Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Klockhoff

Varning för Biltema universalbränsleslang

Rekommendera Poster

I maj monterade jag Biltemas universalbränsleslang på min lilla 4 t Mercury, således drift med vanlig 95 soppa. Efter 4 månader är slangen stenhård, så spröd att den läcker vid pumpblåsan. Jag har aldrig haft en sämre slang.  Aktuell produkt är 25-7003. Så usel att den borde tas ur sortiment med omedelbar verkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Biltemas bränsleslangar har jag läst om förut med samma klagomål. 
Jag hoppas du reklamerar slangen, annars kommer dessa bristfärdiga produkter aldrig komma ifrån marknaden. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, värdelöst skräp. Samma med pumpblåsan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev raol:

Japp, värdelöst skräp. Samma med pumpblåsan.

 

Hoppas alla reklamerar detta så skiten försvinner ur sortimentet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De, liksom JULA, hade tidigare ett fabrikat "ILO" på standardslangsortimentet. Sprack i varenda böj efter bara en säsong. Reklamerade, och fick höra att flera kommit tillbaka med dem (blev även erbjuden pengarna tillbaks fast det gått ett halvår). Den försvann sedan snabbt från Biltema, men såldes vidare av JULA något år till.

Nu framgår inte om det är en slang från marinavdelningen som åsyftas, eller deras standard 6 & 8mm i 1m-längder. De sistnämnda har jag kört med under senaste åren (efter att "ILO" försvann) utan problem, både till båt och entusiastbilarna.

 

Att reklamera lönar sig, och oftare hos vissa lågpriskedjor än hos "finbutiken" - fast det kan vara lika illa där....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med en biltemaslang i 4år, sån med blåsa. utan problem .

Ska nog kolla en extra gång så den ej spruckit sönder 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åkt på den niten oxå

så sitter en oljeslang på nu

var mkt dyrare men håller flera år

skall dock byta till våren då även den torrspricker vid anslutn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Peter_K said:

Hoppas alla reklamerar detta så skiten försvinner ur sortimentet. 

japp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

får man samma skit med söndertorkning med oljeblandad soppa🤨

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Klockhoff:

I maj monterade jag Biltemas universalbränsleslang på min lilla 4 t Mercury, således drift med vanlig 95 soppa. Efter 4 månader är slangen stenhård, så spröd att den läcker vid pumpblåsan. Jag har aldrig haft en sämre slang.  Aktuell produkt är 25-7003. Så usel att den borde tas ur sortiment med omedelbar verkan.

Varför köper du ens en biltema slang?

Redigerad av Kaj_Bjorkhagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet för många av lågprisbutikerna är att de kan ha en artikel som är hur bra som helst. Nästa sändning från Kina så har de ändrat "råvarorna" som det tillverkats av så det inte håller. Å de säger såklart inget om detta. Tyvärr (beklagligtvis...) så hinner återförsäljarna inte testa leveranserna som de tror är "samma som förra gången" o så får konsumenterna agera testpatrull....

 

De knusslar oftast inte med reklamationsrätten men det innebär ju alltid extra besvär o ominstallation för oss konsumenter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr gäller detta i allt större utsträckning numera även "finbutikerna". Men eftersom de flesta tror dem om mer än så kan de leva på gamla meriter - ännu en tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte bränsleslang på biltema 3m för 199kr.

saknade en bit åkte till min lokala båtdels nisse skulle  ha 189kr per meter för exakt samma slang.. så att handla på biltema är inte alltid dåligt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev sventable:

Jag köpte bränsleslang på biltema 3m för 199kr.

saknade en bit åkte till min lokala båtdels nisse skulle  ha 189kr per meter för exakt samma slang.. så att handla på biltema är inte alltid dåligt

Skämtar du ?? Är bara Biltema och Jula som har dessa skitslangar .Skall man ha bränsleslangar så skall dom tåla Etanol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Kajja:

Skämtar du ?? Är bara Biltema och Jula som har dessa skitslangar .Skall man ha bränsleslangar så skall dom tåla Etanol.

Inte bara Biltema och JULA, de förekommer tyvärr numera i "finbutikerna" också - i olika varianter. Och att de är klassade är tyvärr ingen garanti för att de håller.

 

Sedan är det inte riktigt tydligt om det är de svarta universalslangarna TS menar eller om det är något marindito med blåsa. Hursomhelst har jag inte haft några problem med Biltemas "svarta universal" sedan de lämnade de som var märkta "ILO" för flera år sedan.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått bytt ett flertal slangar på bilar och båtar pga Biltemas usla slangar.Sista satt dom i en rallybil och dom var bytt för ca 5 månader sedan metall omspunnen det bara pissade om slangen blev inte ens en start den dagen . Passade på att kolla dom andra och dom var det sprickor i ,sög tag i slangen och vred på den gick av hur lätt som helst.Gått på den niten då Biltema påstod att dom fått bättre kvalitet men icke slangarna spricker så betalar hellre mera  för slang som tål Etanol vilket lokala bilhandlaren har och inte är det dyrt heller inga 189 kr metern tror det rör sig om 40-50 spänn metern.Bil går väl bra att köra med dåliga slangar bara att stanna och kliva ur Sjön är lite värre när det bränner i nacken .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mailat Biltemas kundservice om ärendet och lämnat in produkten för deras bedömning. När jag läser flera av svaren på mitt inlägg, så verkar flera ha samma dåliga erfarenhet. 

För de som spekulerar om vilken slang jag avser, så finns art.nr angivet i inlägget ( grå slang i PVC med integrerad blåsa, 25- 7003)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Klockhoff:

Jag har mailat Biltemas kundservice om ärendet och lämnat in produkten för deras bedömning. När jag läser flera av svaren på mitt inlägg, så verkar flera ha samma dåliga erfarenhet. 

För de som spekulerar om vilken slang jag avser, så finns art.nr angivet i inlägget ( grå slang i PVC med integrerad blåsa, 25- 7003)


Samma som jag hade problem med. Men vid köpet av ny motor ingick originaltank, med fantastiskt bra slang och blåsa, så Biltema-slangen är ute ur leken sen ett par år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Klockhoff:

För de som spekulerar om vilken slang jag avser, så finns art.nr angivet i inlägget ( grå slang i PVC med integrerad blåsa, 25- 7003)

Ok, du skrev "universalslang" medan det artikelnumret är uttryckligen "inte universal" enligt BT, så jag var osäker...

 

Många av omdömena (inkl mitt eget) gäller inte denna slangen, så du får läsa kommentarerna med filtret på 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...