Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bsundberg

Fan, gjorde en dundertabbe, är detta allvarligt?

Rekommendera Poster

Skulle byta olja och filter mm idag på mina D4:or för första gången. Vi råkade fylla på motoroljan i kylsystemet istället (gick inte i mer än en halvliter innan vi upptäckte det). 

 

Färskylsystemet/glykol-locket sitter ju ganska ostrategiskt och misstogs för oljepåfyllnadslock. 

 

Hur allvarligt är detta? Tänkte tömma kylsystemet ett par gånger och undrar om det borde räcka? 

 

Vad tycker ni andra, vad hade ni gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte startat motorerna så torde ju oljan ligga kvar i expansionskärlet (expansionstank på Penta-språk) eftersom oljan flyter på vattnet och kärlet är ganska stort. Mitt förslag är att du plockar bort dem och tömmer dem vid sidan av motorn. Efter en ordentlig rengöring är det bara att återmontera och köra (efter lite påfyllning av glykol och vatten).

 

Tömmer du kylvattnet underifrån kommer ju nivån sjunka och du får olja överallt i motorn vilket ju är mindre bra men samtidigt inte något att få panik över.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, firefish said:

Har du inte startat motorerna så torde ju oljan ligga kvar i expansionskärlet (expansionstank på Penta-språk) eftersom oljan flyter på vattnet och kärlet är ganska stort. Mitt förslag är att du plockar bort dem och tömmer dem vid sidan av motorn. Efter en ordentlig rengöring är det bara att återmontera och köra (efter lite påfyllning av glykol och vatten).

 

Tömmer du kylvattnet underifrån kommer ju nivån sjunka och du får olja överallt i motorn vilket ju är mindre bra men samtidigt inte något att få panik över.

Tusen tack för svar,. Har inte startar än. Hänger dock inte med på hur Expansionstanken tas bort. Antar det bara är att skruva loss lite däromkring för att få loss den.  Hittade en bra bild på https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746200-26-35148.aspx

 

Tänkte ändå byta glykolblandningen i systemen och känns skönt att detta inte är nåt att få panik över :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att era kunskaper kanske inte är de bästa när det kommer till att meka och tänker direkt på nästkommande moment oljebyte i drevet vilket är viktigt att det blir rätt

Ifall ni inte vet om det så skall DPH-drev inte vara nedfällt när man fyller på med ny olja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Capitan said:

Misstänker att era kunskaper kanske inte är de bästa när det kommer till att meka och tänker direkt på nästkommande moment oljebyte i drevet vilket är viktigt att det blir rätt

Ifall ni inte vet om det så skall DPH-drev inte vara nedfällt när man fyller på med ny olja

 

Tack :) Försöker vara noga med deltaljerna (har koll på vinkeln för att fylla på drevolja). Tacksam för stödet på forumet också!

 

Det här med oljan i färsksystemet var nästan bara för roligt . Hade iofs varit katastrof om vi gjort tvärtom med Glykol i Olje-locket :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Grattis till ny båt. 

 

Sikta rätt när du häller en pilsner nästa gång... Blir onödigt blött annars... 

 

Kolla vad som står på locket, så går det bättre. OIL behöver nödvändigtvis betyda Öl. 

 

Glykol i motorn, i stället för olja, är rätt skadligt, och framför allt dyrt. 

 

Så har du inte gott med plurings på kontot, kan det vara värt att kolla instruktionsbok, eller manual på nätet. 

 

Tror knappast du häller socker på laxfilen. Varför då? 

 

Redigerad av Hybro
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bsundberg:

Tusen tack för svar,. Har inte startar än. Hänger dock inte med på hur Expansionstanken tas bort. Antar det bara är att skruva loss lite däromkring för att få loss den.  Hittade en bra bild på https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746200-26-35148.aspx

 

Tänkte ändå byta glykolblandningen i systemen och känns skönt att detta inte är nåt att få panik över :)

Om du tycker det är krångligt att ta bort expansionskärlen så kan du säkert få  bort nästan all oljan genom att suga ur den med oljesugen. Lite grann olja i kylsystemet gör ingen skada. Men dom sagt... häll INTE glykol där det ska vara motorolja. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke. Du borde kunna suga upp oljan genom att sticka ner en oljesug och hålla den vid ytan i påfyllningshålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om expansionskärlet är slanganslutet på D4, men sätt i så fall en skruvtving på gummislangen i botten så långt ner du kommer åt på den innan den kopplas isär eller du suger ut någonting. Då säkerställer du att oljan inte kommer ner längre än nödvändigt.

 

Jag hade nog sedan försökt ta bort kärlet med vätskan i, eller i vart fall försökt hälla ut det. Att suga ut det som ligger högst upp vid ytan är inte så lätt, man suger lätt luft.. Sedan kan du ta bort kärlet och slangarna (plugga änden av slangarna du lossar med något, t ex en försluten slangstump, så inte resten av kylvattnet rinner ut) och diska det ordentligt rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sög ut all vätska idag (med oljesugen) kom ner till botten av kärlet, det vet mest glykolblandning och nån deciliter olja på toppen som kom ut. Fyllde på med glykolblandning den här gången :) sög ut och gjorde om igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bsundberg:

Jag sög ut all vätska idag (med oljesugen) kom ner till botten av kärlet, det vet mest glykolblandning och nån deciliter olja på toppen som kom ut. Fyllde på med glykolblandning den här gången :) sög ut och gjorde om igen. 

Annars kan du ju försiktigt elle med typ sportflaska åck lång slang fylla på mer kylarvätska. Då kommer ju oljan att flyta uppepå och rinna över. När du fyllt tillräckligt kommer det bara kylvätska å då är oljan borta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...