista vattenskvättarna så att man förhindrar att själva pumparna fryser sönder?

8. Duschsystem i aktern - hur får jag ur vattnet i själva slangen?

9. Motorns färskvattensystem - glykolhalten bestäms med någon typ av instrument!?

 

 

I aktern på min båt finns 2 stora behållare som synes på bilderna.

Jag misstänker att den nyare blåaktiga är varmvattenberedaren och den andra gråaktiga är färskvattentanken. Någon som vet hur man tömmer just dessa modeller?

 

 

OERHÖRT tacksam för tips till en nybliven båtägare!

IMG_20191007_145439.jpg

IMG_20191007_145905.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skuten:

Är nybliven båtägare och måste under vinterförvaringen skydda båten från frostskador helt och hållet.

 

Vilka ställen är det generellt man bör åtgärda (och hur)?

 

Saker jag kommer på (fyll gärna på!):

 

1. Motorns sjövattensystem - körs igenom med glykolblandning?

2. Toa och septitank - Fyller man hela systemet med glykolblandning eller räcker det att sugtömma och sedan spola någon liter glykolblanding ned i toan?

3. Varmvattenberedare - vilken teknik brukar man använda för att tömma dessa?

4. Färskvattentank - bara spola ut rubbet genom diskkranen?

5. Vattenkranar såsom disk/handfat - lämnas öppna?

6. Kulventiler - samtliga lämnas i halvöppet läge?

7. Tryckvattenpump och länspump - hur får man ut sista vattenskvättarna så att man förhindrar att själva pumparna fryser sönder?

8. Duschsystem i aktern - hur får jag ur vattnet i själva slangen?

9. Motorns färskvattensystem - glykolhalten bestäms med någon typ av instrument!?

 

I aktern på min båt finns 2 stora behållare som synes på bilderna.

Jag misstänker att den nyare blåaktiga är varmvattenberedaren och den andra gråaktiga är färskvattentanken. Någon som vet hur man tömmer just dessa modeller?

 

OERHÖRT tacksam för tips till en nybliven båtägare!

 

Först - du har väl köpt båten av någon. Denne är ju den första att fråga, då vederbörande bör vara expert på just denna båten.

 

Så här brukar jag göra, men det finns säkert olika varianter som är rätt de också:

 

1. Tappa gärna först ur stående sjövatten ur värmeväxlarna. Brukar finnas en kran. Ofta räcker det med någon av de lägst belägna. Sedan gäller genomkörande av glykolblandning. Du skriver ingenting om vare sig båtmodell eller motor, men ett sätt är att ha en assistent som häller i det i sjövattenfiltret. Om du har drev kan en drevsäck eller tunna funka, men jag tycker mig skymta en roderaxel på bilden.

Se till att glykolvatten blaskar igenom avstängningsventilen och lämna sedan denna stängd *)

 

2. Sugtöm och spola friskt flera ggr och töm igen innan upptagning. Jag ansluter sedan (efter upptagning) en gummislang med tilltäljd ände så den passar att trycka fast i spolvattenintaget utifrån. Andra änden ner i en hink med glykolblandning. Sedan spolar jag i toan ett antal gånger så hinken är i stort sett tom. Därefter tömmer jag tanken via skrovtömningen och lämnar kulventilen stängd *). Den har nu glykolkladd i sig och det vill jag hålla kvar.

 

4. Spola tills det kommer luft. Stäng sedan av pumpen och lämna kranarna (vask, dusch o.s.v.) öppna. Skruva loss slangnipplarna på pumpen lite efter att punkt 3 nedan är gjord.

 

3. Längst ner brukar sitta en övertrycksventil med ratt, som går att vrida så den snäpper fast i öppet läge. Ofta sitter en slang också, som mynnar i kölsvinet eller på annat ställe med länspump. Nu tömmer sig VVB genom denna (kan ta ett tag innan det slutar rinna helt). Glöm inte dra ur 230V till VVB eller bryt dess säkring i landströmscentralen !

 

5. Ja, de som är inne i alla fall.

 

6. *) Om detta tvista de lärde. Jag har dock lärt mig den hårda vägen att aldrig lämna den i någon form av öppen, då det i vårt klimat kring nollan ofta kan bli kondensutfällning som ju är sötvatten. Fungerade att lämna dem öppna många vintrar, men en vinter frös två kranar. Numera ser jag till att de är stängda och med glykolvatten genomblaskat i.

 

7. Har jag aldrig haft problem med, men anslutningarna skall lossas på den typen jag har. Kolla i manualen till pumpen.

 

8. Om du öppnade kranarna och höll slangen högt så rinner det ur när avtappningsventilen på VVB öppnas. I alla fall tillräckligt, och i alla fall på min dusch.

 

9. Kolla med instrument om du är osäker. Annars är ju detta inget som ändras om det inte läcker och man fyller på med bara vatten. Eftersom båten är ny för dig så kolla gärna.

 

Men som sagt - gick du inte igenom båten med säljaren eller kan kontakta säljaren och fråga ?  Jag menar inget illa, men att du inte ens vet var vattentanken sitter känns lite olustigt. Har du andra system såsom AC också ?  Och hur är det med det maskinella, service/oljebyte o.s.v. ?

Syns också att det sitter icke rostfria slangklämmor på slangar, och hela installationen ser ut att vara tämligen rörig....

 

Edit: Du tror att den gråa, rostfria tanken är färskvattentanken. Men har du tittat vad det står skrivet på påfyllningslocket, du har ju påfyllningen i akteränden av tanken på däcket ovanför ?  Jag tycker det ser ut som en bränsletank, med gummislang o.s.v. ovanpå. Samt ev. en jordning av påfyllningsarmaturen. Man har f.ö. aldrig bränslegummislang till färskvatten, ju...

Jag tror du måste bekanta dig med båten innan du börjar vinterkonservera, eller fråga någon i båthamnen som kan hjälpa dig. Annars kommer detta inte sluta väl.

 

Edit2: Ser nu i annan tråd att du löst olja/filterbiten samt att det är en MD2030 i en Maxi 95.

 

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer i stort sett IngemarE:s metod.

 

Drar ur det sista av vattnet med en liten våtdammsugare för några hundralappar som jag använder för att suga ur det sista vattnet ur kranar, dusch, vattenpumpar mm

 

Våtdammsugaren kostade betydligt mindre än en ny vattenpump....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag gör likadant men kör lite försiktigt med tryckluft genom vattenlangarna ”bakifrån” när jag öppnat anslutningarna till pumparna. Jag har en eldriven men det funkar säkert med trycket från en cykelpump. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Cumuls sitter ett roder som är ihåligt. 

Längst ned är det borrat ett 10 mm hål underifrån och upp. Pluggas varje vår med Sikaflex och borras upp varje höst. 

 

Varje gång kommer det ur vatten. 

 

En kompis med en Maxi 84, fick rodret sönderfruset. 

 

Vet ej vart vattnet ledat sig in.. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder oxå en vattendamsugare för att suga ur vatten ur slangar, pumpar, kranar mm. Har fungerat dom sista 10 åren så det lär väl fungera några år till tänker jag. 

 

Kulventilerna brukar jag där jag kommer åt spruta in 5-56 eller liknande smörjmedel och göra motionera dom lite. Egentligen kanske man skall ha vattenfast fett, typ Agapi. 

 

Duschmunstycken tar jag av, alla kranar låter jag stå öppna så eventuella droppar kan försvinna.

 

Hade en duschblandare typ engreppsblandare av hemma modell den frös sönder en vinter så har man sådana föreslår jag att man plockar ner den och suger ur den ordentligt samt lägger inne i värme någon vecka så den är helt torr - sen tillbaka till båten.

 

Toan har jag börjat skölja ur ordentligt innan upptagning, spola in vatten gärna med lite tvättmedel av miljögodkändtyp... Sen fyller jag med vatten, tömmer, fyller, tömmer några gånger så det blir så rent som möjligt. Missade det ett år på föregående båt, satan i gatan vad den avluftningen luktade nästkommande sommar..

Toa problematiken kommer bli ett ickeproblem för oss då vi bestämt att byta till en separett/Airmaid eller liknande - för att slippa tramset med septic tömning. Har hört från många som använder den typen av toa att dom är otroligt nöjda. Dessutom frigör vi värdefullt utrymme där tanken sitter idag. 

 

För övrigt håller jag med IngemarE - bekanta dig med båten och titta noga innan du börjar mecka - eller kanske ännu bättre - ta in en mekaniker som får hjälpa dig med alla moment och göra det helt rätt. Det finns många varv som har dom tjänsterna till sina kunder - det kan vara väl värda slantar att får det rätt gjort och lära sig hur proffsen gör. :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Har hört från många som använder den typen av toa att dom är otroligt nöjda. Dessutom frigör vi värdefullt utrymme där tanken sitter idag. 

Om du inte ska ha bef tank som urintank, den som sitter på toaletterna är ganska liten. Har prata "skit" med flera husbilsägare och alla verkar supernöjda.

--

Sktitanken brukar jag fylla ganska ordentligt med vatten + lite Klorin, sen får den stå en vecka innan jag tömmer och tar upp.

Våtdammsugare använder jag flitigt, har en billig som bara tillhör båten.

I dricksvattensystemet har jag en luftnippel, typ som i ett bildäck. Dit kopplar jag en 12V kompressor som trycker ut allt vatten. Pumpen, av 4-kammartyo, tar jag hem. Har hört flera vars pumpar frusit så jag har ordnat så att det går lätt att ta loss den.

Alla ventiler med bordgenomföringar smörjer jag med PTFE-fett, sprutas in utifrån.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/8/2019 at 9:15 PM, IngemarE said:

Först - du har väl köpt båten av någon. Denne är ju den första att fråga, då vederbörande bör vara expert på just denna båten.

 

Så här brukar jag göra, men det finns säkert olika varianter som är rätt de också:

 

1. Tappa gärna först ur stående sjövatten ur värmeväxlarna. Brukar finnas en kran. Ofta räcker det med någon av de lägst belägna. Sedan gäller genomkörande av glykolblandning. Du skriver ingenting om vare sig båtmodell eller motor, men ett sätt är att ha en assistent som häller i det i sjövattenfiltret. Om du har drev kan en drevsäck eller tunna funka, men jag tycker mig skymta en roderaxel på bilden.

Se till att glykolvatten blaskar igenom avstängningsventilen och lämna sedan denna stängd *)

 

2. Sugtöm och spola friskt flera ggr och töm igen innan upptagning. Jag ansluter sedan (efter upptagning) en gummislang med tilltäljd ände så den passar att trycka fast i spolvattenintaget utifrån. Andra änden ner i en hink med glykolblandning. Sedan spolar jag i toan ett antal gånger så hinken är i stort sett tom. Därefter tömmer jag tanken via skrovtömningen och lämnar kulventilen stängd *). Den har nu glykolkladd i sig och det vill jag hålla kvar.

 

4. Spola tills det kommer luft. Stäng sedan av pumpen och lämna kranarna (vask, dusch o.s.v.) öppna. Skruva loss slangnipplarna på pumpen lite efter att punkt 3 nedan är gjord.

 

3. Längst ner brukar sitta en övertrycksventil med ratt, som går att vrida så den snäpper fast i öppet läge. Ofta sitter en slang också, som mynnar i kölsvinet eller på annat ställe med länspump. Nu tömmer sig VVB genom denna (kan ta ett tag innan det slutar rinna helt). Glöm inte dra ur 230V till VVB eller bryt dess säkring i landströmscentralen !

 

5. Ja, de som är inne i alla fall.

 

6. *) Om detta tvista de lärde. Jag har dock lärt mig den hårda vägen att aldrig lämna den i någon form av öppen, då det i vårt klimat kring nollan ofta kan bli kondensutfällning som ju är sötvatten. Fungerade att lämna dem öppna många vintrar, men en vinter frös två kranar. Numera ser jag till att de är stängda och med glykolvatten genomblaskat i.

 

7. Har jag aldrig haft problem med, men anslutningarna skall lossas på den typen jag har. Kolla i manualen till pumpen.

 

8. Om du öppnade kranarna och höll slangen högt så rinner det ur när avtappningsventilen på VVB öppnas. I alla fall tillräckligt, och i alla fall på min dusch.

 

9. Kolla med instrument om du är osäker. Annars är ju detta inget som ändras om det inte läcker och man fyller på med bara vatten. Eftersom båten är ny för dig så kolla gärna.

 

Men som sagt - gick du inte igenom båten med säljaren eller kan kontakta säljaren och fråga ?  Jag menar inget illa, men att du inte ens vet var vattentanken sitter känns lite olustigt. Har du andra system såsom AC också ?  Och hur är det med det maskinella, service/oljebyte o.s.v. ?

Syns också att det sitter icke rostfria slangklämmor på slangar, och hela installationen ser ut att vara tämligen rörig....

 

Edit: Du tror att den gråa, rostfria tanken är färskvattentanken. Men har du tittat vad det står skrivet på påfyllningslocket, du har ju påfyllningen i akteränden av tanken på däcket ovanför ?  Jag tycker det ser ut som en bränsletank, med gummislang o.s.v. ovanpå. Samt ev. en jordning av påfyllningsarmaturen. Man har f.ö. aldrig bränslegummislang till färskvatten, ju...

Jag tror du måste bekanta dig med båten innan du börjar vinterkonservera, eller fråga någon i båthamnen som kan hjälpa dig. Annars kommer detta inte sluta väl.

 

Edit2: Ser nu i annan tråd att du löst olja/filterbiten samt att det är en MD2030 i en Maxi 95.

 

STORT tack för ett sånt välformulerat och givande inlägg. Ovärderlig hjälp till nybliven båtägare. Läst flera gånger och begrundat.

 

Jag förstår om min situation verkar underlig. Vi "impulsköpte" båten nyligen under ganska hastiga förhållanden och fick en snabb genomgång. Är i full färd med att bekanta oss med båten och lära oss proceduren kring vinterförvaring. Olja och filter är bytt, avmastning klar, upptag i morgon. Därefter resterande "vintersäkring". Jag hoppas att det löser sig med hjälp av ditt och andras inlägg i kombination med lite litteratur jag skaffat. Säljaren kan konsulteras vid behov.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak:

Lossa luftskruven på VVB:ns blandningsventil också när dricksvattensystemet töms. Glömde den ett år med skadad blandningsventil som följd. Skruven behöver inte tas bort, men skruva loss den så det kan komma in luft och dränera ut vattnet ur ventilen.

Hittar inte exakt den modellen du har, men så här kan den se ut:

image.png.211d4a7ce3484b1f03fdb175aa662bc4.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta fler bilder och lägg upp i tråden. Behöver inte nödvändigtvis vara nåt Du undrar över. 

 

"Typ min MAXI 95, så kommer du att få värdefulla kommentarer mm, från erfarna båtfarare. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så väldigt för alla tips i tråden!

Båten är nu upptagen, varmvattenberedaren tömd enligt instuktioner ovan (fanns en slang som mycket riktigt mynnade i kölsvinet), färskvattentanken tömd och blandare och kranar lämnade öppna.

 

Kanske en dum fråga, men kranar och (kul)ventiler verkar finnas på ett par ställen i anslutning till t.ex. VVB också. Här vill man ju inte blaska in glykol. Hur förhindrar man kvarstående vatten och frysning i dessa? Se t.ex någon ventil som skymtas på bilden nedan. 

IMG_20191007_145431.thumb.jpg.464577b7ba1b5c12c9a4f3017f8d3f04.jpg

Sen har jag en "Alde" värmeväxlare som värmer båtens vattenburna värmesystem via motorns överskottsvärme. Är detta generellt något som behöver säkras inför vintern?

 

Här är en bild på slangarna efter septitanken. Några speciella tips inför vintersäkring av detta - eller gäller det bara att spola igenom gylkolvatten så att det verkligen kommer litegrann överallt?

 

IMG_20191007_151838.thumb.jpg.18ef664c539c38e72098c507a6ccb5d5.jpg

 

 

Tar gärna emot ytterligare "att tänka på"- råd för att undvika nybörjarmisstag inför vintern.

 

EDIT: Någon som vill länka till en (billig) vattendammsugare ni är nöjda med?

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Skuten:

Sen har jag en "Alde" värmeväxlare som värmer båtens vattenburna värmesystem via motorns överskottsvärme. Är detta generellt något som behöver säkras inför vintern?

 

Det vattenburna värmesystemet torde väl vara fyllt med glykolblandning i Din båt? Om Du är osäker kan Du kolla efter ett expansionskärl någonstans i den kretsen och mäta fryspunkten på vätskan. Om fryspunkten är för dålig fyller Du på med en skvätt ren glykol och kör cirkulationspumpen för värmesystemet en stund så vätskan blandas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motionera (kul)ventilerna flera gånger om året annars fastnar de. 
Inför vintern brukar jag vrida dem några extra gånger och lämnar dem halvöppna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Motionera (kul)ventilerna flera gånger om året annars fastnar de. 

Ännu viktigare är att man motionerar skjutventiler. Gör man det så håller de hur länge som helst.

Lite PTFE- fet i ventilerna tycker jag fungerar väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Skuten:

Tackar så väldigt för alla tips i tråden!

Båten är nu upptagen, varmvattenberedaren tömd enligt instuktioner ovan (fanns en slang som mycket riktigt mynnade i kölsvinet), färskvattentanken tömd och blandare och kranar lämnade öppna.

 

1. Kanske en dum fråga, men kranar och (kul)ventiler verkar finnas på ett par ställen i anslutning till t.ex. VVB också. Här vill man ju inte blaska in glykol. Hur förhindrar man kvarstående vatten och frysning i dessa? Se t.ex någon ventil som skymtas på bilden nedan. 

IMG_20191007_145431.thumb.jpg.464577b7ba1b5c12c9a4f3017f8d3f04.jpg

2. Sen har jag en "Alde" värmeväxlare som värmer båtens vattenburna värmesystem via motorns överskottsvärme. Är detta generellt något som behöver säkras inför vintern?

 

3. Här är en bild på slangarna efter septitanken. Några speciella tips inför vintersäkring av detta - eller gäller det bara att spola igenom gylkolvatten så att det verkligen kommer litegrann överallt?

 

IMG_20191007_151838.thumb.jpg.18ef664c539c38e72098c507a6ccb5d5.jpg

 

 

4. Tar gärna emot ytterligare "att tänka på"- råd för att undvika nybörjarmisstag inför vintern.

 

Det finns risk att frågor o svar blir svåra att följa med många frågor - o dito svar - i samma inlägg... Jag försöker strukturera dina frågor genom att ha numrerat frågorna i ditt inlägg ovan.

 

Svar 1: Följ slangarna. Om de är anslutna till motorns kylvattensystem så finns det glykolblandng i dem o du behöver inte oroa dig (det ser ut som avstängningskranar för att kunna skruva loss varmvattenberedaren utan att tömma motorns kylvattensystem men det är svårt att vara 100% säker utan att se vart slangarna tar vägen). Om de går till dricksvatten/varmvattenkranarna så är det vatten utan frysskydd som måste tas omhand genom att dricksvatten/varmvatten tömts ur ordentligt. Återkommer till rådet om vattendammsugare för att suga ur vattenrester genom befintliga kranar.

 

Svar2: Vattenburna värmesystem innehåller glykolblandning. Du behöver inte göra några åtgärder åt detta.

 

Svar 3: Oklart vart slangarna i ormboet tar vägen men gissar på bottenutsläpp för svartvatten mitt i bild, anslutningar till toa o hålltank i högerkant samt en spolvattenanslutning till toa via den lilla kranen som skymtar ovanför ormboet. (Är det handtaget till membranpumpen som ligger bredvid den lilla kranen?? Trodde först att även det var en genomföring...)

Generellt så behövs antifrysåtgärder i ormboet o främst i kranarna. slangarna expanderar så de kommer att klara sig. Det står ju vatten i slangarna - o kranarna - så åtgärd behövs. Svårt att få lagom mängd frostskydd eftersom du måste pumpa igenom vätska som kommer att sörpla sig fram i ormboet. Ett sätt kan vara att slå koncentrerad glykol i tank/toa o pumpa igenom. Glykolen blandar sig med kvarvarande vatten o du får ett frysskydd. Rekommendationen 50/50 för glykol/vattenblanding i en motor är för att motorn ska kunna användas även vid minus 40 grader. vid lägre glykolinblanding så fryser det till issörja som hindrar en motor att fungera väl. Men lägre procentuell glykolinblandning skapar en sörja (vid många minusgrader) som tappat sin sprängverkan. För att kolla vilket frostskydd du åstadkommit så samla upp ett vattenprov i en plastflaska o lägg i frysen. Då kan du se om du lyckats tillräckligt väl för att slippa bottenfrysning o sprängverkan.

 

Svar 4: Kulventiler kan vara lite luriga. Det står vatten bredvid kulan inne i ventilen/kranen som kan spräcka godset i kranen. Du måste därför vrida kranen framotillbaka några gånger så detta vatten dräneras ut ur kranen. En kran som står stängd o inte töms får en ispropp på tvären som spräcker ventilhuset även om det inte står något vatten i de anslutna slangarna. (För ett antal år sedan hade någon båttidning ett test på detta där vattenfyllda kranar lades i en frysbox  men den artikeln är nog svår att hitta.)

 

Redigerat: Ooops, några andra hade hunnit svara medan jag skrev. Men våra svar är som du ser rätt samstämmiga....

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll inte vilken glykol som helst i toa-systemet, vissa sorter kan påverka gummipackningarna.

Jag köper en glykolsort som kallas Tank Safe frysskydd som är anpassad för bl.a toaletter.

 

Har någon gång hällt vanlig blågrön glykol i en Jabsco-toa och en del packningar tog stryk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mambo:

Häll inte vilken glykol som helst i toa-systemet, vissa sorter kan påverka gummipackningarna

Är det verkligen så? De instruktioner jag sett för toaletter så står det bar "glykol" utan några varningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Mambo:

Har någon gång hällt vanlig blågrön glykol i en Jabsco-toa och en del packningar tog stryk.

 

Jag har haft sådan toa i 15 år och alltid hällt i blå/grön glykol utan något enda packningsbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

 

Jag har haft sådan toa i 15 år och alltid hällt i blå/grön glykol utan något enda packningsbyte.

Jag fick rådet på båtmässan för något år sedan, då jag pratade med Jabsco-representanter, att aldrig hälla vanlig glykol i toan. Just därför att packningarna skulle ta stryk. 

Som motvikt till detta skriver Jabsco själv i sin manual hur man sköter vinterkonservering:

CAUTION:

The use of anti-freeze is NOT RECOMMENDED, as it is impossible to ensure that it penetrates the complete toilet system. If, for any reason, anti-freeze is used it MUST be glycol based.

Sedan har jag en känsla av att de båttoaletter som gjordes för 15 år sedan hade en bättre kvalité än dagens, så din toa Ingemar kanske klarar sig?

Redigerad av Mambo
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/9/2019 at 9:58 AM, bhemac said:

Alla ventiler med bordgenomföringar smörjer jag med PTFE-fett, sprutas in utifrån.

I syftet att smörja dom eller förhindra frysrisk?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Skuten:

I syftet att smörja dom eller förhindra frysrisk?

Enbart för att smörja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol i toasystemet har vi aldrig, men det beror nog på att vi inte har några (ofta onödiga) ventiler.

Ventilen för överbordtömning är oftast den enda som behövs och den ska ju naturligtvis skötas om.

 

Man bör inte heller glömma öl, läsk och/eller vattenflaskor i båten.

Kanske inte är en del av själva frysskyddandet, men det blir inte bra...

 

Häverteffekten är praktisk att utnyttja för att tömma vattentanken på land.

Kräver ingen övervakning, bara att lämna till tanken är tomt.

Häng en slang över relingen ner till marken och sug igång häverten med våtdammsugaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Häverteffekten är praktisk att utnyttja för att tömma vattentanken på land.

Dyvikan är ganska praktisk också, släpp ut vattnet i kölsvinet och passa på att städa samtidigt.

--

Tryckluft är också ganska praktiskt, en 12V kompressor för några hundralappar tömmer dricksvattensystemet effektivt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skuten:

Var har ni köpt era vattendammsugare?

Jag har haft en billig från ÖoB, enbart avsedd för båten, den har fungerat utmärkt. En fördel är det låga priset. Min kompis råkade sugtömma lite skit som stod kvar i skittanken. Det var bara att köra den till återvinningen.

Min fick jag byta i år, den var illa tilltygad efter att trillat ner från däck några gånger så jag köpte en liten på Biltema. Modern och påslös, väldigt smidig. Den bor alltid i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Skuten:

Var har ni köpt era vattendammsugare?

Jula. Enkel modell med behållaren helt i plast. Går att köra med eller utan påse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Skuten:

Vad tror ni om den här lilla? Är det ungefär så här små ni har eller har ni stora som går på 230?

Batteridriven och kan suga upp 60ml vätska.

 

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard/dammsugare/handdammsugare/handdammsugare-002409/#tab04

Ska man tömma 30 l ur varmvattenberedaren är den inte mycket att komma med...

Jag sätter på kranarna till vattnet och låter pumparna suga det de kan. Sen öppnar jag övertrycksventilen på vvb och tömmer med en pump kopplad till en borrmaskin. 
Sen kopplar jag loss slangarna från pumparna och suger med dammsugaren upp det som kommer ut. Sen suger jag ur slangar som kommer från vvb och tank. Brukar bli en 30-40 liter totalt. Får tömma min grovdammsugare några gånger. 
Avslutar, som sagt, med lite tryckluft för att få ut resten. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...