Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JerkerK

TAMD41A tappar drivning över 2500 rom!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Nimbus 3003 med TAMD41A.

Tog sista turen med båten i helgen och märkte att vid körning upp mot 2500 rpm tappar motorn kraft och ljuter till ism detta. Sänker jag varvtalet funkar den igen.

Har märkt axel och medbringare (den delen som klämmer runt axeln) och där emellan sker ingen rotation. Bytte black jack i våras och misstänkte att skruvarna lossnat men icke sa Nicke. Sitter som berget och har alltså kört hela sommaren utan problem.

 

Jag hade inne spridarna på renovering för några veckor sedan och har inte kört båten sedan dess. Inte mer än startat och varvat vid bryggan. Kan det vara bränsierelaterat?

 

Var även nere Ida och skrapade rent propellern då jag misstänkte beväxning och kavitation men det hjälpte inte. Det var en del havstulpaner på den men då varvtalet INTE ökar när problemet sker är kavitation uteslutet anser jag.

 

Har inte kollat turbon men jag borde inte tappa kraft utan den borde vara konstant och dessutom väldigt rökig om turbon sitter fast vilket den inte är?

 

Backslaget (MS4 tror jag det är) renoverades för 5 år sedan så det borde vara ok. Och konan är kass är min erfarenhet att det är svårt att få grepp/drivning på låga varv.

 

Är det någon som har några idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är absolut ingen expert på detta men när jag läser din fråga så ser jag ett möjligt/troligt samband med spridarrenoveringen. Du skriver ju att detta inträffat direkt efter denna och att maskinen varvar bra utan belastning är ingen garanti. 
Återmonterade du spridarna själv?

Luftat ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demonterade med Penta specialverktyg och monterade dom efter renoveringen. Krankade motorn tills det kom bränsle vid spridarrören. Gjorde samma jobb på kompisens båt (likadan som min) och den funkar perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte lägga upp en filmsnutt då den är för stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer vid 2500rpm, ökar varven på motorn men inte på proppeĺleraxeln samt ett missljud också, eller hur menar du?

I så fall har det inget med spridarna att göra.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvet ökar inte men motorn tappar kraft vid/över 2500 rpm. När den tappar kraft tjuter det till lite och då drar jag av gasen och tjutet försvinner och kraften återkommer. Det känns nästan som att något nyper eller håller fast. Svårt att förklara bättre. Något hindrar motorn att öka varv. Så känns det i alla fall.

 

Det finns ingen rotation mellan axel och medbringare. Har märkt med spritpenna och kollat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu konstaterat att slirningen sker i backslaget. Var ute igen i tisdags och kunde då tydligt se att varvtalet ökar ism att farten minskar vid varvtal över 2400 rpm. Precis som en slirande koppling i en bil.

Bara att plocka ur och renovera. Skönt att ha lite att göra i vinter.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...