Jump to content
Wednesday 16 October 2019
Sign in to follow this  
sy_Alice

Hur hög är indexhöjning

Recommended Posts

Jag bor i en 2 familjs villa i Göteborg, där jag hyr en lägenhet. Jag fick en ny fastighetsägare för en tid sedan. 

Och han vill höja min hyra från och med årsskiftet med 500 kronor per månad. 

Jag har sökt på detta ämne men jag finner inte riktigt exakt summa. 

Det verkar vara svårt att hitta exakt hur mycket index är eller kpi är per år. 

Men om hyran skall höjas med 500 kronor, så är väl det per år? Och inte per månad? Vilket gör nästan 42 kronor per månad... 

Eller har jag fel? 

Posted (edited)

Såg något i en blaska häromdagen att den genomsnittliga hyreshöjningen skulle bli 1,9% men att det var stora variationer mellan ffa storstad/landsbygd.

Nu vet jag ju inte hur stort du bor eller vilken hyresvärd du har eller var i landet det är men...

En genomsnittlig trea ligger väl på ca 7.000:- /månad vilket ger ca 133:- /månad.

Dvs 500/månad låter högt men 42 låter lågt.

PS. Ser nu att du bor i Stor-Göteborg vilket förmodligen ger högre höjning för en normaltrea

Edited by ChristerN

Senaste publicerade statistik från SCB är augustimätningen, KPI

Då var årsförändringen 1.4%.

Nästa mätning publiceras 10 oktober.

Hyreshöjningar följer inte KPI. Sen beror det ju också på när hyran höjdes senast och, framförallt, den sk bruksvärdeshyran. Enklast är att låt Fastighetsägarföreingen resp Hyrsgästföreningen sköta förhandlandet.

Nej, det varierar givetvis. Så här såg det ut 2019 i Gbg.

image.png.c8a04e8b3412329ad8fe8e97d0a722ee.png

Det jag har googlat mig till är att index brukar ligga kring några procent av nuvarande hyra.

Exempel: Hyran är 5000 kronor per månad och hyran höjs med 5%. Det innebär att den nya hyran blir per månad 5025 kronor. Årlig höjning blir alltså 300 kronor.

Men min nya hyresvärd vill alltså göra som i detta exempel:

Hyran är 5000 kronor per månad och hyran höjs med 10%. Det innebär att den nya hyran blir 5500 kronor per månad. Årlig höjning blir alltså 6000 kronor.

Vilket exempel är riktigt? Och så som marknaden i stort säger?

Hyresvärden måste kunna motivera sin hyreshöjning. Det vanligaste är att man justerar upp enligt något index. Men en giltig anledning är även standardhöjningar eller att hyran släpat efter många år.

Man kan få hyreshöjningen prövad av kommunen. Men en halv villa för 5500 per månad låter inte så farligt dyrt. När vi senast bodde i hyresrätt hyrde vi en del i en radhuslänga på 90 m2 för 7800 kr, det var för tre år sedan..

Det är såklart alltid svårt när man hyr privat på det viset. Och det handlar också om hur länge sedan som en höjning gjordes, hur länge den gäller osv. 

Eller om något gjorts i lägenheten som höjt standarden. 

Men - en snitthöjning på 2-3% per år är nog det man får räkna med. 

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-hojer-vastsvenska-vardar-hyran-2019-hela-listan/

5% av 5000 är 250. Alltså, höjs hyran med 5% blir månadshyran 5250 kr. 

Höjs det med 10% blir hyran 5500 per månad. Sen är kanske både 5 och 10 % för mycket, men det är ju beroende av faktorer som nämnts redan.

9 minuter sedan skrev larban:

5% av 5000 är 250. Alltså, höjs hyran med 5% blir månadshyran 5250 kr. 

Höjs det med 10% blir hyran 5500 per månad. Sen är kanske både 5 och 10 % för mycket, men det är ju beroende av faktorer som nämnts redan.

Precis. 

Och kommer höjningen var tredje år motsvarar höjningen med 500 kr dryga 3% per år. 

Min hyra har varit låg genom alla år. Det har varit ett generationsboende, därav anledningen till den låga hyran. Men den äldre generationen har dött, så därför blev det ett ägarbyte.

Och någon renovering eller förhöjning av standard har det inte blivit, snarare en förminskning i vad jag har möjlighet att använda gentemot tidigare.

Förut hade jag del i uppvärmt och låst garage, idag har jag bara en parkering. osv.

Min nya hyresvärd vill höja lägenhetens hyra med 500 kronor per månad från den första januari varje nytt år. Utan att jag får någonting annorlunda med detta.

Skall väl kanske tillägga att min nya hyresvärd är min bror. Och han o jag är inga goda vänner, har aldrig varit och kommer med största sannolikhet aldrig att bli...

Ett bra sätt att bli ännu mera ovänner är nog att ni pratar om hyran med varandra.

Låt någon med kunskap i ämnet hyressättning bestämma hur det bör vara istället och dela på kostnaden.

En höjning med 6 000:- kronor per år är ju helt orealistisk.

Betalar du 5 000:- kr/månad nu så kommer du att betala 10 000:- kr/månad Om 10 år.

Jag skulle även betala några timmar konsultation med en bostadsjurist(eller vad det kan heta) själv även om det skulle innebära att jag blev tvungen att leva på blodpudding de kommande månaderna.

Det är inte värt att lägga tid och möda på tjafs.

Troligen bör ju hyran dessutom sänkas eftersom du inte längre har tillgång till varmgarage.

Vill du slippa din bror kanske det går att byta din lägenhet med någon annan hyresgäst som vill bo där du nu bör.

41 minuter sedan skrev sy_Alice:

Skall väl kanske tillägga att min nya hyresvärd är min bror. Och han o jag är inga goda vänner, har aldrig varit och kommer med största sannolikhet aldrig att bli...

Kanske läge att hitta en annan bostad där du slipper ha din bror som hyresvärd?

• Like 3

Jag har pratat med honom. Men det är som att prata med en vägg. Kommer ingen vart med det samtalet.

Det jag tror att allting handlar om är att han vill att jag skall flytta, att jag letar upp ett nytt boende någon annanstans, vilket gör att han då kan hyra ut till någon fullständigt främmande och ta ut en mycket högre hyra av denne.

Jag har 2 grannar på gatan, den ena med 2  lägenheter på 60 kvm vardera, 1 i källaren och 1 på vinden. De tar 15000:-/mån per lägenhet och båda är uthyrda sedan länge.

En annan granne hyr ut en attefalksstuga för 9000:-/mån.

Min bror känner och umgås med han som har 2 lägenheter i sitt hus, så han ser naturligtvis pengar att tjäna på min lägenhet som är på 65 kvm med trädgård, egen ingång + parkeringsplats.

Detta under förutsättning att jag då ej längre bor kvar på platsen, vilket jag tror han vill men inte säger rent ut, dock har han sagt att han kommer aldrig vräka sin egna bror, hur mycket ovän vi är med varandra.

Men om jag självmant flyttar..............

• Confused 1

Vill du bo kvar - låt juridisk expertis lösa detta åt er.

Vill du inte bo kvar - byt lägenheten du har mot något annat.

Det låter ju som en trevlig lgh, så det borde inte vara svårt att byta till något "sämre", men utan brorsan som hyresvärd.

Posted (edited)

Jo, jag vill bo kvar - Men att ta in juridiken försämrar saken kraftigt. För idag kan vi åtminstone prata med varandra.

Och om jag byter lägenheten mot någon annan, jag tar över dennes lägenhet och han/hon/de tar över min lägenhet, och de får reda på att lägenheten blir 500 kronor dyrare per månad för varje nytt kalenderår, gör inte bytet enkelt...

Vad jag vill är att kunna diskutera med min hyresvärd om vettig hyreshöjning.

Alltså vad ligger en årlig hyreshöjning på? Oavsett vad jag idag betalar i hyra och vad jag får för den hyran.

Är prislappen om 6000 kronor per år en vettig summa? Eller är det så att en vettig, rätt och riktig summa bara är 10% av nuvarande hyra per månad delat med 12 som är det som marknaden gör? Alltså enligt index?

Edited by sy_Alice

Varför inte prata med hyresgästföreningen? Troligen vill de att du ska vara medlem.

Är du med där så är det de din bror får förhandla med.

Enklast måste vara att acceptera hyreshöjningen med 500 kr, och sedan föreslå att ni skriver ett kontrakt att den är oförändrad så i tre år. Då bor du med en OK hyra i de närmsta tre åren, en indexering med dryga 3% måste nog ses som OK ändå, och du har då tre år på dig att hitta något annat om du önskar.

Alternativt - säga att ja, 500 kr är OK, men då vill jag ha ett nytt kök/ommålat vardagsrum/renoverat badrum/fin uteplats eller vad det nu kan vara du behöver. I en förhandling handlar det om att ge och ta.

• Like 1

Posted (edited)

Lägenheten i exemplet är på 65 kvm.

Min lägenhet är också på 65 kvm, dock har jag utöver detta ett sovloft som är mer som en stor krypvind, och en källare med ingång från utsidan där min värmepanna, tvättmaskin och förråd finns.

Jag har en liten trädgård om cirka 50 kvm med balkong/altan.

Jag har också en parkeringsplats på garageinfarten, utomhus under träd som fäller på bilen.

Nu är jag inte i närheten prislappen för en lägenhet hos bostadsbolagen. Min hyra har varit låg för att jag har varit son till mina föräldrar som har ägt huset och de har inte velat slå mynt och tjäna pengar på mig. Så min hyra har varit föredömligt låg i alla år.

Men ja, att gå med på en hög hyreshöjning om det samtidigt omfattar en renovering av köket t.ex. Ja då kan jag gå med på det..

Och jag förstår nog att en kraftig hyreshöjning för att få min hyra i relativ rimlig nivå med dagens standard, dock minus en eventuell familjerabatt, kan vara en gyllene medelväg...

Edited by sy_Alice

16 timmar sedan skrev sy_Alice:

Jo, jag vill bo kvar - Men att ta in juridiken försämrar saken kraftigt. För idag kan vi åtminstone prata med varandra.

Kan ni prata med varandra kan ni ju tillsammans bestämma att ni går till en jurist för att få en oberoende bedömning av någon som kan ge er ett konkret förslag som håller sig inom lagens ramar. Jag tycker det borde ge mindre slitningar i de tydligen tunna familjebanden än om ni själva förhandlar med varandra.

18 timmar sedan skrev sy_Alice:

Exempel: Hyran är 5000 kronor per månad och hyran höjs med 5%. Det innebär att den nya hyran blir per månad 5025 kronor. Årlig höjning blir alltså 300 kronor.

Räknefel. 5% av 5000 är 250, inte 25.

17 timmar sedan skrev sy_Alice:

Jag har 2 grannar på gatan, den ena med 2  lägenheter på 60 kvm vardera, 1 i källaren och 1 på vinden. De tar 15000:-/mån per lägenhet och båda är uthyrda sedan länge.

En annan granne hyr ut en attefalksstuga för 9000:-/mån.

Spontant låter detta som oskälig hyra, särskilt attefalksstugan. Det finns regler för hur mycket hyra man får ta ut. Det är INTE marknadspris som gäller, dvs högstbjudande får lägenheten. Det finns dock förslag om att införa marknadshyror.

På länken nedan kan du få fram skälig hyra genom att fylla i adress, antal rum, yta och typ av bostad.

http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

Vid en tvist så är det hyresnämden som bestämmer nivån på den sk bruksvärdeshyran som baseras på läge, skick, utrustning mm.

Vi har en trea på 68 m2 i landsorten. Föregående hyresgäst betalade 4700kr/månad - det var billigt av div orsaker. I somras bytte vi hyresgäst och då sattes hyran till 5900kr/månad. Det är fortfarande billigt. Den nya hyran accepterades av Hyresgästföreningen utan knot. Det finns inget som säger hur mycket man max får höja hyran men Hyregästföreningen kan försöka få ner den i alla fall i början för att mildra "smällen" men de kan egentligen inte göra något, det är bruksvärdeshyran som gäller.

Visst kan man gå till en jurist men en sådan kostar runt 2 tkr/tim och vill nog minst ha tre timmar men troligen mer.

Jag skulle nog acceptera hyreshöjningen. Risken är arr fastighetsägaren går med i Fastighetsägarförenngen och då lär hyran stiga betydligt mer. Gissningsvis ligger bruksvärdeshyran på minst 1500kr/m2/år dvs runt 8tkr/mån. Sen kan man ev förhandla ner den hyran pga lägenhetens skick men att försöka förhandla med Fastighetägarföreningens jurister klarar nog bara Hyrgästföreningen.

4 timmar sedan skrev b_syrsa:

Spontant låter detta som oskälig hyra, särskilt attefalksstugan. Det finns regler för hur mycket hyra man får ta ut. Det är INTE marknadspris som gäller, dvs högstbjudande får lägenheten. Det finns dock förslag om att införa marknadshyror.

På länken nedan kan du få fram skälig hyra genom att fylla i adress, antal rum, yta och typ av bostad.

http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

Enligt den länken så hamnar en skälig hyra på min bostad mellan 10140-13410 kr.

Och jag kollade även på mina grannars uthyrningar, och de hyror de tar ut är också enligt den länken ganska så skäliga!

Edited by sy_Alice

19 timmar sedan skrev bhemac:

Visst kan man gå till en jurist men en sådan kostar runt 2 tkr/tim och vill nog minst ha tre timmar men troligen mer.

Fast riktigt så dyrt behöver det inte vara att få hjälp av en jurist, men om det nu blir så dyrt så kan det ju vara värt 6 000:- kronor för bröderna att få en gemensam och oberoende bedömning av hyresnivån och lite riktlinjer för hur hyran bör/kan höjas.

En höjning av hyran med 6 000:- kronor per år i all framtid kommer ju att göra att TS till slut inte kan bo kvar så det låter ju inte alls realistiskt.

Samtidigt, om 10 000:- kronor är skäligt så kan ju en överenskommelse om en höjning på 6 000:- kronor per år upp till 10 000:- kronor/månad vara rimlig, om det samtidigt kan innebära en standardhöjning för TS.

Edited by Mackey

5 timmar sedan skrev Mackey:

Fast riktigt så dyrt behöver det inte vara att få hjälp av en jurist,

Försök! En jurist kostar minst 1500kr/tim.

Medlemskap i Hyresgästföreningen kostar 85kr/månad, billigare än så lär det inte bli.

Eftersom hyran verkar ligga långt under bruksvärdeshyran så kommer hyran garanterat stiga rejält oavsett vem som förhandlar, enklast är nog att acceptera höjningen och därmed skjuta problemet på framtiden.

13 minuter sedan skrev bhemac:

Försök! En jurist kostar minst 1500kr/tim.

Medlemskap i Hyresgästföreningen kostar 85kr/månad, billigare än så lär det inte bli.

Eftersom hyran verkar ligga långt under bruksvärdeshyran så kommer hyran garanterat stiga rejält oavsett vem som förhandlar, enklast är nog att acceptera höjningen och därmed skjuta problemet på framtiden.

Jag har relativt nyligen fått juridisk hjälp i samband med en äldre släktings bortgång, en rätt spretig tillställning med halvsyskon, kusiner, avlägsna släktingar, mm, mm.

Det föll sig inte bättre än att det blev en jurist och en advokat som på olika vis hjälpte mig, mina halvsyskon och mina kusiner.

Juristen- en äldre erfaren man - betalade vi 850:- kronor per timme.

Advokaten - en medelålders man - betalade vi 2 500:- kronor per timme.

Båda var mycket kunniga på sina områden, men den dyrare hade finare kontor på finare adress.

I Stockholmsområdet får man ofta en första halvtimmes konsultation utan kostnad. Det har vi använt oss av för att komma på rätt spår när vi bildade en stiftelse. Med tydliga väl förberedda frågor kommer man överraskande långt på en halvtimme.

Sedan fick de ju naturligtvis även uppdraget att hjälpa till med formalia när vi väl kommit så långt, men det fanns absolut inga sådana krav för den första gratiskonsultationen.

Ibland är det värt ett par tusenlappar att få klarhet i vad som gäller tycker jag.

Visst kan man hitta en jurist för en låg kostnad men ska man ha riktig hjälp så springer det snabbt iväg.

Men vad ska man med de råden till? Lagstiftningen är glasklar, det är bruksvärdeshyra som gäller och vad den ligger på kan man hitta hos Skatteverket.

Hyran i det här fallet ligger långt under så risken är att om man börjar rota i det så åker hyran upp betydligt mer och man har inget att sätta emot.

Man kan försöka med att acceptera hyran men skriva ett kontrakt på två år, det är troligen en strålande affär.

Jag tycker att TS ska acceptera en hyreshöjning på sikt. Hellre pruta lite på den så att det går lite långsammare. Föreslå 300 hundra och att du fortsätter fixa saker själ..

Att lägga 10-12 000 på en jurist äter förmodligen upp det mesta av ev besparingar.

Men bäst vore ju att bli vän med brorsan igen

• Like 2