Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndreasR

Första dieselinombordaren AQAD41, konserveringsfrågs igen!

Rekommendera Poster

Hej! Har i dagarna bytt båt och har nu fått en större med dieselinombordare! Båten kommer att tas upp senare i veckan. Jag som så många andra förut undrar om konserveringen, jag har ingen egen erfarenhet av AD41 motorerna men har läst på mycket. Det är 290 DP drev på. Har läst igenom forumet och tänkte köra som följande:

- Köra igenom med drevsäck och kran(söt)vatten på uppläggningsplatsen

- Sätta på typ drevsäck med glykolblandning, köra igenom tills glykol klart och tydligt kommer ut.

- Byta olja + filter i motorn, olja i drevet

- Tappa ur varmvatten+färskvattentanken och konservera WC m.m.

 

Det jag undrar är: måste man på dessa motorer se till att termostaten öppnar innan man får runt all glykol? Det kan väl inte behövas då det är sötvattenkylt system och sjövattnet har väl ingen termostat, eller?

Är det något annat uppenbart som ska tömmas på dessa motorer eller så, vill ju inte göra bort mig och frysa sönder nåt direkt.

 

Tusen tack för svar på ännu en konserveringsfråga! 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att sjövattensidan inte har någon termostat så varmkörning är inget måste.

Tänk dock på att glykolblandningen i din drevsäck blir utspädd på slutet iom att du har vatten i motorn sedan innan.

Jag konserverade min AQAD41 i helgen och eftersom jag förvarar mitt drev hemma varje vinter använder jag inte drevsäck. Jag stoppar in en slang i sjövattenslangen som kommer ut ur skölden och suger 50/50 blandning direkt ur en 25 liters dunk, det brukar gå åt ca 15-20 liter innan det kommer mörkblå kylvätska ur avgasbälgen. 

För jag brukar börja med att låta motorn gå några minuter med en svagare glykolblandning (ljusblå 😉) istället för att köra enbart sötvatten. 

 

När konserveringen väl är klar behöver inget tömmas ur, under vintern gör ju glykolblandning störst nytta i motorn.

Och som miljöbesparande åtgärd brukar jag starta upp min motor på sötvatten innan sjösättningen och då samla upp kylvätskan som återanvänds nästa år.

 

Och ett sista tips, bli inte nervös om du hittar större mängder kylvätska under motorn under vintern/till våren. Dom här maskinerna brukar läcka under den kalla årstiden. Det sägs att det är när olika material krymper olika mycket när dom blir kalla. Jag vet inte sanningshalten i det men det har lugnat mig i alla fall. Men på våren brukar jag toppa upp sötvattensidan med några liter då expansionskärlet är tomt.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev PeltO:

Och ett sista tips, bli inte nervös om du hittar större mängder kylvätska under motorn under vintern/till våren. Dom här maskinerna brukar läcka under den kalla årstiden. Det sägs att det är när olika material krymper olika mycket när dom blir kalla. Jag vet inte sanningshalten i det men det har lugnat mig i alla fall. Men på våren brukar jag toppa upp sötvattensidan med några liter då expansionskärlet är tomt.

 

Att olika material har olika utvidgningskoefficient är ingen skröna, det är helt enligt boken. Men att 41:an skulle läcka ut kylvätska på det sättet Du beskriver har jag inte varit med om. Jag har dock inte haft alla modeller av staketmotorn, och är inte någon monstermekaniker, men några varianter har av olika anledningar passerat sedan sent 70-tal. Har sedan 2005 3 st AD41P-A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara haft en 41a och den var från -89 och den skvätte allt några deciliter under vintern för det mesta. Men några liter har det aldrig varit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, nu tror jag nog konserveringen ska lösa sig. Bra poäng där PeltO om att det finns vatten kvar i motorn som späder ut, ska se om jag kör två blandningar p.g.a. det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag om du inte redan köpt grejer, för att undvika utspädning. Och för att jag hittade dessa grejer hemma, spolmuff, trädgårdslang och en gammal dunk + uppsamlingskärl. 

IMG_20191009_085419.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detdär ser smart ut, jag var orolig att spolmuffen gör så drevet inte suger i sig men det funkar ju då du har upp dunken en bit så det blir lite självtryck. Imorgon lär båten överlämnas så det är spännande tider som stundar! 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du placerar dunken på tex badbryggan dvs högre än motorn, fyller den långsamt motorn. Men det är svårt att få en spolmuff tät mot 290drev

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste man köra runt blandningen så länge? Kan man inte bara köra motorn tills man ser att det kommer glykolblandning från drevet och sedan stänga av?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...