williamsparon 1 Postad 4 Oktober , 2019 (redigerade) Hej! Mekar lite med en motor jag nyligen köpt och har bytt växel/gas-kablage nyligen. Nu när jag startade den med spolmuff lät det lite som att det "klonkade" någonstans när jag la i drivning framåt. Då märkte jag att när växeln ilagd framåt (avstängd) så är inte propellern fast. Om jag rör den motsols så stoppar den direkt. Om jag däremot rör den medsols så känns det som att den glider över någon typ av spärr som inte "hugger" i. Ska tilläggas att det är samma sak om jag tar av propellern. Väldigt luddig beskrivning men hoppas att någon kan ge mig råd. Redigerad 4 Oktober , 2019 av williamsparon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 004 Postad 4 Oktober , 2019 Värsting V8 med tre turbo, o dito backslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 4 Oktober , 2019 Suzuki 40 hk 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 4 Oktober , 2019 Ska vara så. Framväxel propeller stum åt ena hållet och rappar åt andra. Back tvärt om. Neutral kan snurras åt bägge håll utan motstånd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 4 Oktober , 2019 Just now, Gelis said: Ska vara så. Framväxel propeller stum åt ena hållet och rappar åt andra. Back tvärt om. Neutral kan snurras åt bägge håll utan motstånd Tack för svar! När backen är i är läget fast åt båda hållen vilket gjorde mig förvirrad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 4 Oktober , 2019 Så ska det inte vara, ska vara som fram fast tvärtom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 4 Oktober , 2019 Hm, ok. Får kolla igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 4 Oktober , 2019 Kollade på min Yamaha 115hk och där var den fast åt båda hållen när växel var ilagd. Blir bara mer och mer förvirrad 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 507 Postad 5 Oktober , 2019 Det finns olika typer av växelmekanismer! Om växeln använder en så kallad clutch dog så fungerar det som Gelis beskrivit. Men om den är av typen med växelkona så sitter propellern fast åt bägge hållen när en växel är ilagd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 470 Postad 6 Oktober , 2019 7 timmar sedan skrev Eld-: Det finns olika typer av växelmekanismer! Om växeln använder en så kallad clutch dog så fungerar det som Gelis beskrivit. Men om den är av typen med växelkona så sitter propellern fast åt bägge hållen när en växel är ilagd. Men oftast är det som TS beskrivit fast åt båda hållen vid back. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser