Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Olten

Däckstömning

Rekommendera Poster

Hej.

 

Skall äntligen fixa till däckstömningen av toatanken. Från däck till tank är det några meter (2,5-3) och jag hade först tänkt använda syrafast rör på dom raka ställena och slang mellan dessa för att minimera mängden slang MEN kanske är det bättre med en kvalitetsslang hela vägen mellan däck och tank och därmed minimera antalet skarvar som kan läcka och även om röret i sig inte är tjockt så blir det ju ett antal "kanter" som svartvattnet skall passera istället för en lång jämn slang.

Vad säger ni? Minimalt med slang och syrafast rör där det går (på större delen) eller slang hela vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syrafast rör är inte gratis det heller (beror i och för sig på vad man har för kontakter).

Jag hade absolut kört med en bra slang för mjuka böjar och få skarvar. Och inte minst enkelheten.

 

Glöm inte ordentlig dimension på tankens avluftning, om du inte redan har det (min 19, helst 25mm)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör med kopparrör och slang i skarvar för att inte få galvanisk korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast står det inte vätska i slangen/röret till däckstömningen där är den inte lika känslig för att släppa ut lukt som tex mellan toa och tank.

Har du tillgång till rör så använd det så mycket du kan, övergångar är inget problem.

Bäst är ju om man kan svetsa/skruva ihop rören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

Oftast står det inte vätska i slangen/röret till däckstömningen där är den inte lika känslig för att släppa ut lukt som tex mellan toa och tank.

Nja, det beror ju helt på var tömningen är ansluten till tanken.

 

Om den är ansluten via ett internt sugrör och ut på toppen av tanken - javisst. Men många (kanske t.o.m. majoriteten) är nog påkopplade med en T-koppling eller liknande på befintlig tömningsutgång vid tankens botten. I synnerhet om man bygger till det efteråt. Och då blir ju troligen en avsevärd del av slangen vätskefylld.

I de fallen finns ju dock en fördel om slangen kan dras upp över tanknivån så nära tanken som möjligt, om man vill minska risken att stående vätska i slangen skulle öka risken för lukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/7/2019 at 9:08 AM, Olten said:

Vad säger ni? Minimalt med slang och syrafast rör där det går (på större delen) eller slang hela vägen?

Jag har av utrymmesskäl använt en kombination slang och syrafast ø38mm rör och inte haft några som helst problem med det.

Bild från installationsarbetet...

 

 

IMG_3953.JPG.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köra slang hela vägen.

Då minimerar du tänkbara ställen där otrevligt läckage kan inträffa och dessutom mindre risk för  stopp.

Det lär ju vara viktigt att se till så att du inte får något vattenlås i ev lågpunkt?

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...