Jump to content
Sunday 12 July 2020
Vedkaparn

Byta iveco 49hm mot bilmotor?

Recommended Posts

På väg att köpa en båt med en sliten iveco diesel i. Båten gör 6 knop ungefär med denna motor så det gör nog inget att komma upp i 70 till 100 hk. 

Men! Om man vill ha i en bränslesnål dieselmotor från en bil, vad ska man tänka på då? Vilken modell att välja? Tänker både på motorfäste, storlek, kompatibel med befintligt backslag eller om man ska ska skaffa ett nytt, pris på motor och framtida reservdelar, driftsäkerhet, hur många mil kan den ha gått och ändå vara ok mm...

Alla tips enottages tacksamt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ivecos motorer, liksom de allra flesta andra båtmotorer är baserade på bil och lastbilsmotorer. Du kan alltså hitta bilar med samma motor som sitter i din båt.  Iveco är nära besläktat med Fiat så din motor finns antagligen i gamla Fiats personbilar och skåpbilar. Dessutom samarbetar Fiat med Peugeot och Citroen. Flera skåpbilsmodeller säljs både av Fiat, Peugeot och Citroen. Jag äger själv en Fiat Scudo, samma bil finns som Citroen Jumpy och Peugeot Expert. Om du håller dig till en motor ur samma motorfamilj kan du antagligen återanvända avgaslimpa, oljekylare, värmeväxlare och annat som hör till marinversionen.

De flesta motormodeller finns i lite olika versioner när det gäller effektuttag. Skillnaden sitter i kamaxlar, storlek på ventiler, dieselpump och eventuellt turbo.

 

Att hålla sig till samma märke betyder att det är troligt att bultmönstret passar direkt på backslaget.

Å andra sidan är backslaget sällan gjort av Iveco utan man använder standardmodeller från olika tillverkare, Hurth, Borg-Warner osv.

Sätter du in en starkare motor kan en naturlig konsekvens vara ditt backslag blir för klent och du får jaga tag på någonting lämpligare. Ett propellerbyte är också ganska oundvikligt om du ökar effekten.

 

Att konvertera bilmotorer kräver nog att man är händig och gör jobbet själv om man skall spara pengar. En lite medkörd dieselmotor ur en bil är svår att komma över för rimliga pengar. Att renovera en mycket medkörd motor gör också att kostnaderna och mängden jobb skenar iväg. Det finns konverteringssatser för de vanligaste dieselmotorerna att köpa. Man behöver åtminstone en avgaslimpa, vattenpump och en oljekylare. Eftersom de flesta någorlunda moderna motorer har aluminiumlock så behöver de en värmeväxlare för sötvattenkylningen. Att kyla blandmetallmotorer med saltvatten leder ofelbart till galvanisk korrosion.

Att svetsa avgaslimpan själv är möjligt men kräver svetskunskaper och materialkännedom om syrafast stål eller aluminium. Har själv gjort en i svartstål med rör och vinkeljärn, den var det inte mycket kvar av efter tre säsonger :-)

 

Slutsatsen är att du skall vara beredd på att skruva själv om kalkylen skall hålla och hitta en motor som det redan finns marineringsdelar till.

Mitt råd är att leta fram en begagnad båtmotor med backslag i ett paket. Klart enklaste bytet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy