Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Skeppohoj89

Johnson 26 Genua

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag äger en Johnson 26. Nu har förseglet (Genuan) blivit så sleten och söndrig att jag behöver köpa nytt eller begagnat. Jag har mätt det gamla seglet och det är i förliket med den förstärka delen inklusive den icke förstärkta 9meter och 14cm. 
 

jag undrar om man måste hålla detta måttet eller kan gå upp i storlek? Och om det är orginal måtten för en Genua på Johnson 26?

 
har även kollat på fakta om båten men där står bara kvm.

 

om någon vet detta eller har en idé skulle jag vara tacksam för svar.

 

tack på förhand

Chris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Skeppohoj89:

- - -

Jag har mätt det gamla seglet och det är i förliket med den förstärka delen inklusive den icke förstärkta 9meter och 14cm. 

 

jag undrar om man måste hålla detta måttet eller kan gå upp i storlek? Och om det är orginal måtten för en Genua på Johnson 26?

 - - -

Som vanligt, det beror på...

 

Hur långt förlik du kan ha på ett nytt/begagnat segel påverkas av hur rullen till din förstagsprofil ser ut o hur stor fallhake du har (sen finns det entypsmått men de kan påverkas av hur din båt är utrustad). Det enklaste är att fästa ett måttband i fallhaken, hissa upp o mäta mot haken i förstagsrullen (o dra av någon cm...). Ett annat sätt är att släppa det segel du mätt från haken vid rullen, hissa seglet helt i topp o mäta hur många cm du har mellan halshornet (öljetten längst fram/nedtill på seglet) o haken i fockrullen (tänk på att seglet töjer sig när du sträcker upp förliket).

Sen måste du även ha ett mått till skotblocket (underlik o akterlik) så din genua inte går för långt bak. Du ska ju kunna sträcka både akterlik o underlik till lagom buk när du skotar hem seglet.

 

Om du ska beställa ett helt nytt segel så försök hitta en segelmakare/segelloft som  mäter på din båt. Om de mätt så är det enklare att få rättat till om seglet inte passar. Om du själv mätt så kommer de att hänvisa till din mätning...

 

Om du ska köpa ett begagnat segel så "får du nog ta vad du hittar" och som håller sig inom dina maxmått. Att ha lyckan att hitta ett bra segel som använts på en Johnsson 26 är som att vinna högsta vinsten - ganska osannolikt. Johnsson 26 är ju inte den vanligaste båten o de flesta ägarna är nog inte så mycket kappseglare o byter därmed inte segel så ofta (till båtar som  kappseglas frekvent så går det att hitta nästan nya segel för en bråkdel av vad nya kostar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt och gediget svar!

 

ja men då får jag nog tänka till hur jag ska göra detta.

 

Tack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...