Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Oljebytesutrustning från Biltema?

Rekommendera Poster

Skall åka till biltema och köpa pump, filteravdragare och motorolja till en Md7b i eftermiddag.

Tips på vad jag bör köpa vore toppen.

Vilken pump funkar bra och vilken är värdelös?

Vilken filteravdragare kommer man åt med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta kan man lossa filtret med handen. Sitter det riktigt hårt så ska du ju kasta filtret efteråt så jag brukar köra med en stor polygriptång.

 

Annars har jag en pump liknande denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-2000017049 fast från Jula. Man får ju ha väldigt tålamod, men jag tycker att det fungerar bra

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dadid:

Skall åka till biltema och köpa pump, filteravdragare och motorolja till en Md7b i eftermiddag.

Jag har precis bytt olja i motorn (MD22L-B). Var till Biltema innan och köpte...

Olja till motor:

https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/motorolja/dieselolja-inombordare-15w-40-2000031301

 

Oljefilter:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/filter/oljefilter/oljefilter-2000038548

Passar dock inte din men har för mig jag såg ett filter till MD7 när jag letade till min motor. Men det är inte säkert jag minns rätt för jag hittar det inte nu.

 

Olja till backslag:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/transmissionsoljor/transmissionsolja-75w-90-2000041316

 

Givetvis hade jag oljefilteravdragaren hemma så jag köpte den här (funkade kanon):

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/oljefilteravdragare-2000042041

Om du kommer åt med den vet jag inte.

 

Självklart var även pumpen (leksaksmodell) kvar hemma så jag gjorde slag i saken och införskaffade den här (helt suverän):

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-2000017049

 

6 timmar sedan skrev Dava:

Man får ju ha väldigt tålamod,

Jag tyckte det gick i rasande fart. Fick ut 5 liter olja på några minuter, men då kunde jag använda mellanstorleken av slangarna som följde med. Har du varmkört motorn ordentligt innan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för matnyttiga svar.

En vänlig båtgraven hade den där leksakspumpen. Den fick duga för denna gång.

Tyvärr hade jag inte tid att köra mer än drygt 10 min. Det hjälpte, men var inte riktigt hundra.

Den första oljan jag sög upp var så trög att utblåsslangen på pumpen söt iväg som en projektil in i oljedräneringsdunken. Superroligt att locka ut den igen...

Tömde så mkt det gick. Vilket bör ha varit drygt 2 liter. Hällde på ny olja. Körde ett par minuter med bef oljefilter.

Avser med tanke på förutsättningarna att varmköra ordentligt i vår och göra ett nytt ordentligt byte. Hoppas att slarvvarianten denna gång åtminstone i någon mån bidrar till en gnutta korrosionsskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också kört med biltemapumpen och är helt nöjd med den efter 2år 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med varmkörd motor tycker jag det går bra att använda den enklaste handpumpen (som en bakvänd cykelpump) när det gäller att pumpa ur max 3 liter olja. Har kört med smalaste slangen på vår MD11 vi hade tidigare utan problem och dessutom slipper man en stor pryl att ta hand om.

Lite beror det ju på hur man kommer åt.

 

Oljefilteravdragare är bra, men det funkar att slå in en skruvmejsel i filtret också när man glömt den hemma. Avdragaren från BT ser vettig ut tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från en "vnlig" pump till en "sugpump". En klar förbättring framförallt mindre kladd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Youtubekanal Boat McRill finns en film där jag använder en Biltema sugpump som jag tycker fungerar väldigt väldigt bra både på små och stora maskiner.

 

Du kan se filmen här: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nyss mitt första byte av olja och filter med den enkla handpumpen som Mackey skrev om. Lite mer än en liter var det, och det var inga problem. Motorn var rejält varmkörd så det var inte mycket svårare än att pumpa vanligt vatten. Nästa gång ska jag vara mer noggrann med att placera ut trasor under oljefiltret innan jag skruvar bort det, eller trä en plastpåse runt det innan jag skruvar, för det var ganska mycket olja som läckte ut ur filtret.

Redigerad av A23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-12 vid 12:16 skrev A23:

Jag gjorde nyss mitt första byte av olja och filter med den enkla handpumpen som Mackey skrev om. Lite mer än en liter var det, och det var inga problem. Motorn var rejält varmkörd så det var inte mycket svårare än att pumpa vanligt vatten. Nästa gång ska jag vara mer noggrann med att placera ut trasor under oljefiltret innan jag skruvar bort det, eller trä en plastpåse runt det innan jag skruvar, för det var ganska mycket olja som läckte ut ur filtret.

Jag tycker att plastpåselösningen verkar överreklamerad...

Oljeläckaget sker mellan motorblocket o filtret o där går det inte att hålla tätt med plastpåsen. Mesta oljesölet kommer ur filtret innan det hinner vändas med skruvsidan uppåt o där kommer det att bli svårt att hinna med med plastpåsen...

 

Jag hanterar istället oljesölet genom att lägga ett par tidningsblad som en skål under motorn. En tidningssida bredvid motorn som ligger upp utanför oljefiltret så oljan rinner ner i tidningsskålen under motorn. Sedan är jag snabb att vända skruvsidan uppåt när jag gängat av filtret så dräneringen av filtret hindras. Oljefiltersugen fungerar sedan utmärkt för att suga ur det mesta av oljan som står i filtret så ytterligare slabb från filtret minimeras. Det går även att suga upp det mesta av oljespillet i tidningsskålen under motorn med oljesugen.

 

Jag använder också den enkla oljesugen med bakvänd cykelpump o den räcker utmärkt för mindre motorer.

 

Redigerat: Det kan ha blivit sammanblandning med plastpåsemetoden för bränslefilter o oljefilter. För bränslefilter som oftast är hängande fungerar det betydligt bättre att hantera sölet med en plastpåse eftersom allt vill rinna rätt ner där.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Jag tycker att plastpåselösningen verkar överreklamerad...

Oljeläckaget sker mellan motorblocket o filtret o där går det inte att hålla tätt med plastpåsen. Mesta oljesölet kommer ur filtret innan det hinner vändas med skruvsidan uppåt o där kommer det att bli svårt att hinna med med plastpåsen...

 

Jag hanterar istället oljesölet genom att lägga ett par tidningsblad som en skål under motorn. En tidningssida bredvid motorn som ligger upp utanför oljefiltret så oljan rinner ner i tidningsskålen under motorn. Sedan är jag snabb att vända skruvsidan uppåt när jag gängat av filtret så dräneringen av filtret hindras. Oljefiltersugen fungerar sedan utmärkt för att suga ur det mesta av oljan som står i filtret så ytterligare slabb från filtret minimeras. Det går även att suga upp det mesta av oljespillet i tidningsskålen under motorn med oljesugen.

 

Jag använder också den enkla oljesugen med bakvänd cykelpump o den räcker utmärkt för mindre motorer.

 

Redigerat: Det kan ha blivit sammanblandning med plastpåsemetoden för bränslefilter o oljefilter. För bränslefilter som oftast är hängande fungerar det betydligt bättre att hantera sölet med en plastpåse eftersom allt vill rinna rätt ner där.

Mitt filter sitter med skruvsidan uppåt, så plastpåse kan nog fungera. I ditt fall, med skruvsidan nedåt, förstår jag att det inte går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förr men det tål att återupprepas. Köp ett paket blöjor att ha i båten! Eller sno några från en barnfamilj vid tillfälle. Bättre och mer prisvärd uppsugningsutrustning finns inte! Perfekt under motorn vid alla kladdiga jobb eller i ett söligt kölsvin. 

Den stora skillnaden mot kopiösa mängder papper är att blöjan håller kvar vätskan i sig när du lyfter upp den. Papper, svampar och trasor droppar ju när de börjar bli mättade. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...