Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rool

Tändstift i eller ur vintertid?

Rekommendera Poster

Jag har alltid låtit stiften sitta kvar under vintern på min inombordare, men hörde nyligen att någon tar ur dom och sprutar in konserveringsmedel i loppen (typ 5-56 etc) 

Hur brukar ni göra? 

Trodde det räckte med att köra igenom glykol och se till att inget vatten finns kvar 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi talar om konservering: glykol har du i sjövattendelen av motorns kylsystem. Det har alltså inget med cylindrarna att göra.

 

Du kan ta ut stiften och spruta in olja. Däremot ska du absolut inte skruva ur dem och låta det vara öppet över vintern eftersom det då blir fritt fram för både syre och skräp. Skruva alltså tillbaka stiften efter att du spillt i lite olja.

 

Just 5-56 kanske inte är den bästa produkten för detta. Enligt vad jag förstått är den ganska aggressiv och tydligt inte godkänd inom flyget på grund av de korrosiva egenskaperna. Är du inställd på att använda en vanlig multisprej är WD40 bättre.

Dock finns det andra produkter som mer explicit är utvecklade just för konservering. Eller varför inte en konservering som du sprutar i insuget, oftast en aerosol som du sprejar tills motorn dör (kvävs). Det brukar kallas att man foggar motorn och produkterna, om du vill googla, benämns fogging oil. Välj ett märke som känns bra så sover du gott.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tvåtaktsolja till tvåtaktsmotorer, eller vanlig motorolja till fyrtaktare, typ en tesked i varje cylinder eller mindre, genom varje tändstiftshål duger gott. 

Dra sedan runt motorn några varv. 

På en diesel häller man in i insuget. 

 

Visst, köp dundermedel enligt reklam och sponsra någon annan med en femhundring med stålar. Denne blir nöjd o du blir lite fattigare. 

 

Jag startar min encylindriga diesel en gång i månaden... Utan extra olja. 

Likaså Ebern. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev firefish:

När vi talar om konservering: glykol har du i sjövattendelen av motorns kylsystem. Det har alltså inget med cylindrarna att göra.

Att spruta in något i cylindrarna är en del av konserveringen.  Man förhindrar att cylindrarna börjar rosta. 

Det vill säga är dom konserverade när man sprutat in något som skyddar mot rost. 

 

Skulle ta något fetare än 5/56 för konservera mina cylindrar 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och svar....fick dock hjärnsläpp nu....en V6, 4.3l, visst är det fyrtaktare eller är det 2-takt? 🙈😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev rool:

en V6, 4.3l, visst är det fyrtaktare eller är det 2-takt? 🙈😋

4-takt 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att detta med ordvalen ´hälla ner en matsked olja´ respektive att ´spruta spreja fogga´ lätt kan leda till begreppsförvirring?


Min syn på saken...
1. Meningen med konservering är givetvis att bevara motorn på bästa sätt under vintern, detta på enklaste sätt.

2. Just kolvars/kolvringars trivsel, i förlängningen finns här hotet av fastrostade eller rostskadade kolvar/cylindrar,  är en del av sådan konservering.
    Läs: Man bör smörja cylinderloppets väggar, gärna flytta kolvens/kolvarnas läge genom rotera motorn en smula under vintern.
Detta för att undvika långvarig kontakt mellan respektive kolvs tätande kolvringar och cylinderväggen. Genom att vrida vevaxeln några gånger under vintern förhindras uttalade skador på särskilda nivåer i kolvloppet. (Korrosion fortgår som alltid,  men drabbar nog  cylinderloppen mer utpritt vad gäller kolvars nivå i cylindern.)

3.  Varför tycker jag då att viss begreppsförvirring kanske råder!?
Vad är min eventulla poäng med detta inlägg egentligen?
Svar: Kolvloppens/cylindrarnas riktning relativt horisontalplanet/gravitationen!
3a. Utombordare har väl undantagslöst ´stående vevaxel´ och därmed kolvlopp som löper horisontellt/vågrätt. (Av det följer att metoden ´hälla ner en matsked motorolja´ inte funkar. Istället sprejar man in en aerosol - sk foggning - och detta inte genom tändstiftshålet utan genom förgasarinsuget.
3b. Inombordare har väl undantagslöst ´liggande vevaxel´ och därmed ofta kolvlopp som löper åtminstone hyfsat vertikalt. (Av det följer att - genom tändstiftshålet - inslängd motorolja sprider sej p.g.a. gravitationen runt hela kolvens diameter, d.v.s. funkar.)
4. Gärna fler synpunkter! :)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skall dra några slutsatser av era svar så är någon form av konservering av loppen/kolvarna genom tändstiftshålen att starkt rekommendera (insprutning och ej förgasare) med motorolja eller liknande för smörjning och skydd. Tändstiften skall dock sitta på sin plats över vintern. Korrekt uppfattat? 😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

din 4,3L V6 råkar inte vara en MPI? dessa ska man inte fogga enligt servicebuletin. Dra däremot ut tändstiften och spruta in i cylindern, sedan åter med stiften. Detta kan dock vara riktigt klurigt om man inte är van att meka med dessa motorer. Det är trångt och bökigt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev gusvo085:

din 4,3L V6 råkar inte vara en MPI? dessa ska man inte fogga enligt servicebuletin. Dra däremot ut tändstiften och spruta in i cylindern, sedan åter med stiften. Detta kan dock vara riktigt klurigt om man inte är van att meka med dessa motorer. Det är trångt och bökigt... 

Helt rätt, det är en MPI.

trångt är det absolut, men efter byte av både limpa och knä samt topplockspackning nyligen så är jag van så bara att krypa ner igen och plocka ur stiften ;)

 

tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag hade bensinmotor i båten brukade jag avsluta glykol-ikörningen med att spruta konserveringsolja (fogging oil) i insuget tills motorn stannade. 

Allt enligt texten på burken 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

På den tiden jag hade bensinmotor i båten brukade jag avsluta glykol-ikörningen med att spruta konserveringsolja (fogging oil) i insuget tills motorn stannade. 

Allt enligt texten på burken 🙂 

Men då var det förgasarmotor eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Kane:

Men då var det förgasarmotor eller?

Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...