Jump to content
Wednesday 16 October 2019
Sign in to follow this  
sy_Alice

Kylskåp

Recommended Posts

Jag antar att detta är rätt ställe att posta denna fråga? 

Jag behöver nån gång i framtiden ett nytt kylskåp ombord. Det finns idag ett skåp, en supercool någonting. Det sitter i diskbänken. Men det fungerar inte. Och sedan tycker jag det är outhärdligt snuskigt o äckligt. Det har ju också en 30 år på nacken. 

12 volts kylskåp har en tendens att bli riktigt dyra. Speciellt om de är anpassade för båtar. 

Det finns gasolkylskåp, som drar mellan 5-35 gram per timma. Hur mycket är det? Hur länge räcker en p6?

Det finns även fina kylboxar med frys, men de drar nog mycket ström. 

Hade vart bra om man kunde sätta en timer på skåpet, så att det är igång bara några timmar per dygn. 

Kan man inte sätta in ett vanligt litet kyl o frys ombord? Ett sådant man har i landfasta bostäder... 

Och ha en omvandlare kopplat till det skåpet. Eller blir det för stora och otympliga skåp... 

Det satt ett gasolkylskåp i min båt. Fungerade hur bra som helst. En P6:a räcker drygt en månad om man kör hela tiden. De är nästintill outslitliga.

Att jag slängde ut det beror på att jag vill starta kylen i maj och stänger av i september och då blir det enklare med el+solpaneler. Hade jag bara använt det på helger och semester så hade jag aldrig bytt.

Visst kan man köra ett hemmaskåp via inverter men tveksamt om det blir billigare. Köp en båtkyl när de har rea eller ett begagnat.

• Like 1

2019-10-05 vid 16:52 skrev sy_Alice:

Det finns gasolkylskåp, som drar mellan 5-35 gram per timma. Hur mycket är det? Hur länge räcker en p6?

Det finns även fina kylboxar med frys, men de drar nog mycket ström. 

Hade vart bra om man kunde sätta en timer på skåpet, så att det är igång bara några timmar per dygn. 

Kan man inte sätta in ett vanligt litet kyl o frys ombord? Ett sådant man har i landfasta bostäder... 

Och ha en omvandlare kopplat till det skåpet. Eller blir det för stora och otympliga skåp... 

En gasolflaska P6 innehåller just 6kg. om kylskåpet drar 35 g per timma så räcker en flaska 6000/35=171 timmar, dvs lite drygt 7 dygn. Nu drar den kanske inte 35g/timma hela tiden så det blir säkert lite mer än det. Det blir dyrt i längden i vilket fall som helst.

Att sätta in ett 220V-kylskåp och mata den via omvandlare är mycket energiineffektivt och kommer att dra ur ditt batteri snabbare än snabbast.

Ett kompressordrivet 12V-kylskåp eller box är det effektivaste sättet och kompletterar du det med solceller så räcker de länge och väl. En box med kompressor hittar man för runt 4000:- och är väl investerade pengar.  

Mitt gasolkylskåp, RM4213 på 60 lit, drar ca 0,3 kg/dygn dvs min 10 kg flaska räcker ca en månad. Det kostar 259 kr att fylla en sådan flaska dvs ca 9 kr per dygn. Dyrt? Inte direkt. Föregående ägare till min båt seglade mycket och gjorde av med max två flaskor per år. Har man tillgång till landström så kör man kylen på det. Jag tyckte det fungerade väldigt bra.

2 timmar sedan skrev Squidward:

Att sätta in ett 220V-kylskåp och mata den via omvandlare är mycket energiineffektivt och kommer att dra ur ditt batteri snabbare än snabbast.

Du menar att det skulle dra mycket ström? Det gör det inte, det drar ungefär lika mycket som ett 12 V skåp.

Om man kan tänka sig - och har lämplig plats för - en kylbox istället för ett kylskåp så kan man bygga själv.

En box fungerar väldigt bra om man inte har så mycket i kylen. Har man mycket grejer så måste man plocka upp en massa för att komma åt det som är i botten. I synnerhet om boxen är djup. En fördel är att man vid behov kan kyla med is. Likaså att man inte behöver sitta på huk för att plocka upp något. En stor nackdel är att om man spiller något på köksbänken så rinner det ner i kylboxen.

Jag har haft båda varianterna och tycker kylskåpet är mycket mera praktiskt i synnerhet om det är så placerat att man kan sätta sig i tex soffan när man ska plock ut. Tyvärr brukar det vara svårt att få ett kylskåp i rätt "arbetshöjd".

Ett välfyllt kylskåp brukar inte dra mer ström än en kylbox men har man lite grejer så blir förbrukningen lite större. Fyller man inte med mat så kan man ha "ballast" tex några flaskor med vatten.

Ordningen i kylskåpet blir mycket bättre tycker jag som absolut inte vill återgå till box.

Det finns ju varianter med kylboxar monterade som utdragslådor, det borde fungera väldigt bra.

Det här verkade ju helt klart intressant, dock ser jag ingenting om energiklass,

https://solarlab.se/solpanel2/kylskap-12v-72liter.html/

Men jag vet inte vad inkrementer betyder...

Lite synd att avstängningsknappen för fläkten är på baksidan, hade vart bra om man kunde flytta fram den till framsidan och det verkar inte heller finnas något lock över frysfacket...

Edited by sy_Alice

Den här är ännu mer intressant. Om man får plats.

Kyl/frys 158 liter.

Fabrikat: Beier, sägs vara bra.

kyl-frys_12v-24v-158_l-1.jpg

Har utvecklat en aversion mot de där billigaste kinaskåpen som förekommer under en mängd varumärken men ser ut att komma från samma smedja ändå.

När vi köpte vår sommarstuga installerade jag solpaneler som räcker för allt upptänkligt med marginal. I samma veva kom jag över ett 90 L 12/24 V kylskåp som inhandlades på vårkanten och togs i bruk när köksinredningen var klar lite efter midsommar. Kylskåpet fungerade utmärkt. Enda nackdelen var att det var en aning högljutt där det stod på köksbänken.

Följande sommar vaknade jag en natt och konstaterade sömndrucket att kylskåpet gick: Efter en stund började jag fundera om det inte gick väl länge. Somnade om och på morgonen när jag vaknade gick kylskåpet, och gick, och gick. Steg upp och konstaterade att det var 15 grader i kylen och att den inte stannade. Batterierna var också rätt urladdade. Garantin hade gått ut eftersom det var drygt ett år gammalt vi det laget. Vid hushållsapparatservicen sade de att det inte går att reparera. De här kylskåpen har ingen radiator på baksidan utan värmeavledningsrören sitter lagda innanför kylskåpets yttre plåt och är inklistrad mellan isoleringsmaterialet och plåten på sidorna. Korrosion verkar uppstå där mellan isoleringen och kylskåpets yttre plåt, särskilt i i sommarstugan där det tidvis blir kallt och fuktigt.

Besökte en välrenommerad vitvaruhandlare i trakten som säljer en del 12 V utrustning. De hade ett kylskåp som var en aning större och en aning dyrare men nu var det semester och bråttom att få maten kyld igen så jag köpte den. Den var av ett annat märke än det förra skåpet. När jag drog ut skåpet ur sin låda var det lätt att se att det här var från samma tillverkare som det förra skåpet. Design och tekniken såg precis likadan ut som det förra skåpet.

Följande sommar hade jag en déjà vu-upplevelse. Jag vaknade en natt och konstaterade sömndrucket att kylskåpet gick. Efter en stund började jag fundera om det inte gick väl länge. Somnade om och på morgonen när jag vaknade gick kylskåpet, och gick, och gick. Steg upp och konstaterade att det var 15 grader i kylen och att den inte stannade. Batterierna var också rätt urladdade. Nu var det lyckligtvis så att det var tre dagar kvar på garantitiden. Skåpet fördes på service där det konstaterades samma sak som förra gången. Inget att göra åt. Fick ett nytt skåp som nu har överträffat de båda tidigare skåpen genom att överleva över ett år.

En bekant till mig som jobbar en del med kylanläggningar menar att han kan fixa ett skåp om det här skåpet också fallerar. Han tar då ut kompressorn ur mitt havererade 12 V skåp och sätter in den i ett annat skåp. Han har en liten hög 230 V skåp som bytts ut på garantin för att kompressorn gått sönder under garantitiden.

Min solanläggning skulle antagligen klara av att att köra invertern 24/7 om jag bestämmer mig för att byta till ett 230 V skåp ändå.

De här kylskåpen är alltså inte speciellt lämpade för båtbruk. De är antagligen avsedda att stå i tempererade relativt torra miljöer.

Till båtbruk kommer man antagligen billigare undan i längden genom att från första början pröjsa upp för ett av de där ännu svindyrare skåpen avsedda för marin miljö...

Edited by Faderullan